Problemen bij het transponeren van mijn muziek

spookje88

Nieuwkomer
Lid sinds
19 april 2012
Berichten
4
Dag Forumleden,

Ik probeer al een tijdje een nummer in F# te transponeren naar G maar loop hier tegen een probleem aan.

De toonsoort heb ik achterhaald door tonen te spelen met een piano en vervolgens te kijken welke er zuiver bij klinken achter elkaar, daarna heb ik bekeken welke toonladder het is door te kijken of de afstanden hiertussen 1 1 1/2 1 1 1 1/2 (majeur) zijn of 11/2 1 1 1/2 1 1 (mineur) en op welke toon deze volgorde begint (wat volgens mij dus de toonsoort bepaald door de grondtoon)

Daarna heb ik bijvoorbeeld in het geval van Fkruis gekeken hoeveel de tonen omhoog getransponeerd moeten worden om aan G te komen door middel van deze omreken tabel onderaan de pagina: http://www.popschoolmaastricht.nl/college_transponeren.php
Hier komt dus uit dat de tonen een halve toon omhoog moeten, maar wanneer ik dit doe en dus het hele nummer "handmatig" transponeer door alle noten een halve toon omhoog te verplaatsen klinkt het vals met de toonladder van G waar ik juist van dacht dat ik het nummer in gezet had. naar had getransponeerd.

Als ik vervolgens weer luister welke tonen er zuiver klinken bij het getransponeerde nummer komt ik op een toonladder van Akruis in plaats van G.

Dit zelfde gebeurt bij een ander nummer ook als ik het van D naar C probeer te transponeren, eindigt het naar mijn gehoor als een nummer dat in A# staat.

Ik snap niet zo goed wat ik nou fout doe en zou erg geholpen zijn als iemand een idee heeft!

Alvast bedankt :)
Groetjes Caspar
 
Hoe doe je dat dan? Op papier, klavier of seq? Mss staat die G in een andere modus of loop je vast op de Cb of E# bij transponeren..? Op een notenbalk in F# staan 6# en in G staat er maar 1, daar dien je ook best rekening mee te houden... Laat eens horen of zien wat je juist doet of probeert te doen?
 
Hier komt dus uit dat de tonen een halve toon omhoog moeten
Ja, dat komt al uit je eerste zin; de afstand F# tot G is namelijk een halve toon ;)

maar wanneer ik dit doe en dus het hele nummer "handmatig" transponeer door alle noten een halve toon omhoog te verplaatsen klinkt het vals met de toonladder van G waar ik juist van dacht dat ik het nummer in gezet had. naar had getransponeerd.

OK, laat het origineel horen en laat dan je getransponeerde versie horen. Het helpt inderdaad als je er bij zet wat je aan het doen bent; ouderwets op papier of niet.
 
De toonsoort heb ik achterhaald door tonen te spelen met een piano en vervolgens te kijken welke er zuiver bij klinken achter elkaar, daarna heb ik bekeken welke toonladder het is door te kijken of de afstanden hiertussen 1 1 1/2 1 1 1 1/2 (majeur) zijn of 11/2 1 1 1/2 1 1 (mineur) en op welke toon deze volgorde begint (wat volgens mij dus de toonsoort bepaald door de grondtoon)

Vreemde methode vind ik dat. (ik zeg niet onmogelijk)
Volgens mij staat het stuk dat je wil transponeren helemaal niet in F#.
Een goeie aanduiding is meestal de eindnoot in de bas. Dat is nogal vaak de toonaard van het stuk (tenzij er gemoduleerd is onderweg natuurlijk)
Maar over welk stuk hebben we het hier feitelijk?
 
Back
Top