Backup maken hele software-installatie

musicheaven

Ouwe rot
Lid sinds
4 december 2008
Berichten
3.794
Het installeren van een muziekcomputer met alle muziekprogrammas, vst's drivers en geluidskaarten, neemt, als je alles bij elkaar telt, ontiegelijk veel tijd in beslag. Ik vrees echt voor de dag dat mijn pc crasht of ik een nieuwe pc moet kopen.
Ik zoek een manier om mijn c-schijf (programma's, drivers) etc te backuppen. Het gaat dus NIET om een backup van bestanden en files, die kan ik gemakkelijke backuppen op externe schijven.


Ik heb drie harde schijven, op 1 schijf staan alle programmas, op 2 andere schijven de samplelibraries.

Backup maken van die samplelibraries is niet zo moeilijk: gewoon kopiëren naar externe harde schijf.

Maar een backup maken van heel mijn programmaschijf (windows, cubase, alle fine-tune-instellingen cubase, tientallen vst's, drivers geluidskaarten en talloze randapparatuur) is me nog niet gelukt.
Twee jaar geleden kocht ik Acronis, een programma dat in principe dient om backups te maken, maar na enkele dagen frustratie heb ik het opgegeven; het ding werkte langs geen meter, uren support gehad en dan maar opgegeven.

Zijn er ander alternatieven? Ik heb die muziekpc dagelijks nodig, dus als die ineens crasht heb ik echt wel een probleem. Als ik een backup zou kunnen maken van al mijn programmas (ik heb het dus niet over bestanden) zou dat veel ellende kunnen besparen.

Alle hulp welkom.
 
dag Paulogic,

thanks voor je reply
werkt die Paragon HHD goed? heb je het al daadwerkelijke gebruikt bij een crash of zo?
 
Je wilt een image maken van je harde schijf.
Dit is een exacte kopie, dus een groot bestand. Wel raad ik je aan om een cleane install te doen, al je benodigde software te installeren en dan de image te maken.
Als je dit niet direct na de clean install doet heb je de kans (99,99%) dat er dingen in je image al niet optimaal zijn!
Ik installeer mijn Windows zo'n 4x per jaar opnieuw vanaf een image, geniaal! En je PC is altijd snel en praktisch virus vrij.
 
ja inderdaad een image, alleen werkte dat dus voor geen meter met acronis (dat is een programma dat hiervoor dient)
zijn er nog alternatieven voorhanden? ander goede programma's?

vraagje: zo'n image, werkt dat dan op gelijke welke pc? is alles met licenties, dongles en elicensers dan ook in orde?
 
ja inderdaad een image, alleen werkte dat dus voor geen meter met acronis (dat is een programma dat hiervoor dient)
zijn er nog alternatieven voorhanden? ander goede programma's?

vraagje: zo'n image, werkt dat dan op gelijke welke pc? is alles met licenties, dongles en elicensers dan ook in orde?
Die functionaliteit zit standaard in Windows ingebouwd.
http://www.howtogeek.com/howto/4241/how-to-create-a-system-image-in-windows-7/
En licenties die op een dongle staan, die staan... op de dongle. ;)
 
En nee, zo'n image werkt enkel voor de PC waarvan hij is gemaakt.
(ja, mogelijks werkt het ook voor heel gelijkaardige hardware, maar dan mag je al zeker geen OEM Windows hebben)
 
alvast iedereen bedankt voor de antwoorden! kan ik wel smaken :)

- oei dat is mottig, ik heb namelijk OEM windows, dus dan kan ik die inderdaad al niet overzetten naar een nieuwe pc klopt. had ik niet aan gedacht

- ivm de dongles: voor alle duidelijkheid tcm: alle software is bij mij volledig legaal. Vroeg me gewoon af hoe het dan zit met die drivers en dergelijke

- werkt dat wat met die windows-backup tool? ik was naar die paragon al aan het kijken, maar als dat spul in windows 7 werkt, gebruik ik natuurlijk

- tja, acronis deed moeilijk bij mij, echt dagen op zitten prutsen, slechte support uit India etc...
 
alvast iedereen bedankt voor de antwoorden! kan ik wel smaken :)

- oei dat is mottig, ik heb namelijk OEM windows, dus dan kan ik die inderdaad al niet overzetten naar een nieuwe pc klopt. had ik niet aan gedacht

- ivm de dongles: voor alle duidelijkheid tcm: alle software is bij mij volledig legaal. Vroeg me gewoon af hoe het dan zit met die drivers en dergelijke

- werkt dat wat met die windows-backup tool? ik was naar die paragon al aan het kijken, maar als dat spul in windows 7 werkt, gebruik ik natuurlijk

- tja, acronis deed moeilijk bij mij, echt dagen op zitten prutsen, slechte support uit India etc...
Je koopt niet elke dag een nieuwe PC... voor die ene keer zal je eens wat extra tijd moeten nemen om alles vanaf 0 weer te installeren. ;)
De driver/software van de dongle zal, zoals al de rest, gewoon weer werken als het moment dat je de image maakte.
Ik gebruik zelf de standaard Windows image backup, en dat werkt zonder problemen. Bij restore boot ik gewoon van een Windows installatie USB-stick.
 
tja, maar ik les dan op de site van paragon dat het ook kan gebruikt worden tussen verschillende pc's


in het vervolg koop ik dan geen oem software meer, goedkoop duurkoop blijkbaar.
 
Je wilt een image maken van je harde schijf.
Dit is een exacte kopie, dus een groot bestand. Wel raad ik je aan om een cleane install te doen, al je benodigde software te installeren en dan de image te maken.
Als je dit niet direct na de clean install doet heb je de kans (99,99%) dat er dingen in je image al niet optimaal zijn!
Ik installeer mijn Windows zo'n 4x per jaar opnieuw vanaf een image, geniaal! En je PC is altijd snel en praktisch virus vrij.

Je installeert 4x per jaar windows opnieuw of je zet 4x per jaar een image terug? Zijn wel twee verschillende dingen vind ik. En is dat dan steeds dezelfde image? Hoe doe je dat dan als je op een gegeven moment programma's of plugins of wat dan ook toevoegt op je computer die niet in je image staan. Dan moet je steeds een nieuwe image maken?

Lijkt me hoe dan ook erg overdreven maar goed ieder zijn ding natuurlijk. In mijn ervaring hoef je Windows tegenwoordig echt niet meer om de haverklap opnieuw te installeren om het snel te laten lopen en met een simpele virusscanner en een beetje normaal internet-gedrag blijf je ook wel virus-vrij hoor. Ik installeer eigenlijk alleen opnieuw als ik een significante hardware update doe (moederbord/cpu). Computer en Windows loopt als een zonnetje.

Uiteraard is het maken van een image als backup voor noodgevallen een zeer goed idee! Ik doe het zelf ook sinds een tijdje (naast een gewone backup van belangrijke bestanden), maar nog nooit nodig gehad om het terug te zetten.

Verder hou ik tegenwoordig ook een map op m'n computer bij waar ik alle installers van alle software en plugins die ik gebruik in gooi (voor zover mogelijk). Als ik dan weer eens Windows echt opnieuw moet installeren hoef ik niet meer het internet af te zoeken naar al die verschillende programmaatjes, want vaak vergeet ik ook hoe het ook al weer heette, dat ene handige dingetje ;) Ok sommige versies zullen op een gegeven moment verouderd zijn, maar updaten is dan nog altijd makkelijker.
 
tja, maar ik les dan op de site van paragon dat het ook kan gebruikt worden tussen verschillende pc's
Dat zullen dan niet heel erg verschillende PC's zijn, ofzo.
Bij installatie van Windows wordt er vanalles ingesteld/gekopieerd afhankelijk van de hardware. Zet je dan die zelfde Windows installatie op heel andere hardware, dan werkt die niet meer, of kan je een hele hoop problemen hebben.
 
dus eigenlijk is dat wat bedrieglijke reclame als ik het goed begrijp t-cm? (is een vraag omdat ik er geen ervaring mee heb)

ik heb ook screenshots en dergelijke van al mijn vst-directories en dergelijke, maar dan nog, zeker in het geval van samplelibraries en drivers van audiokaarten waar je eerst op moet zoeken is het echt een hels werk.
 
Je installeert 4x per jaar windows opnieuw of je zet 4x per jaar een image terug? Zijn wel twee verschillende dingen vind ik. En is dat dan steeds dezelfde image? Hoe doe je dat dan als je op een gegeven moment programma's of plugins of wat dan ook toevoegt op je computer die niet in je image staan. Dan moet je steeds een nieuwe image maken?

Lijkt me hoe dan ook erg overdreven maar goed ieder zijn ding natuurlijk. In mijn ervaring hoef je Windows tegenwoordig echt niet meer om de haverklap opnieuw te installeren om het snel te laten lopen en met een simpele virusscanner en een beetje normaal internet-gedrag blijf je ook wel virus-vrij hoor. Ik installeer eigenlijk alleen opnieuw als ik een significante hardware update doe (moederbord/cpu). Computer en Windows loopt als een zonnetje.

Uiteraard is het maken van een image als backup voor noodgevallen een zeer goed idee! Ik doe het zelf ook sinds een tijdje (naast een gewone backup van belangrijke bestanden), maar nog nooit nodig gehad om het terug te zetten.

Verder hou ik tegenwoordig ook een map op m'n computer bij waar ik alle installers van alle software en plugins die ik gebruik in gooi (voor zover mogelijk). Als ik dan weer eens Windows echt opnieuw moet installeren hoef ik niet meer het internet af te zoeken naar al die verschillende programmaatjes, want vaak vergeet ik ook hoe het ook al weer heette, dat ene handige dingetje ;) Ok sommige versies zullen op een gegeven moment verouderd zijn, maar updaten is dan nog altijd makkelijker.
Een image terugzetten duurt op mijn PC 2 uur (2-core 3Ghz) en dat voor 20 GB aan data op schijf.
Het is makkelijk en alles staat ineens terug 100% ingesteld zoals gewenst. Indien nodig de updates die er terug bijgekomen zijn, nog even uitvoeren en de image zelf updaten (dat duurt maar 20 miniuten). Een herinstalleren van windows met alle software en al de juiste instellingen en preferenties, dat duurt dagen zoniet weken (bij mij dan toch).
P.s. Norton Ghost heb ik vroeger gebruikt... geef mij maar Arconis.
 
dag Paulogic,

thanks voor je reply
werkt die Paragon HHD goed? heb je het al daadwerkelijke gebruikt bij een crash of zo?

Jawel werkt perfect. Ik ben werkzaam in de IT en gebruik het om van servers een
image te nemen. Zowel bij nieuwe maar ook bij servers die aan het 'sterven' zijn en
waarbij de klant niet direct investeert in een nieuwe. Dan heb ik toch een image en
kunnen we de server toch even restoren naar een voorlopige schijf totdat ze een nieuwe aanschaffen.

Voor mezelf eenmaal nodig gehad voor mijn pc van mijn cnc machine. Schijf gecrashed
en na montage van een nieuwe schijf en een restore kon ik terug werken zonder enig
probleem.

Het virtueel gedeelte ook geprobeerd en werkt aardig goed.

Acronis heb ik ook maar deze werkte niet altijd en dan heb ik gezocht tot ik Paragon vond.
 
Je installeert 4x per jaar windows opnieuw of je zet 4x per jaar een image terug? Zijn wel twee verschillende dingen vind ik. En is dat dan steeds dezelfde image? Hoe doe je dat dan als je op een gegeven moment programma's of plugins of wat dan ook toevoegt op je computer die niet in je image staan. Dan moet je steeds een nieuwe image maken?

Lijkt me hoe dan ook erg overdreven maar goed ieder zijn ding natuurlijk. In mijn ervaring hoef je Windows tegenwoordig echt niet meer om de haverklap opnieuw te installeren om het snel te laten lopen en met een simpele virusscanner en een beetje normaal internet-gedrag blijf je ook wel virus-vrij hoor. Ik installeer eigenlijk alleen opnieuw als ik een significante hardware update doe (moederbord/cpu). Computer en Windows loopt als een zonnetje.


Je hebt helemaal gelijk. Ik kopieer ong. vier keer per jaar mijn image op een geformatteerde HDD. Veel software heb ik niet, enkel wat FX plug-ins. Als ik wel nieuwe software heb maak ik een nieuwe image meteen na het kopieëren van de image en het installeren van de nieuwe software.
Een virusscanner heb ik niet en mijn internet gedrag is semi normaal.. :D

Het lijkt overbodig maar ik ondervind elke semester weer hoe snel mijn PCtje weer is. Alhoewel het verschil sinds win7 wel een stuk kleiner is dan met b.v. XP.
 
Back
Top