Hulp gevraagd bij eerste DIY

Deleted member 34904

Gedeactiveerd account
Lid sinds
7 mei 2010
Berichten
421
Beste zelfbouwers,

Ik wil zelf beginnen met knutselen :P

Ik heb in het verleden bij natuurkunde wel het één en ander of elektronica gehad, kan ook wel solderen ed.

Deze unit zou ik graag willen bouwen:

https://www.youtube.com/watch?v=yZSkNASlMjM

https://drive.google.com/file/d/0Bzxodk3UiKRgaHYtd01Fc1M4TVk/edit

Ik ben nu bezig met de componenten zoeken, omdat ik nog niks heb liggen ga ik assortiment weerstanden bestellen, denk dat ik dit ook voor andere componenten wil doen.

Nu ben ik er al wel redelijk achter wat ik allemaal nodig heb, zouden jullie me even willen helpen met dubbel check?

Conrad lijstje artikel nr's:

1010765 - 89 10x
084518 - 89 1x
535488 - 89 1x
535507 - 89 1x
431397 - 89 15x
183373 - 89 15x
446147 - 89 1x
531398 - 89 1x

Ik wil ipv R3, 13 druktoetsen met instelbare weerstanden doen, dit wordt besproken in de comments van het filmpje.

Volgens mij heb ik zo ongeveer alles wel :? Klopt mijn lijstje zo enigszins? Zou het wel tof vinden als ik zo een heel eind ben :)



Tips en hulp altijd welkom!
 
Dapper, maar je moet toch nog even goed naar je lijstje kijken. De ICs (358). en de druktoetjes zijn SMD versie. Ik denk niet dat je die wilt. Het gaatjes board is te klein, ik denk dat je 160 x 100 nodig hebt verder zie ik 1 potmeter van 1M ohm die zie ik zo snel niet terug in het schema wel een van 10k (moet een log versie zijn) en een R13 instelbare pot zie ik niet terug.

Wel een beetje onhandig ze een lijstje
 
1010765 - 89 10x Linear-IC LM358M/NOPB SOIC-8 Texas Instruments
084518 - 89 1x Koolfilmweerstand assortiment K/RES-E12 Axiaal bedraad 0.25 W 1 set (+-60 verschillende waarden, 10x per waarde weerstanden)

535488 - 89 1x Kemo Kemo S005 Elektrolytische condensator assortiment 50 onderdelen
535507 - 89 1x Kemo S007 Keramische condensator assortiment 100 stuks
431397 - 89 15x Piher Trimmer PT 15 LV, liggend PT 15 LV 100K 100 kΩ 0,25 W ± 30 %
183373 - 89 15x Mentor 1254.1004 Druktoets 12 V DC/AC 0.05 A 1x uit/(aan) schakelend 1 stuks
446147 - 89 1x Conrad Experimenteerprintplaat, rasterperforatie SU527696 (l x b) 125 mm x 73 mm Rastermaat 2.54 mm Hardpapier;

531398 - 89 1x Piher Potentiometer PC-16 PC16SH-10IP06105B2020MTA Mono Logaritmisch 1 MΩ 0.1 W ± 20 %

Ik hoop dat het zo wat makkelijker is, ik zie wel vaker de lijstjes staan die je bedoeld (denk ik). Heb het zelf ook nog niet in excel gezet oid. Jammer genoeg zegt conrad niet welke waarden condensatoren er in de assorti's zitten, maar denk dat dat wel goed moet komen?
 
Dapper, maar je moet toch nog even goed naar je lijstje kijken. De ICs (358). en de druktoetjes zijn SMD versie. Ik denk niet dat je die wilt. Het gaatjes board is te klein, ik denk dat je 160 x 100 nodig hebt verder zie ik 1 potmeter van 1M ohm die zie ik zo snel niet terug in het schema wel een van 10k (moet een log versie zijn) en een R13 instelbare pot zie ik niet terug.

Wel een beetje onhandig ze een lijstje

R28, 10k die potmeter? Die had ik inderdaad gemist!

De 1M ohm potmeter 'zou' als vervanging zijn voor de LDR

Ik ga nog een keer naar het lijstje kijken en uitvinden wat SMD is, en wat het dan moet zijn 8>

Thanks in advance, alle begin is moeilijk...

EDIT: SMD's zijn dus voor op een printplaat, omdat ik zelf ga solderen heb ik klassieke versies nodig met langere aansluitpunten?

is dit dan een goede IC? https://www.conrad.nl/nl/linear-ic-...ruments-1010766.html?sc.queryFromSuggest=true
 
DIY_SYNTH.png


Ik zit nu hier op.

De 10k pot heb ik nog niet gevonden, het bord met gaatjes zit er nog niet bij.

Voor de druktoetsen heb ik bij aansluiting 'soldeerpinnen geselecteerd' ze staan wel haaks
Condensatoren zal ik morgen aanpassen.

Echt super bedankt 8o
 
EDIT: SMD's zijn dus voor op een printplaat, omdat ik zelf ga solderen heb ik klassieke versies nodig met langere aansluitpunten?

Nee, SMD is veels te klein voor normale mensen om te solderen, zeker voor beginners. De gewone ouderwetse 'through hole' componenten zijn ook voor op een (gaatjes)printplaat maar dan veel groter.
 
nu heb je een haaks model schakelaar . Ik denk dat je deze wil: (Conrad)
TE Connectivity 1825910-2 Druktoets 24 V/DC 0.05 A 1x uit/(aan) schakelend 1 stuks
Bestnr.: 701749 - 89 [Fabrikantnummer: 1825910-2] A 0,18€

Voor de 13 100k trimmers is dit misschien iets goedkoper
TT Electronics AB Koolfilmtrimmer HA 06/SM065 601040 100 kOhm Staand 0.1 W ± 30 %
Bestnr.: 674846 - 89. a 0,20€

Je kan bij Conrad op prijs sorteren
 
als ik in het schema kijk is de 1meg pot (r23) voor de resonance, niet als vervanging van de LDR's, of had je daar zelf 1 meg voor gekozen?

Succes!

Cheers
JAn
 
Aldus de maker van het schema:

Over vervanging LDR door potmeters:
Yes, a dual-ganged 1 meg-ohm potentiometer can be used to replace the two light-dependent resistors, R19 & R20. As mentioned below, I posted a video a video of the same filter that I built separately and mounted in a small project box. It uses the dual 1 meg-ohm potentiometer and is controlled by turning the knob instead of light:

https://www.youtube.com/watch?v=PfeWkbqDdqU

en

Een pot gebruiken als resonance level:
Yes, a 1 megohm pot works nicely. You should put some resistance in series with it to keep the gain from going to zero if the pot is turned all the way down. 51K might be good, I don't recall what I found to be the lowest acceptable value. 

Zou ik in dat geval dan 2 potmeters van 1 MegOhm moeten hebben?>

Ik kwam trouwens bij de conrad ook niet helemaal uit C4 en C5, die een waarde hebben van 0,001
 
De stereo potmeter is voor frequentie controle 1M lin, zou ongeveer wel de goede waarde zijn. Als je een omgekeerd log kan krijgen is dit nog beter (rev leg of log C).

Maar waarom geen LDRs dat is toch een beetje de gimmick van dit ontwerp.

f0 is 1/(6,28*R*C) De laagste frequentie van het filter is an 160Hz.
Als de frequentie niet helemaal bevalt kun je de twee c's van 1nF aanpassen.

Linkje naar wiki voor het filter[ame="http://en.wikipedia.org/wiki/State_variable_filter"]http://en.wikipedia.org/wiki/State_variable_filter Daar kun je natuurlijk nog veel meer over vinden.
 
Ik ga op mn gemakje het één en ander uitwerken. Ik wil mijn eigen versie van het schema gaan tekenen, voor de leerzaamheid. Heb besloten om de LDR's er in te laten, wil toch ook een pot ervoor gebruiken, dus zat aan een on/on switch te denken om òf LDR òf potmeter te kiezen om de filter te regelen. Ik ga dan ook de druktoetsen met weerstanden er in verwerken, lijkt me een goede oefening.

Verder nog wat meer inlezen in de materie, heb eerder met andere DIY dingen wel gemerkt dat een goede voorbereiding wel van belang is. Zodra mijn schema compleet is en mijn boodschappen lijstje klaar, post ik het hier ;)
 
Back
Top