Radio-kwaliteit-microfoon

Dozart

Ouwe rot
Lid sinds
27 juli 2011
Berichten
1.047
Locatie
GB
Hallo,

Ik even een vraagje:

wanneer je op de radio luistert, hoor je altijd, wanneer de radio-dj praat, dat de geluidskwaliteit daarvan echt spatzuiver is. Ieder brommetje of briesje klinkt zeg maar kraakhelder.
Nu vraag ik mij af welke instellingen hier precies voor nodig zijn om je microfoon zo te laten klinken?
Ik heb zelf het idee dat het wel door een EQ gaat, en misschien een pre-amp of zo? Ook gebruikt men volgens mij een expander of zo, of compressie? Nou ja, er zijn vast wel mannetjes hier die voor de radio hebben gewerkt, en dat precies weten, dus brand los! :D
 
Het zit em meer in de microfoon zelf. Dat zijn geen el-cheapo dingen. Maar ze maken wel een wereld van verschil.
Uiteraard in combi met een goeie mike pre-amp.
 
Veel gebruikte microfoons zijn volgens mij de Shure SM7b en de Electrovoice RE20.
Maar er zullen vast nog veel meer microfoons veel gebruikt worden in radioland.

Verder wordt er veel gebruik gemaakt van ducking.
De muziek gaat door een compressor, en de microfoon gaat in de trigger input van deze compressor waardoor de muziek automatisch zachter gaat klinken zodra er door de microfoon gesproken wordt.
De trigger input is meestal onderdeel van een side chain circuit van een compressor.
 
Veel gebruikte microfoons zijn volgens mij de Shure SM7b en de Electrovoice RE20.
Maar er zullen vast nog veel meer microfoons veel gebruikt worden in radioland.

Verder wordt er veel gebruik gemaakt van ducking.
De muziek gaat door een compressor, en de microfoon gaat in de trigger input van deze compressor waardoor de muziek automatisch zachter gaat klinken zodra er door de microfoon gesproken wordt.
De trigger input is meestal onderdeel van een side chain circuit van een compressor.

Spannender dan dit is het inderdaad niet.
Misschien wel interessant om te achterhalen welke units er dan veel worden gebruikt..
 
Als je het typische gecompressed geluid dmv software wil, is de Waves rvox wel een aanrader.
 
Veel gebruikte microfoons zijn volgens mij de Shure SM7b en de Electrovoice RE20.
Maar er zullen vast nog veel meer microfoons veel gebruikt worden in radioland.

Verder wordt er veel gebruik gemaakt van ducking.
De muziek gaat door een compressor, en de microfoon gaat in de trigger input van deze compressor waardoor de muziek automatisch zachter gaat klinken zodra er door de microfoon gesproken wordt.
De trigger input is meestal onderdeel van een side chain circuit van een compressor.


Ja, die Shure is een herkenbaar ding. 389E bij Bax, niet eens zo heel overdreven duur.
 
Nou, jongens... het is eigenlijk al gelukt om het voor elkaar te krijgen. :D Met de tips hier. Het was simpeler dan gedacht.
Compressor en expander doen wonderen, icm met een flinke high-boost met de EQ. Oh ja, en ik heb er nog een gate opgezet, met een lange release zodat ie niet te abrupt afkapt. Maar klinkt super zoals ik het nu heb.
En dat met een shure sv200. :)
 
Voor zover ik weet gebruiken ze bij 3FM in ieder geval een Shure SM7B door een Symetrix 628 channelstrip en dan een optimod op de zendlijn processing.
 
Nou, jongens... het is eigenlijk al gelukt om het voor elkaar te krijgen. :D Met de tips hier. Het was simpeler dan gedacht.
Compressor en expander doen wonderen, icm met een flinke high-boost met de EQ. Oh ja, en ik heb er nog een gate opgezet, met een lange release zodat ie niet te abrupt afkapt. Maar klinkt super zoals ik het nu heb.
En dat met een shure sv200. :)


Enneh, hoe groot is de bak ruis die je nu gratiesh erbij krijgt door die eq? :D
 
Wellicht valt het minder op tussen al die pomp-en-zuigmuziek van tegenwoordig. Jezus wat heb ik daar een hekel aan, alsof ze met zo'n gootsteenontstopperplopper aan je kop zitten.
 
Back
Top