Pcb mount ombouwen naar panel mount

steffie268

Stamgast
Lid sinds
9 mei 2014
Berichten
222
Hoi,

Ik ken nog zo goed als niks van electriciteit, electronica of solderen maar heb een projectje in mijn hoofd dat me wel motiveert om over al die dingen te leren - ik weet niet zo goed waar te beginnen dus ik lees maar wat over componenten en google/wikipedia naar de betekenissen van bepaalde terminologie...
Om een lang verhaal kort te maken - ik zal jullie de details van het project besparen - zou ik graag weten hoe moeilijk het zou zijn om potentiometers (en jacks) die pcb mounted zijn eraf te halen, te vervangen door pots (en jacks) naar keuze met dezelfde weerstand (heb ik dat goed?), die in een custom paneel te plaatsen en alles te hard wiren naar hun respectievelijke pcb's?
Is dat iets voor gevorderden of is dat vrij snel te leren?
De bedoeling is om erop vooruit te gaan qua bouwkwaliteit/duurzaamheid, functionaliteit (andere layout van de controls en jacks) en esthetiek (layout en uniform uitzicht knoppen)...
Het is niet de bedoeling dit met een sequencer te proberen, enkel met een paar eurorack modules...
Ik vind eurorack namelijk wel iets interessants, maar als de patch cables in de weg komen te zitten van de controls zie ik er weinig plezier in... Bovendien lees ik her en der dat de bouwkwaliteit niet altijd denderend is (pcb's die enkel "gedragen" worden door hun pots en jacks, die dan soms nog gelijmd zijn ook)... Volgens mij is het goedkoper/beter/leuker om goedkope/slecht gebouwde modules te "upgraden" naar "flying panel mount" dan dure/goed gebouwde modules te moeten kopen...
Oei, toch vrij lange post geworden, was eigenlijk niet de bedoeling, sorry daarvoor ;)
 
allemaal mogelijk, maar het sop lijkt me de kool niet waard
if it aint broken, dont fix it.
+ ik denk dat kabels die in de weg hangen van controls iets eigen is aan modulars ;)
 
Er is niks mis met PCBs die gedragen worden door pots en jacks hoor, hele stabiele bevestiging over het algemeen. Je kunt ze met beugels gaan vastschroeven, maar da's alleen maar weer meer onderdelen waar iets mis mee kan gaan. Bovendien heeft het gemiddelde gevulde PCB een massa van bijna niks.
Het enige nadeel is inderdaad de vaste layout, maar als die niet beroerd gekozen is...
Misschien kun je beter aan de 5u?

Maar wat je wil kan natuurlijk gewoon.
 
Bedankt voor de feedback...
Afhankelijk van wat je precies wil patchen is de layout van de modules die ik in gedachten heb niet echt functioneel te noemen...Vooral die M303 van Acidlab is een ramp wat dat betreft, tenminste als je wat creatief aan de slag wilt...
Bestaande synths die ik graag zou hebben zijn of onbetaalbaar, of onvindbaar, of beide (Devilfish TB, FR-777)...
Mogelijke alternatieven hebben dan weer geen sequencer (Bombass), of zijn te moeilijk voor zelfbouw door een beginner (x0xi0)(en te duur als je het moet laten bouwen door een expert)...
Dus bekijk ik of de features van de synths op mijn verlanglijstje te verenigen zijn (of toch min of meer) in iets modulairs... En omdat "knob-tweaking" nogal belangrijk is wil ik dus liever geen in-de-weg-zittende patch kabels maar ik behoud wel graag de mogelijkheid van verschillende routing-opties...
Voorlopig lijkt het erop dat ik voor ongeveer 1200 euro (voor het uitvoeren van de ombouw) een über-acidbak kan hebben (meerdere osc's, ring mod,fm, effects send/return, lfo), al ben ik nog niet uit de details qua feature- en modulekeuze (moet nog veel opzoekwerk doen)...
 
een brian castro x0xi0 voor die prijs gaat niet lukken..
de verschillende namaakversies wel

MS20 mini?
 
als je korte stijve patch kabels gebruikt, heb je er minder last van.
bv, die gele van doepfer . of zelf kabel zoeken die ok is.

knoppen omsolderen is niet heel lastig, al hangt dat af van het type knop (het aantal pinnen)
met een desoldeer pomp kom je meestal wel een eind.

je zou ook alles zelf kunnen maken. dan bepaal je ook zelf de layout.
je wordt er vanzelf beter in. dus go for it!!
 
het lijkt mij makkelijker om voor die m303 een breakout panel te maken en alleen de jacks te verplaatsen. dus een panel ernaast voor de jacks. die soldeer je aan de orginele jacks die kunnen blijven zitten.
 
Hoi,

Ik ken nog zo goed als niks van electriciteit, electronica of solderen maar heb een projectje in mijn hoofd dat me wel motiveert om over al die dingen te leren - ik weet niet zo goed waar te beginnen

Stapsgewijze Suggestie:

  1. Soldeerbout en een oude radio of zoiets en begin met wat solderen en desolderen.
  2. Simpel gitaarpedaal doe het zelf pakket en soldeer dat, zie bv http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=76
  3. Shruthi, zie http://mutable-instruments.net/shruthi1

Veel plezier ermee :)
 
Ik heb al redelijk wat bijgeleerd de laatste dagen maar blijf voorlopig toch nog met wat vragen zitten...
Sommige hebben te maken met esthetiek en ergonomie (afstand tss controls, diameter knobs e.d.)...
Op technisch vlak probeer ik momenteel de volgende dingen te weten te komen:
1 behalve mixer en vca, zijn er nog plaatsen waar een audio taper pot te verkiezen is boven een lineaire pot?
2 welke combinatie van jacks en patch kabels is de beste? in de zin van niet te los en niet te vast in elkaar zitten, vlot insteken/uittrekken, goed contact/geen gekraak...
3 gewoon gaten boren voor de panel mount pots of toch maar draad laten trekken? heeft dit enig nut of is dat verloren moeite/geld?
Alvast bedankt voor jullie reacties...
 
Met Audio taper bedoel je neem ik aan een logarithmische pot.
Voor alle lineaire CV ingangen is een log pot als ingangsgevoeligheids regelaar het beste.
Voor een Log VCA heb je weer een lineaire nodig.
Voor een Lin modulation VCA een Log pot.
 
Thx voor die link..de uitleg van marc begrijp ik helaas maar gedeeltelijk...
voor lineare cv ingangen...dus dan is de "attenuator" een log pot?
de twee volgende zinnen begrijp ik dus niet...

en voor filters, envelopes, lfo's etc dus gewoon ook lineare pots?.
 
Ik zal het nog een keer proberen.
Voor het volume van Audio wordt een LOG pot gebruikt. In niet technische termen een "Audio-taper" of "Attentuator".

Bij synths:
1) Als er sprake is van een Lineaire CV functie --> LOG potmeter (aanduiding A bij pots uit azië, B in Europa)
2) Als er sprake is van een Logarithmische CV functie -->LIN potmeter (B bij pots uit azië, A in Europa).

Voorbeeld: Voor een LFO met een lineaire CV sturing gebruikt je een LOG potmeter als externe CV diepte regelaar.

Voorbeeld: Voor een VCO met een V/OCT input (=logarithmisch) gebruikt je een Lineaire potmeter voor de externe Modulatie ingang.
Echter, veel VCO's hebben naast de V/OCT ook een lineaire modulatie input. Daar gebruikt je dus een LOG potmeter voor als ingangssgevoeligheid (diepte) regelaar.
 
Merci Marc...
Ik heb weer heel wat te googlen nu ;) (nl. of je kan meten wat voor taper een bepaalde pot heeft, of dit alleszins op 1 of andere manier te weten komen)
 
Of een potmeter die je voor je neus hebt een LOG of LIN is kan je meten met een multimeter (vanaf een paar euro al te koop).
In de OHM stand zetten - bijvoorbeeld 200 Kohm.
Meetpennen op de ene en de andere buitenste pennen van de pot om af te lezen wat de waarde van de pot is: bijvoorbeeld 50K.
Potmeter in middenstand draaien en meten tussen de linker en middelste pin (de potmeter met de as naar boven):
Als je ongeveer de helft meet van de totaal waarde (in dit voorbeeld 50 K) dan is het een lineaire (in dit voorbeeld ongeveer 25K).
Meet je echter ongeveer 1/10 van de waarde, dan is het een logaritmische.
Meet je ongveer 9/10 van de waarde , dan is het een anti-log of reversed-log pot.

Voor schuifpots dien je eerst vast te stellen wat de loper is (het contact van het beweegbare deel).

Hier wordt het in het Engels ook nog eens uitgelegd.
http://www.instructables.com/id/How-to-measure-resistance-of-a-Potentiometer/
 
Laatst gewijzigd:
Leuk, eindelijk een goeie reden om met een multimeter te leren werken...misschien komt er nog een dag dat ik electriciteit geen zwarte magie meer vind ;)
 
Back
Top