sysex met cakewalk/cubase

MisterE

Nieuwkomer
Lid sinds
10 augustus 2003
Berichten
8
Kan iemand me helpen?
Ik wil met Cakewalk een sysex commando sturen naar mijn synth om het effecttype te
veranderen.
Daarvoor heb ik deze string: FO,43,10,33,0D,00,00,01,00,7F,F7
Nou neem ik aan dat het eventtype "Sysx Data" moet hebben maar wat
ik ook invul cakewalk laat mijn string niet zien.
Hoe moet dat?


En hoe zit dat bij Cubase?
Ik voeg een item toe van het type "Sys Ex" en dan kan ik niets invullen?
Na een tijdje zoeken zag ik dat er nog een gedeelte verborgen was, met de naam "Comment"
Moet daar de data, niet een logische naam dan...
Ik wou het proberen op mijn synth maar Cubase veranderd meteen mijn midi poorten weer naar de geluidskaart
dus hij zend het niet naar de midisport.


ps: Ik heb ook Cubase geprobeerd, maar dat programma werkt totaal niet intuïtief.
Dat moet zo beroemd zijn ?!?
- Je moet eerst een part aanmaken voordat je in de edit list kan komen (heel irri)
- midi files zitten onder import, waarom niet gewoon onder open.
- mijn scroll muis werkt niet.
- events toevoegen werkt via de rechtermuis, heb me kapot lopen zoeken hoe ik uberhaupt een
event kon toevoegen.
- ondersteund geen drag en drop
- etc. etc.


Heeft Cubase SX een meer 'Windows' look and feel, heb het idee dat VST erg 'gejat' is van
de Amiga?
Misschien ben ik wel de enige die vind dat de programma's niet erg logisch werken maar ik
erger me wel aan de werking ervan...
 
Re: sysex met cakewalk/cubase

Origineel geplaatst door MisterE
Kan iemand me helpen?
Ik wil met Cakewalk een sysex commando sturen naar mijn synth om het effecttype te
veranderen.
Daarvoor heb ik deze string: FO,43,10,33,0D,00,00,01,00,7F,F7
Nou neem ik aan dat het eventtype "Sysx Data" moet hebben maar wat
ik ook invul cakewalk laat mijn string niet zien.
Hoe moet dat?



In Cakewalk moet het in ieder geval zo:

Ga naar View, Sysex.

Je krijgt dan een hele lijst met (waarschijnlijk lege) sysex banks.
Dubbelklik op de eerste lege en er verschijnt een sysex edit venster.
Tik hier je hele string in (FO 43 10 33 0D 00 00 01 00 7F F7) zoals je heb had staan dus, zonder comma's.

Dan is je sysex string dus opgeslagen, maar nog niet actief.
Onthou nu het banknummer dat je gebruikt hebt (b.v. 0)

Ga naar naar de event list van de track waar je die sysex wilt gebruiken (of creeer er een). Maak een nieuw event (insert) en klik op "Kind" (hij maakt standaard waarschijnlijk een NOTE event). Wijzig het type naar Syex bank en kies bij DATA het banknummer.

Dat was methode 1....

Methode 2:

Kies een midi track, ga naar event viewer en creeer een Sysex Data event. Vul nu bij DATA je sysex string in.


Methode 2 lijkt eenvoudiger, maar methode 1 is (imho) flexibeler ... je kunt die sysex string nu meerdere keren gebruiken door gewoon die sysex bank ergens te inserten waar je hem nodig hebt.

Bovendien kun je sysex banks los opslaan en weer inlezen.

Let wel op bij sysex banks: je MOET bij de bank aangeven naar welke midi output je hem wilt sturen !!! (Het is mij regelmatig gelukt dat een sysex commando niet uitgevoerd leek te worden, terwijl hij gewoon naar de verkeerde synth gestuurd werd).
Bij een sysex data event gaat het sysex commando uiteraard altijd naar de output die voor die track geselecteerd staat.

Dan nog 1 laatste opmerking over sysex banks in Cakewalk: Je kunt een sysex bank ook automatisch laten versturen, aan het begin van je track (of bij het laden van de track) Zet dan achter de sysex bank het vinkje voor Auto aan.

Ik hoop dat je er iets aan hebt....


Leon
 
Heel erg bedankt! Nou kan ik weer verder prutsen :)
Ben nog een beetje nieuw met midi mbv de computer, aangezien ik me ergerde aan de werking van de progs.

idd, wel een beetje omslachtig die eerste methode. Er kunnen natuurlijk voordelen aanzitten. Alleen als je ooit een item
uit die lijst wil wissen dan kloppen natuurlijk alle opvolgende indexen niet meer en kan je alsnog al je liedjes aanpassen.

Ik zal eerst eens gaan uitzoeken of ik de synth helemaal kan configureren met sysex....
 
Nog een vraagje over sysex

Nog een vraagje over sysex

Ik heb dus 2 synths en nu ook midisport 4x4.
wat ik wil is de sysex codes bekijken die ze sturen zodra ik iets
verander. Daarvoor heb ik MIDI-OX gedownload.
Ik zie nu alle noot informatie scrollen, maar als ik bijv. een effect verander
dan zie ik geen sysex codes. Ik zie WEL het ledje knipperen op de midiman dus schijnbaar stuurt
de synth wel codes? Ik heb het op beide geprobeerd maar geen resultaat.

Het ligt niet aan een filter als ik die uit zet zie ik constant 'Active sensing' langskomen.
Waarschijnlijk een andere setting? Ik het begin heb ik wel een keer een sysex commando langs zien komen.
Geen idee wat/of ik iets veranderd heb.

Ik zie wel zo'n knopje 'toggle passing sysex' maar dat schijnt ook niet te helpen.


Hetzelfde probleem weer met cakewalk, ik speel wat noten in en verander het effecttype.
In de list laat ie de noten zien maar geen sysex data.
 
Niet alle info die wordt verzonden is "sysex"! Sysex ofterwel system exclusive is info die wordt verzonden om patches te kiezen, instellingen op te slaan etc. De midi info waar jij over praat zijn meer CC commandos.

Kijk eens hier
 
Nee, ik heb het over sysex. Het is me trouwens nu gelukt om het systeem van yamaha te doorgronden ;)
Lastig met al die bits/bytes/hex.
Iig, het lukt nu met sysex strings mijn yamaha in te regelen.
Het wil alleen niet lukken om dat soort commando's op te nemen, ik zie ze niet langskomen in MIDI-OX.
Iemand nog tips hiervoor?
 
Hela Mister E,

Ja Sysex is everybody's nightmare... :(

Ik moet ff denken, want het is een tijd geleden dat Sysex-gedoe...hehe

Ik weet dat in Cubase je er eerst voor moet zorgen dat de Sysex-filter NIET aangevinkt staat...
zodat sysex informatie in/out kan..

Met sommige synths/modules kan je de sysex-informatie dus uit sturen door simpelweg een
knop te draaien...dus bv. je hebt een patch met fx... je maakt dus een sysex data track...
zet sequencer in record..> draai aan de knop van synth/module bv. reverb van waarde 0 naar 127

Als het goed is zie je nu in je seq. - sysex data track een waarde vesrchil ... deze kan je dus editen

Zo kan je dus (mits jouw synth/module deze sysex data kan uitsturen) elke gewenste patch/fx/controller
opnemen en editten...


Maybe this helps you..?
:confused:


Veel succes ermee...
 
SYSEX Data wordt over het algemeen NIET automatisch verstuurd door je synth, omdat het data is die INTERN voor de synth bedoeld is, en niet voor een andere machine/synth/module. (Daarom heet het ook SYSTEM EXCLUSIVE, en kijk maar eens naar de eerste bytes, daar staat voor welke machine het is (F0 = begin sysex msg, 43 = Yamaha, dan het device ID, dan het model nummer)).

Het is inderdaad af en toe een ramp om uit te vogelen welke sysex data je nodig hebt om iets te bereiken. Voor mensen die een Yamaha MU100 hebben is er wellicht hoop:
Op de mu100 kun je effecten en dergelijke met die priegellige knopjes instellen, maar als je klaar bent, druk je twee keer op enter en voila.... in het display komt de volledige sysex string te staan. Druk je nog een keer op enter, stuurt'ie die string mooi via midi uit. Dat scheelt een hoop gepiel en voorkomt fouten !

Oh, ik zie nu net dat m'n FS1R dat ook doet :) Waarschijnlijk doen alle yamaha moduletjes die 15 van die hele kleine drukknopjes hebben hetzelfde...

In alle andere gevallen maak je je wijzigingen op de synth/module of wat dan ook, en doe je een dump out.

Realtime zul je sysex data niet vaak tegenkomen op je midi out poort.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top