Sander02
Gepokt en gemazeld
Heren,
Zit nu al weken te dubben over de aanschaf van een A&H ZED R16 maar ik kom er niet uit. De ene dag ben ik helemaal overtuigd, de andere dag lees/vind ik weer iets wat me weerhoud.
Wat me tegenhoud is twijfel over de workflow m.b.t. groups + de klachten over bouwkwaliteit
Over de bouwkwaliteit van de R16 heb ik geen persoonlijke ervaring, wel heb ik nu een half jaar een nieuwe AH Zed12 versie te leen en die is me een partij brak.. nu al kanalen die soms uitvallen, en brakke mute knoppen die kraken bij het indrukken.. dás wel heel snel klachten die ik op -neem een- soundcraft pas na vele jaren gebruik zou verwachten. Plus een verschrikkelijke workflow, die niet beter is als een tape-recorder uit de jaren 60.. na 1 track te hebben opgenomen, moet de koptelefoon op om te overdubben.. FTW?! Deze mixer neemt altijd álles op wat er wordt afgespeeld, en de PFL gaat niet naar de Main outs.. kortom, je kunt geen kanalen uitsluiten van de "mix". Zou deze mixer nooit kopen iig, mocht iemand het van plan zijn.. overdubben is een ramp en verziekt de workflow, niet doen! Tenzij je je hele monitoring op de HeadPhone plug wilt aansluiten, bizar.
Maar belangrijkste hoofdpijniger voor de R16 is de workflow mbt groups als je een mix aan het maken ben.. hoe doe je dat??
Ik stel me voor dat ik dat zo moet doen, bijv een DRUM mix:
- Stel in m'n DAW heb ik 8 kanalen drums, die wil ik summen op de ZED. Dus, ik stuur 8 kanalen naar resp. kanalen 1 t/m 8 op de ZED.
- Aangezien de ZED geen groups kent, zou ik die alle 8 weer terug de DAW in moeten sturen, en daar 8 inputs klaar moeten zetten en die op hun beurt weer direct monitoren naar een DAW Channel-group welke als output kanalen 9/10 heeft op de ZED..
- Die kanalen 9/10 zou ik dan via de ZED weer door een compressor kunnen halen via een insert en dit dan terug sturen naar DAW inputs 9/10 óf, naar de MasterBus
Is dit dan de gebruikelijke manier, om het Volume te kunnen regelen van een Drum Group?? Of kan je beter een lineaal pakken de mixer faders op de ZED tegelijk heen en weer schuiven.. dit zou me namelijk een stereo input schelen Het vervelende is, als je in je DAW de kanalen alvast groupeert vóórdat ze naar de ZED gaan.. ben je weer ITB aan het summen. Nu wil je dus OTB summen, maar mis je het gemak van Groups om het volume te regelen van meerdere sporen, met respect voor de onderlinge verschillende fader-standen van componenten ín die group.. zucht.
Help! snap 'm niet meer.. of wel, maar dan vind ik het niks en begin me af te vragen hoe A&H hierover dacht toen ze 'm ontworpen.. Groups zijn integraal onderdeel van het mixen, hebben ze dit onderschat / genegeerd? Of mis ik iets..
Voorzichtige conclusie : Als je wilt groupen én summen.. kost je dat per group 2 echte mono-kanalen op de ZED.. klopt dit ??
alternatief > een manier verzinnen hoe ik meerdere DAW kanalen in de DAW alléén qua volume-besturing kan bundelen.. met respect voor onderlinge fader-standen.
Zit nu al weken te dubben over de aanschaf van een A&H ZED R16 maar ik kom er niet uit. De ene dag ben ik helemaal overtuigd, de andere dag lees/vind ik weer iets wat me weerhoud.
Wat me tegenhoud is twijfel over de workflow m.b.t. groups + de klachten over bouwkwaliteit
Over de bouwkwaliteit van de R16 heb ik geen persoonlijke ervaring, wel heb ik nu een half jaar een nieuwe AH Zed12 versie te leen en die is me een partij brak.. nu al kanalen die soms uitvallen, en brakke mute knoppen die kraken bij het indrukken.. dás wel heel snel klachten die ik op -neem een- soundcraft pas na vele jaren gebruik zou verwachten. Plus een verschrikkelijke workflow, die niet beter is als een tape-recorder uit de jaren 60.. na 1 track te hebben opgenomen, moet de koptelefoon op om te overdubben.. FTW?! Deze mixer neemt altijd álles op wat er wordt afgespeeld, en de PFL gaat niet naar de Main outs.. kortom, je kunt geen kanalen uitsluiten van de "mix". Zou deze mixer nooit kopen iig, mocht iemand het van plan zijn.. overdubben is een ramp en verziekt de workflow, niet doen! Tenzij je je hele monitoring op de HeadPhone plug wilt aansluiten, bizar.
Maar belangrijkste hoofdpijniger voor de R16 is de workflow mbt groups als je een mix aan het maken ben.. hoe doe je dat??
Ik stel me voor dat ik dat zo moet doen, bijv een DRUM mix:
- Stel in m'n DAW heb ik 8 kanalen drums, die wil ik summen op de ZED. Dus, ik stuur 8 kanalen naar resp. kanalen 1 t/m 8 op de ZED.
- Aangezien de ZED geen groups kent, zou ik die alle 8 weer terug de DAW in moeten sturen, en daar 8 inputs klaar moeten zetten en die op hun beurt weer direct monitoren naar een DAW Channel-group welke als output kanalen 9/10 heeft op de ZED..
- Die kanalen 9/10 zou ik dan via de ZED weer door een compressor kunnen halen via een insert en dit dan terug sturen naar DAW inputs 9/10 óf, naar de MasterBus
Is dit dan de gebruikelijke manier, om het Volume te kunnen regelen van een Drum Group?? Of kan je beter een lineaal pakken de mixer faders op de ZED tegelijk heen en weer schuiven.. dit zou me namelijk een stereo input schelen Het vervelende is, als je in je DAW de kanalen alvast groupeert vóórdat ze naar de ZED gaan.. ben je weer ITB aan het summen. Nu wil je dus OTB summen, maar mis je het gemak van Groups om het volume te regelen van meerdere sporen, met respect voor de onderlinge verschillende fader-standen van componenten ín die group.. zucht.
Help! snap 'm niet meer.. of wel, maar dan vind ik het niks en begin me af te vragen hoe A&H hierover dacht toen ze 'm ontworpen.. Groups zijn integraal onderdeel van het mixen, hebben ze dit onderschat / genegeerd? Of mis ik iets..
Voorzichtige conclusie : Als je wilt groupen én summen.. kost je dat per group 2 echte mono-kanalen op de ZED.. klopt dit ??
alternatief > een manier verzinnen hoe ik meerdere DAW kanalen in de DAW alléén qua volume-besturing kan bundelen.. met respect voor onderlinge fader-standen.
Laatst gewijzigd: