DIY Moog filter (en introductie)

muzzy92

Ingeburgerd
Lid sinds
18 februari 2015
Berichten
82
Hallo folks! Ik ben Marcel en bouw al een lange tijd effectenpedalen voor gitaar en toetsen. Sinds ik een MicroKorg in mijn bezit heb begin ik mezelf steeds meer te verliezen in de synth wereld. Ondertussen heb ik ook een oude Philicorda en een Juno Di gekocht.

Uiteraard ben ik ook maar begonnen aan een moog filter. http://www.yusynth.net/Modular/EN/MOOGVCF/index.html Ik heb die van yusynth gebruikt als voorbeeld.
Ik heb de printplaat zelf geëtst met Fe3 chloride (gekocht bij Newtone) in een bak met heet water, dat werkt perfect. Ik gebruik voor de toner-transfer papier van de hema, goedkoop en tot nu toe het beste spul dat ik ben tegen gekomen.

Dit is het eindresultaat: http://imgur.com/WALbMCU http://imgur.com/4qt2CNR

De print op de behuizing is aangebracht met waterslide decal papier.

Ik heb er ook maar meteen een simpele LFO bij in gebouwd. Het effect werkt op 9v (wordt intern omgezet naar + en - 9v, dat maakt het makkelijk te daisy-chainen met mijn andere effectenpedalen) en er kan een expressiepedaal in voor makkelijke bediening.
Qua sound ligt het geloof ik erg dicht bij een echte moog filter (heb nog nooit een echte gehad helaas) maar ik heb wel nog een beetje last van wat bijgeluiden. Voornamelijk wat noise/hiss die ik nog weg moet werken.

Ik zag dat een andere gebruiker hier ook aan begonnen was dus keep it up, het resultaat is gaaf!

Nu ben ik maar meteen aan een nieuwe moog filter begonnen, zonder de input en output buffers. Hiervoor heb ik zelf een pcb ontworpen en geëtst. Het filter werkt wel maar de emphasis potmeter lijkt niets te doen. Hij gaat ook niet oscilleren. Ik ben me suf aan het zoeken naar het probleem maar ik kan niets vinden. Het lijkt op het moment alsof het signaal niet van de output weer naar de input gaat, maar van de input naar de output. Heeft iemand enig idee hoe ik dit het beste kan debuggen?


Als er nog vragen zijn wat betreft etsen/decals maken etc, let me know!
 
Hee hallo, en welkom hier!
Heb je een schema van je moogfilter? Ben je uitgegaan van het minimoog filter, originele schema's?

Zelf wil ik het minimoog filter en VCA op een PCB zetten, schema's zitten in eagle, maar ik ben nog aan het bedenken of en waar ik buffers wil. Tussen VCF en VCA zitten die er origineel niet, maar als daar in/outputs wil is dat misschien wel nodig. Evenzo voor CV inputs.

Ten aanzien van resonantie, heb je dit overgenomen uit het originele schema of iets aan veranderd?
 
Mooi wark! ziet er heel fraai en retro uit
zou het denk ik commercieel best goed kunnen doen als je een productie zou maken
zo fraai vind ik het.
Complimenti di chef!
 
Bedankt voor het welkom! Wat betreft het schema, die heb ik uit het project van yusynth gebruikt (zie link in de eerste post). Het enige dat ik heb aangepast is het weghalen van de input en output buffer. Helaas heb ik daar zelf geen nieuw schema voor gemaakt. Ik werk zelf trouwens niet met eagle maar teken het gewoon in een simpel PCB programma allemaal uit. Voor kleine projecten is dat goed te doen, voor grote projecten lijkt het me een hel.
 
Het zier er mooi uit, Ik gebruik ook decal maar ik vind het wat kwetsbaar. Bak je het decal papier?

Let even op dat je voor een gitaareffect een hoge ingangsimpedantie nodig hebt. minimaal 500k Dan kan je beter een buffet als ingangstrap hebben.

Zorg er voor dat je de weerstanden aanpast voor een lagere werk spanning, zoals in dit schema: http://www.experimentalistsanonymous.com/diy/Schematics/Filters%20Wahs%20and%20VCFs/Minimoog%20Ladder%20VCF.jpg

Volgens het yusynth schema R18 wordt 100 ohm , R22 220 ohm R15 220 ohm R16 680 Ohm. Als hij het dan toch nog niet werkt dan zou ik als eerste C8, 220uF verdenken. als die het niet doet werkt de verschilversterker niet goed.
 
Netjes afgewerkte behuizing! Ziet er gaaf uit met het schema zo in het midden. Doet me gelijk denken aan de MS-20, Bit99 en andere vintage synths waar allerlei signaalpaden op weergegeven zijn.

Hoe stoot/slijtvast is zo'n zelfgemaakte bedrukking eigenlijk?
 
Bedankt voor de complimenten over de behuizing! De print zou inderdaad op zichzelf niet stoot-en-kras vrij zijn. Ik breng dan ook meerdere laklagen aan over de behuizing. Toch blijft het altijd meer kwetsbaar dan wanneer ik het zou poedercoaten bijv. Maar tot nu toe heb ik geen problemen gehad met beschadigen. Deze: http://imgur.com/SJVpd3n analoge delay staat al een half jaar op mijn pedalboard en ziet er nog prima uit!

Bedankt voor de tips felshout, ik ga die 220u eens even onder de loep nemen, want op het moment werkt het ook niet als 'versterker' geloof ik. En ik ben van plan om een high en low-pass filter in 1 behuizing te stoppen, daar zou ik dan inderdaad een buffer voor plaatsen. Ik zal die andere waarden ook even veranderen. Ik zal een update posten zodra ik het geprobeerd heb!
 
Je zegt dat de 9V omgezet wordt naar + en - 9 Volt.
Bedoel je niet dat er vanuit de 9V 2x 4,5V gemaakt wordt - met twee weerstanden en een ontkoppel- condensator?
Als dat zo is, dan moet je ook aan de ingang- en uitgangss-zijde scheidingselco's gebruiken.
 
Nee ik bedoel dat ik met een IC7660 van de +9v ook -9 volt maak.

Ik heb de weerstanden vervangen en de 220uf ook maar helaas nog geen resultaat. Als ik met mijn audio-probe luister dan hoor ik op pin2 van de eerste ic (u1) een zachter signaal dan op pin 1 en 3. Draaien aan de emphasis pot of aan de trimpot heeft geen invloed op dit signaal.

Op zich vind ik debuggen best leuk maar in dit geval heb ik voor mijn gevoel de printplaat wel 100 keer bekeken en vergeleken met het schema. Als ik hem dan naast mijn filter leg die al af is hoor ik verder geen verschil behalve dat de resonance pot het dus niet doet.

Misschien een beetje een domme vraag, maar welke segment is verantwoordelijk voor die verschilversterker? Het lijkt me dat daar dan wel de fout zit.
 
Bedankt voor de complimenten over de behuizing! De print zou inderdaad op zichzelf niet stoot-en-kras vrij zijn. Ik breng dan ook meerdere laklagen aan over de behuizing. Toch blijft het altijd meer kwetsbaar dan wanneer ik het zou poedercoaten bijv. Maar tot nu toe heb ik geen problemen gehad met beschadigen. Deze: http://imgur.com/SJVpd3n analoge delay staat al een half jaar op mijn pedalboard en ziet er nog prima uit!

Mooie behuizing / afwerking ook op je delay! Aangenomen dat je je pedalen met je voeten bedient valt dat me reuze mee als die er nu nog net zo mooi uitziet! Wat voor lak gebruik je daarvoor? Gewoon zo'n spuitbus blanke metaallak?
 
Tot nu toe heb ik geen slechte schakeling gevonden. Ik heb alles ook al opnieuw gesoldeerd en ben alle traces zorgvuldig nagelopen. Het zou kunnen dat er alsnog ergens slecht contact wordt gemaakt maar dan zou ik niet weten waar. Vandaar dat ik hoop dat iemand me hier een gouden tip kan geven. Dat de 220uf het misschien niet zou doen was bijvoorbeeld een tip waar ik niet zo snel op zou zijn gekomen. Helaas bleek dat niet het antwoord te zijn.


Ik gebruik gewoon de spuitlak van de action. Eerst een dun laagje er over en laten drogen. Daarna flink wat lagen lak er over, met ongeveer 10 minuten droogtijd tussen elke laag. Dat werkt voor mij vaak prima.
 
De transistors in Ub1 en met zijn twee aan pen 3 zijn is verschil versterker.

Fout zoeken in een nieuwe print kan eg frustrerend zijn. Er kunnen sluitingen tussen printsporen zitten of een spoor is onderbroken. logica gaat dan vaak niet meer op. Een sluiting of onderbreking kun je meten met een ohmmeter (pieper stand) nameten let wel dat de weerstanden se meting verstoren. Sluiting is verdachte 1 onderbreking 2.

Als je en multimeter hebt kun je de spanningen over R14, R17, R19, R20, R21 en R22 nameten. Dit zijn de referentie spanningen voor de lader en zij moeten steeds een hogere spanning laten zien. Bij een voeding van +en - 10 V is dat ongeveer 2V 3,5V 5V,, 6.5V 8V. Bij 9V ietsje lager.

Het is belangrijk dat alle (4) de tapjes van het filter goed weken anders heb je niet genoeg fasedraaiing voor resonantie
 
Bedankt voor de tip! Ik heb de multimeter er bij gepakt, op alle weerstanden meet ik gewoon het juiste voltage. Toen ben ik maar even op andere plekken rond gaan prikken en kwam er achter dat pin 7 van de u2 aan +9v hing. Ik had daar helemaal niet gezocht omdat ik dacht dat het probleem meer bij de emphasis zou zitten. Even een draadje verwisseld en 'pieeeeeeeeuw' daar is de fijne resonance bliep. Oftewel, hij werkt zoals hij zou moeten. Enorm bedankt voor het meedenken folks. Op naar de high pass filter! Die is gelukkig een stuk simpeler.
 
Oeps! Toch fijn dat je het gevonden hebt.

Wat leer je hier uit? (retorisch maar, jouw kijk erop is zeker van waarde).

- Altijd de in- en uit-gangen van b.v. de OpAmps met een voltmeter op voltages meten om dit soort rare dingen te voorkomen.

Wat ik zelf doe bij nieuwe schakelingen:
Alles doorpiepen op de IC sockets en andere verbindingsdingen: alle massa en plus verbindingen OK, geen kortsluiting tussen aanliggende of tegenover liggende pootjes.
- Hoeveel meet de waarde tussen + en 0, 0 en - en + en -
- Stroom meter er tussen zonder IC's er in.
- Stroommeter er tussen met IC's er in.

Het is een hoop werkt maar, het betaald zich over de lange termijn terug doordat je fouten ontdenkt alvorens de hele zaak bedraad en op stroom zet.

Zoals PWM eigenlijk zegt: eenmaal fouten gemaakt terwijl de stroom er reeds op staat, kan leiden (enn lijden) tot een langdurig gedoe.

Als slot-statement: solderen is een vaardigheid die door veel mensen te licht wordt ingeschat en waar men, als men het veel moet doen, nooit de aandacht bij mag laten verslappen.
 
Yes, goed doormeten is zeker van belang voor je de IC's er in zet. Bij mij was het uiteindelijk een fout in mijn pcb ontwerp en geen kortsluiting oid. Altijd je pcb dus driedubbel checken voor je hem gaat etsen!

Er is echt enorm veel over de moog low pass filter te vinden, maar ik vond het lastiger om een goed high pass filter ontwerp te vinden. Vooral eentje die ook met voltage te bedienen is. Uiteindelijk heb ik het high-pass gedeelte van deze http://www.yusynth.net/Modular/index_en.html gebruikt maar voordat ik de pcb ga etsen (die overigens enorm compact is geworden) ben ik benieuwd of er nog andere goede tips zijn voor een goede (en niet al te uitgebreide) high pass filter met schema's.
 
Ook op professioneel niveau worden er fouten gemaakt ik printontwerpen. Maak je geen zorgen, wees blij met wat je bereikt hebt.

Ik zie niet welk schema je wilt bouwen.?

Naast het Moog filter is ook het Oberheim filter een aanrader. Deze heeft een 12 dB high pass filter maar ook low, band en een notch filter. Het notch filter kun je met een potmeter draaien van low pas naar high pass. zie VCF1F pdf van http://www.modular.fonik.de/Page37.html
 
Back
Top