AH Zed R16 en Groups ??

Sander02

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 mei 2002
Berichten
5.109
Locatie
Hellevoetsluis
Heren,

Zit nu al weken te dubben over de aanschaf van een A&H ZED R16 maar ik kom er niet uit. De ene dag ben ik helemaal overtuigd, de andere dag lees/vind ik weer iets wat me weerhoud.
Wat me tegenhoud is twijfel over de workflow m.b.t. groups + de klachten over bouwkwaliteit

Over de bouwkwaliteit van de R16 heb ik geen persoonlijke ervaring, wel heb ik nu een half jaar een nieuwe AH Zed12 versie te leen en die is me een partij brak.. nu al kanalen die soms uitvallen, en brakke mute knoppen die kraken bij het indrukken.. dás wel heel snel klachten die ik op -neem een- soundcraft pas na vele jaren gebruik zou verwachten. Plus een verschrikkelijke workflow, die niet beter is als een tape-recorder uit de jaren 60.. na 1 track te hebben opgenomen, moet de koptelefoon op om te overdubben.. FTW?! Deze mixer neemt altijd álles op wat er wordt afgespeeld, en de PFL gaat niet naar de Main outs.. kortom, je kunt geen kanalen uitsluiten van de "mix". Zou deze mixer nooit kopen iig, mocht iemand het van plan zijn.. overdubben is een ramp en verziekt de workflow, niet doen! Tenzij je je hele monitoring op de HeadPhone plug wilt aansluiten, bizar.

Maar belangrijkste hoofdpijniger voor de R16 is de workflow mbt groups als je een mix aan het maken ben.. hoe doe je dat??

Ik stel me voor dat ik dat zo moet doen, bijv een DRUM mix:

- Stel in m'n DAW heb ik 8 kanalen drums, die wil ik summen op de ZED. Dus, ik stuur 8 kanalen naar resp. kanalen 1 t/m 8 op de ZED.

- Aangezien de ZED geen groups kent, zou ik die alle 8 weer terug de DAW in moeten sturen, en daar 8 inputs klaar moeten zetten en die op hun beurt weer direct monitoren naar een DAW Channel-group welke als output kanalen 9/10 heeft op de ZED..

- Die kanalen 9/10 zou ik dan via de ZED weer door een compressor kunnen halen via een insert en dit dan terug sturen naar DAW inputs 9/10 óf, naar de MasterBus

Is dit dan de gebruikelijke manier, om het Volume te kunnen regelen van een Drum Group?? Of kan je beter een lineaal pakken de mixer faders op de ZED tegelijk heen en weer schuiven.. dit zou me namelijk een stereo input schelen :? Het vervelende is, als je in je DAW de kanalen alvast groupeert vóórdat ze naar de ZED gaan.. ben je weer ITB aan het summen. Nu wil je dus OTB summen, maar mis je het gemak van Groups om het volume te regelen van meerdere sporen, met respect voor de onderlinge verschillende fader-standen van componenten ín die group.. zucht.

Help! snap 'm niet meer.. of wel, maar dan vind ik het niks en begin me af te vragen hoe A&H hierover dacht toen ze 'm ontworpen.. Groups zijn integraal onderdeel van het mixen, hebben ze dit onderschat / genegeerd? Of mis ik iets..

Voorzichtige conclusie : Als je wilt groupen én summen.. kost je dat per group 2 echte mono-kanalen op de ZED.. klopt dit ??

alternatief > een manier verzinnen hoe ik meerdere DAW kanalen in de DAW alléén qua volume-besturing kan bundelen.. met respect voor onderlinge fader-standen.
 
Laatst gewijzigd:
Het ontbreken van subgroupen is idd een gemis op een R16. Wel heb je nog een extra adat aansluiting.. die zich identificeert als 8 extra in en uitgangen in je DAW.

In feite kun je dus nog een paar kanalen buiten je op te nemen mix houden maar dan moet je de Zed wel weer op een andere 'mix iets' aansluiten waar je het op monitored en dan mis je natuurlijk een groot deel van de features waar je de Zed eigenlijk gewoon als hoofd-afluister apparaat zou willen hebben.

Beetje omslachtig.. maar dit is zoals ik het doe. :)
 
Aha op die manier, ik snap hem.

Ja, als er iets positiefs hier aan is.. dan is het wel dat het me dwingt goed na te denken over de workflow. Maar vind het retemoeilijk in te schatten. Ik vrees dat als die mixer tjokvol zit ook met synths en effecten, dat je eigenlijk continu die switchknoppen naast de faders moet indrukken ; maar dan écht heel vaak, hoop dat het niet nodeloos ingewikkeld wordt i.c.m. de DAW.

Misschien toch maar wachten of er in de toekomst een andere/betere versie komt (ik hoop stiekem op de "remmende voorsprong" :P hoeft wmb nieteens A&H te zijn)

Toch heeft de ZED iets wat me aantrekt, en dat is het hele concept.. 1 mixer, 1 FW kabel, 1 computer. Heerlijk.
 
Ook al gekeken naar de Behringer UFX 1604?
 
Het zit idd behoorlijk vol.. zelfs voor iemand met pianovingers.. :D

Een maatje gebruikt z'n opvolger hieronder in het theater.. (maar kost wel ietsje meer :D)
Past ook waarschijnlijk minder goed in de doorsnee studio gezien de diepte en breedte..
Vind dat zelf wel positief aan de R16.. lekker compact en kan veel maar je wordt idd in het proces qua werken een beetje geremd door de knopjes die nogal dicht naast de faders zitten.

GS-R24_Main.jpg
 
Die Behringer's zijn leuk.. maar die geven geen mogelijkheid om meerdere kanalen terug te laten komen via het ingebouwde audio interface zoals de Zed R16.. en dat is wat de TS wil geloof ik.

Er zijn wel wat andere tafels die dit ook bieden.. zoals de Mackie 1640i en de Midas Venice serie.. deze hebben beiden ook subgroupen trouwens :)

Als ik het over zou doen zou ik toch kiezen voor een mixer in samenwerking met een losse audiokaart.. hoe handig 1 audio firewire/usb aansluting en een device ook lijkt. :) En een rommel rondom je mixer is het toch al snel...:D
 
Wanneer je overweegt een nieuwe A&H ZED te kopen is er misschien een extra reden om te gaan twijfelen: de prijzen van een groot deel van de ZED reeks zijn de afgelopen week met soms meer dan 50% verhoogd! Zal voor een deel met de Euro - $ te maken hebben, maar deze prijsstijgingen zijn volkomen absurd.

Ik stond op het punt een ZED 436 te bestellen, die kostte bij o.m. Bax, MusicStore, Thomann etc. al tijden rond de 1.450. Bij Bax dan vaak nog 10% actiekorting er vanaf. Nu is de prijs € 2.199 ! Meer dan de helft duurder dus. Bij andere winkels hetzelfde verhaal.
 
waddevok.. idd.. Zie nu dat een R16 op 2399,- zit.. pfff... Dan toch liever iets van een nieuwere Midas..
voor 150 euro minder koop je deze bv :) (deze waren toen ze ooit uitkwamen veeeeel duurder trouwens :D)

midas_venice_f_24_analoge_mixer_1.jpg
 
Zit met hetzelfde idéé te spelen maar ik kwam voor mezelf uit dat de R16 niet hetgeen is wat ik zoek.
Dan neem je volgens mij beter een mixer zonder usb of firewire maar met groups.
Die groups kun je dan via een audio interface met voldoende ingangen binnen brengen in je daw.
Persoonlijk heb ik niet zoveel vertrouwen in de R16 door de firewire. Dit is toch echt wel een uitstervende interface.
 
Dank voor de reacties! Dit sterkt me wel in de gedachtegang.. dat de ZED het dan waarschijnlijk niet wordt.
En idd de nieuwprijzen zijn hoog, goedkoopste in NL gezien voor 1999,- .. en niet alleen dat, maar de voorraden lijken overal op te drogen, wellicht komt er wat nieuws aan o.i.d. (in het beste geval)

@Macgyvergear, goede tip van de Midas.. ziet er goed uit! En die rommel die toch wel ontstaat, herkenbaar :P

@Steve, eensch vwb Firewire.. al is het alleen al om de beperkte bandbreedte (48Khz max). Dat pleit weer in voordeel losse converter, als je fan bent van 96Khz of hoger. Tevens is modulaire setup handiger als er eens iets stuk gaat.. met alles-in-1 heb je alles-of-niets

De behringer valt idd af vanwege maar 4 outs.. toch netjes gedaan van behringer, ziet er niet verkeerd uit qua looks&specs!
 
Gelukkig is dat allemaal pokkeduur, belet me een te kopen... Zelfs 2e hands.

Firewire is zoals vinyl, will never die. Maar nu even uit de mainstream.
 
@Klinkske, je bedoelt élk van die tafels heel duur? Of alleen de ZED R16?

Ik vind die Midas F-32, klasse tafel met 32 I/O én bussen etc etc echt wel OK.. zonder de prijs te weten, zou ik op basis spec's en looks de tafel veel hoger schatten als +/- 2300,-.
Eerst maar eens goed lezen over die Midas, heb de sos-artikel nu doorgelezen en ben eigenlijk niks vreemds tegengekomen :) nu de user reviews nog goed checken
 
Dank voor de reacties! Dit sterkt me wel in de gedachtegang.. dat de ZED het dan waarschijnlijk niet wordt.
En idd de nieuwprijzen zijn hoog, goedkoopste in NL gezien voor 1999,- .. en niet alleen dat, maar de voorraden lijken overal op te drogen, wellicht komt er wat nieuws aan o.i.d. (in het beste geval)
...

*

Je zou dan toch eerder denken dat ze de restvoorrraad lager prijzen?

Mijn studiomaatje heeft er net bij zijn leverancier/ winkel naar gevraagd. Die heeft meteen de importeur van A&H gebeld. De importeur vertelde dat die 50% prijsstijging voor een deel te maken heeft met de Euro dip, en voor een ander deel dat A&H het gestunt van webwinkels met prijzen zat was en daarom de prijzen flink heeft opgepompt.

Nu ben ik geen marketingdeskundige, maar zó goed is de reputatie van die A&H ZED's ook weer niet. Dan nu deze ZED reeks in één klap 50% duurder maken lijkt mij geen recept om tot hogere aantallen verkopen te komen.

Deze potentiële klant is tenminste al afgehaakt :okdan:

Vraagje voor MacGyverGear: zijn die Venices niet nogal onlogisch opgebouwd waar het routing betreft? Ik herinner me een verhaal van een forumlid (ben zijn naam even kwijt) die meen ik vooral het Aux verhaal onnodig complex in elkaar vond zitten?
 
@Klinkske, je bedoelt élk van die tafels heel duur? Of alleen de ZED R16?

Ik vind die Midas F-32, klasse tafel met 32 I/O én bussen etc etc echt wel OK.. zonder de prijs te weten, zou ik op basis spec's en looks de tafel veel hoger schatten als +/- 2300,-.
Eerst maar eens goed lezen over die Midas, heb de sos-artikel nu doorgelezen en ben eigenlijk niks vreemds tegengekomen :) nu de user reviews nog goed checken

Ik ben hier nu ook erg benieuwd naar. Ik lees het graag wanneer je opvallende eigenaardigheden, veel voorkomende klachten of juist :okdan:'s tegenkomt.
 
Het lijkt erop alsof AH zichzelf heel onhandig uit de markt prijst..

Ik herinner me eigenlijk niets van auxen maar wel een issue van de insertiepunten.. Die werden niet meegenomen in de DAW mainmix. Hieronder te lezen.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1649010&highlight=insert#post1649010
Geloof dat ik toen nog eens een workarround had gezien op gearslutz.. Daar werden de bussen gebruikt en die route je weer naar de master.. zo kom je er ook natuurlijk en volgens mij niet eens zo heel onhandig. :)

Je kon bij de Midas ook kiezen om ipv van de losse kanalen je subgroupen te laten binnenkomen.. :mega: Trouwens de goedkopere Midas U serie heeft dit ook al.

http://www.thomann.de/nl/midas_venice_u_24.htm

Edit: de auxen 1 en 2 zijn voor monitoren bedoeld bij livegebruik.. (pre-fader) en in je studio wil je deze natuurlijk gewoon gebruiken om je fx te voeden en dus post-fader hebben.. Is dat het misschien? :)
 
Laatst gewijzigd:
Midas Fenice 320, zonder Firewire....losse kaart erbij en gaan.......
 
Wel het enige waar ik nu aan denk is, dat deze Midas deels voor Live/PA werk bedoelt is.. en dat dát deel overheerst t.o.v. het studio deel wat het moet zijn.

bijv

There's also no direct way of setting up zero‑latency input monitoring if you're recording over Firewire, as this would have required another aux send just for the mic amp section. However, you can use the channel's direct output and patch this to a spare input for monitoring purposes, so pretty much anything is possible with a bit of lateral thinking

en

Because the Venice F is suited to both stage and studio, there are some features built in that would normally be used only by live sound engineers, while some that might be expected by the studio engineer are absent. In the former category is the aux/group Flip switch, a set of four recessed buttons that allow each aux output to be 'flipped' so that the group output path becomes that of the aux output and vice versa

Nu eens lezen hoe studio-mensen hiermee omgaan, als de 'workarounds' simpel zijn.. zeg ik, toptafel!
 
Het lijkt erop alsof AH zichzelf heel onhandig uit de markt prijst..

Ik herinner me eigenlijk niets van auxen maar wel een issue van de insertiepunten.. Die werden niet meegenomen in de DAW mainmix. Hieronder te lezen.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1649010&highlight=insert#post1649010
Geloof dat ik toen nog eens een workarround had gezien op gearslutz.. Daar werden de bussen gebruikt en die route je weer naar de master.. zo kom je er ook natuurlijk en volgens mij niet eens zo heel onhandig. :)

Je kon bij de Midas ook kiezen om ipv van de losse kanalen je subgroupen te laten binnenkomen.. :mega: Trouwens de goedkopere Midas U serie heeft dit ook al.

http://www.thomann.de/nl/midas_venice_u_24.htm

Edit: de auxen 1 en 2 zijn voor monitoren bedoeld bij livegebruik.. (pre-fader) en in je studio wil je deze natuurlijk gewoon gebruiken om je fx te voeden en dus post-fader hebben.. Is dat het misschien? :)

*

Yep, dat is de thread, en het ging inderdaad vooral over Inserts en de Aux'en waarvoor je kanalen moet inzetten. Terug laten komen op kanalen kun je natuurlijk bij iedere tafel doen. Naast de voordelen daarvan, kan ik er bij mijn oude, gare, Mackie ook voor kiezen om de Aux Returns te gebruiken. Switchen naar A&H of Venice zou voor mij betekenen dat ik veel meer kanalen nodig zou hebben. Met 24 kom ik dan niet zo ver... .
 
Eigenlijk zijn er nog zoveel leuke, oudere tafels geschikt.. Gewoon een tape return op ieder kanaal extra om daarop te monitoren was op heel veel studiotafels normaal.. die kan je bv benutten om je DAW op binnen te laten komen. Maar ja.. meestal minder uitgebreid qua EQ.. Hoewel je op de inserts natuurlijk e.e.a. aan kan sluiten natuurlijk :)

Had zelf een tijdje terug bijna de Fostex 2412 gescoord voor 200 :D .. dat is me toch een partij recording mogelijkheden.. :) 48 ins (met de tape returns meegerekend) en daarnaast nog je returns voor de fx natuurlijk :)
Helaas had ie een storing in de signaalpad, maar hij zou gewoon altijd goed geweest zijn en ook redelijk stil.. als dit het geval was had je natuurlijk een super dikke tafel voor weinig en met een 16x16 kaart een zee van mogelijkheden.
 
*

Yep, dat is de thread, en het ging inderdaad vooral over Inserts en de Aux'en waarvoor je kanalen moet inzetten. Terug laten komen op kanalen kun je natuurlijk bij iedere tafel doen. Naast de voordelen daarvan, kan ik er bij mijn oude, gare, Mackie ook voor kiezen om de Aux Returns te gebruiken. Switchen naar A&H of Venice zou voor mij betekenen dat ik veel meer kanalen nodig zou hebben. Met 24 kom ik dan niet zo ver... .

Dacht de Venice F ook nog 2 stereo returns had.. maar idd.. die ingangen worden tegenwoordig allemaal meegerekend. Wellicht is de 32 ook bedoeld als 24 kanaals tafel met 4 extra stereo returns. :D

Mijn mooiste aankoop op mixgebied blijft nog steeds mijn Sony mixertje voor 50 euro. (check plaatje hieronder)
Echte recording tafel met tape returns en bomvol met auxen en returns. Zelfs eerste acht kanalen kun je via direct out recorden, of via een van de 4 stereo subgroupen natuurlijk. :)
Het totaal te monitoren kanalen met dit dingetje is 34 kanalen :D
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=168323

34062_b.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top