Terug naar Cubase?

dextah

Ouwe rot
Lid sinds
22 juli 2002
Berichten
3.360
Locatie
The Triple Galaxy Collision
Ik heb een paar jaar geleden de switch van Cubase naar Logic gemaakt.
De laatste tijd gaat Logic mij steeds meer tegenstaan.
Ik heb het idee dat ik alleen maar problemen aan het oplossen ben en het duurt echt veel langer om tot resultaat tot komen dan ik met Cubase had.. Denk ik.

Zijn er hier mischien mensen die logic en cubase draaien en wat voor en nadelen kunnen opsommen?

Ik ben toendertijd voornamelijk overgestapt vanwege het uiterlijk van cubase.
Zit er toch de hele dag naar te kijken en vond het echt vreselijk op een gegeven moment.
Maar ja uiterlijk ook niet alles 8)
 
Dit voegt eigenlijk niks toe, maar ik meld het toch maar even. Jaren geleden toen logic ook nog beschikbaar was voor de pc heb ik het even heel kort gebruikt. Ik snapte er helemaal niks van. Cubase draaide prima, maar ik had wel last van timing problemen vooral op midi gebied. Ik werkte toen met relatief goedkoop spul qua midi interface. Ik was dat ook zat. Ben overgestapt op een mpc2000. Daarna een motu midi express xt gekocht. Die heeft midi merge. Zodoende kon ik alles daar aan koppelen en kon ik zowel via cubase als via de mpc alles laten draaien. Ik ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het volgens mij niet heel veel uitmaakt wat je gebruikt, maar wel dat het tijd kost om bij ieder apparaat of stuk software te wennen. Logic was voor mij qua indeling blijkbaar te lastig. De manier hoe ik het nu gebruik, mpc en midi via de motu, vind ik ideaal. Jammere is wel dat dit me 10 jaar heeft gekost om uit te vogelen. Met andere woorden. Ik kan je ook niet helpen. Het is een smaakje die je moet bevallen. Als het je niet bevalt zou ik in ieder geval verder gaan met iets wat wel werkt. Succes in ieder geval.
 
Uiteindelijk maakt het me niet zoveel uit, ik gebruik meestal geen echte fancy dingen dus of het nu Cubase
was of Logic, maakt me niet zoveel uit. Ik waag me niet aan uitspraken over geluidskwaliteit ofzo. :D

Maar over welke problemen heb je het dan eigenlijk?


*edit
Heb nu Cubase draaien als trial voor 30 dagen. Soms een paar keer na elkaar aangehad (tegelijk durf ik maar niet aan) en qua interface begrijp ik al niks meer, dus ik blijf bij Logic... :)
Trial bijna voorbij, maar kon nog wel wat oude cubase project files terugluisteren.
 
de interface is inmiddels wel stukken verbeterd van cubase. Maar als je van logic weer teruggaat naar cubase zou ik ook eens kijken naar ableton live. Ik doe inmiddels 80 procent in ableton en nog maar 20 procent in cubase om eerlijk te zijn. Ableton is inmiddels ook flink volwassen geworden, dus zeker als je toch gaat switchen is het de moeite waard om er eens naar te kijken.

als je volledig song based werkt en blijft werken dan is cubase overigens wel de meest logische keus.
 
Ah, ben jij ook naar Ableton overgestapt Quifster?

Ik werk tegenwoordig 100% met Ableton, vond alleen de midi mogelijkheden bij Cubase iets uitgebreider. Verder is Ableton de snelste DAW om mee te werken.

En lui die denken dat Ableton slechter zou klinken dan Cubase of Logic snappen er niks van :D
 
Ah, ben jij ook naar Ableton overgestapt Quifster?

Ik werk tegenwoordig 100% met Ableton, vond alleen de midi mogelijkheden bij Cubase iets uitgebreider. Verder is Ableton de snelste DAW om mee te werken.

En lui die denken dat Ableton slechter zou klinken dan Cubase of Logic snappen er niks van :D

ja, praktisch volledig overgestapt, in ableton live suite 9 is de midi integratie en ook het integreren van hardware en software inmiddels gewoon volwassen. Dat was de reden dat ik voorheen cubase bleef gebruiken. Ik vind zelfs dat ableton op veel vlakken cubase voorbij is gestreefd, met name op midi mapping, automation en de mogelijkheid om volledige nieuwe instruments te maken met hun effect pad als default op te slaan is gewoon erg handig.

Bijvoorbeeld heb ik een nieuw instrument gemaakt met de roland JP8080 met een standaard distortion effect, delay, LFO effects en dat allemaal gemapped naar de push controller. Je sleept dan dat instrument naar een spoor en je bent direct klaar alles staat goed en alles werkt alsof het een vst is. Dat kan cubase totaal niet met die complete chains. Daar moet je elke keer weer dezelfde acties doen. Daarbij opgeteld de bloedsnelle manier van werken met audio en patterns zorgde ervoor dat mijn productiviteit en creativiteit in ableton tientallen malen sneller is. Dus alleen voor compatibiliteit gebruik ik cubase af en toe nog voor als ik samenwerk met anderen die nog op cubase zitten. Maar zelf ben ik eigenlijk wel praktisch helemaal over.

dat slechter klinken is lachwekkend inderdaad. Wel hebben de ableton effecten een eigen geluid. Zelf vind ik het prettig omdat je die sound ook continu in de hitlijsten hoort waar je de ableton effecten bovenuit hoort als je die sound eenmaal kent. Dus eigenlijk gebruik ik ook voornamelijjk de ableton effecten zelf tegenwoordig in plaats van de 'dure' commerciele effecten die ik overigens ook wel heb.
 
Laatst gewijzigd:
Als iemand me in een paar zinnen kan overhalen, kan ik is nadenken over een switch hoor want
Logic is ook niet altijd alles. Al ben ik wel gewend om de hele song voor me te zien met de nootjes enzo..
Live ziet er zo "lekker blokjes schuiven" uit..
 
Als iemand me in een paar zinnen kan overhalen, kan ik is nadenken over een switch hoor want
Logic is ook niet altijd alles. Al ben ik wel gewend om de hele song voor me te zien met de nootjes enzo..
Live ziet er zo "lekker blokjes schuiven" uit..

Tsja, dat blijft persoonlijk, maar ik kan je wel mijn mening geven waarom ik uiteindelijk ben overgestapt van cubase naar ableton live. (terwijl ik cubase vanaf versie 1 op de atari ST ben begonnen te gebruiken).


tot en met versie 8 was ableton niet echt geschikt voor midi muzikanten, maar versie 9 is behoorlijk anders en doet naar mijn mening niet meer onder voor logic, cubase en sonar. Wel heb je in cubase en logic inderdaad veel meer midi mogelijkheden, denk daarbij dan vooral aan dingen als articulations, realtime midi conversie, dual midi editting, etc. Dat heeft ableton niet.

Maar de standaard midi dingen die je het meest gebruikt, zoals cut,copy, paste, legato, quantise, length en ga zo maar door zitten er allemaal in. Ook handig is dat je met 1 knop je midi editor kan collapsen naar alleen de gebruikte noten, zeker als je over meerdere octaven patterns hebt ingespeeld kun je zo razendsnel overzicht houden over de ingespeelde patterns.

Ook de integratie (audio / midi en CC automation) van hardware synths en effecten inclusief volledig automatische latency compensation wordt vanaf ableton 9 ondersteunt, dat doen ze zelfs beter dan cubase die daar al jaren mee aan de top stond. Het werkt intuitiever en initieel is het veel eenvoudiger om het te integreren, daarnaast is het maken van eigen instrument chains gewoon geweldig. Je kunt je hardware synth zo vaak embedden als external instrument als je maar wilt.

Dus stel je hebt een korg radias: dan kun je bijvoorbeeld de volgende instrument chains maken:
- arpeggiator plugin -> Korg radias -> Distortion effect -> Delay effect -> EQ -> Compressor
- korg radias -> Granulator effect -> Reverb effect -> Limiter
- etc...

wat je maar wilt dus en elke instrument chain geef je een unieke naam. Als je dan zo'n instrument nodig hebt dan sleep je hem daarna op je scherm en het werkt alles staat goed. Als je instrument multiple outs heeft dan kun je die ook toekennen per external instrument, net zoals de midi mapping voor automation en eventuele Max4Live manipulatie plugins. Alles staat in die external instrument chain opgeslagen. Zo krijgt je hardware synth weer een compleet nieuw leven :)

Het blokjes schuiven en totaal overzicht van logic en sonar heeft ableton ook in het arrangement view, dan heb je net zoals cubase gewoon een groot werk vlak waarin je totale song staat of waar je je song kan opnemen. De noten die je gespeeld hebt zie je uiteraard in het blokje zelf als je die groot genoeg maakt. Daar zit nauwelijks verschil tussen.

Het grootste verschil in ableton ten opzichte van cubase en logic is de mogelijkheid tot een andere werkwijze. Namelijk pattern based. Dat doe je in logic en cubase ook wel, maar daar speel je steeds een pattern achter elkaar in en die kopieer je dan meerdere keren in je arrangement. In ableton is dit compleet anders geintegreerd. Daar heb je een enorm speelveld waarin je allerlei patterns (building blocks) maakt die je eventueel kan gebruiken in je song. Het maakt niet uit of dit audio, midi of vst pattern loops zijn. Ook de lengte per pattern maakt niet uit. Als je dat klaar hebt dan begint de fun:

Zet het systeem in record mode, en ga nu jammen door patterns te activeren zoals je denkt dat je song moet zijn. Doe ook gewoon in realtime je automation gelijk mee want dat komt helemaal goed. Als je klaar bent met je jam druk je op de tab toets en vervolgens zie je complete song in je arrangement view inclusief de automation helemaal klaar staan. Finetune daarna de overgangen nog even om het af te maken en verander eventueel nog iets aan je arrangement en klaar!

Dat is het grote verschil en verhoogt de productiviteit enorm vind ik. Voorheen in cubase dacht ik altijd vanuit de complete songstructuur en dan ben je laagje voor laagje je song aan het maken. Nu doe ik dat niet meer. Ik maak allerlei patterns in ableton en vervolgens als ik een stuk of 30 patterns heb ga ik op de ableton push live jammen met die patterns en neem de song op in het arrangement window. Dat gaat in mijn situatie veel sneller dan dat ik laagje voor laagje steeds een 'addon' pattern in cubase voor mijn song moest bedenken (terwijl ik daar echt wel heel handig in was).

Natuurlijk ondersteunt ableton ook nog gewoon de cubase / logic methode waarin je alleen vanuit het arrangement venster werkt en de pattern mode gewoon overslaat, maar ik denk dat je dan wel een stuk van de kracht van ableton overslaat als je op de oude manier blijft werken.

Ableton is overigens doodeenvoudig te leren, in 2 dagen weet je praktisch alles wel wat er nodig is en youtube staat vol met tutorials die je indepth truken leren.

Je kunt gewoon eens de ableton trial downloaden op de ableton site en zelf eens proberen of het iets voor je is.
 
Laatst gewijzigd:
Hey Quif,

Dank voor je uitgebreide mening, zeer gewaardeerde info. Dat L9 goed werkt daar ben ik van overtuigd.
Misschien is een andere manier van werken ook wel een boost om wat productiever te worden.. Hmm!
 
Back
Top