Acoustic treatment

Freakualizerz

Nieuwkomer
Lid sinds
21 september 2010
Berichten
8
Locatie
venlo
Beste Forumleden,

Ik zal me gelijk even voorstellen.
Mijn naam is Wesley ik ben 25 jaar oud woonachtend in Venlo en produceer nu zo'n 8 jaar waarvan 4 jaar serieus. in die jaren van allerhande stijlen gedaan maar mijn voorliefde voor hardcore blijft het grootst en dat is dan ook waar ik me de laatste 4 jaar op heb gefocussed samen met een maat van me onder de naam Insaniax.

Op het gebied van produceren zijn we nu op een punt beland waarbij de ruimte waar we inzitten ons begint tegen te werken en dan met name in het laag.
Doordat deze ruimte onbehandeld is en kale vlakke wanden heeft komt het geluid totaal niet "vlak" over ios er een hol laagweergave aanwezig en heb ik veel last van flutterecho's en staande golven en daar wil ik dus iets aan gaan doen.

Heb de laatste tijd erg veel gelezen over studio acoustics op allerlei forums waaronder ook hier op Synthforum.
Zo ben ik er dus achter gekomen dan ik moet gaan Basstrappen, Absorben en Diffusen.

Voor de Diffusing wil ik een aantal "PRD Diffusers" gaan maken.

Voor het Absortion gedeelte dacht ik aan deze set: http://www.bax-shop.nl/complete-sets/auralex-d36-dst-roominator-set-bordeaux/product-details.html

En de Basstraps was ik van plan zelf te gaan maken. Ook ben ik van plan een ceilling cloud te maken om alle mogelijk elementen aan te kunnen pakken


De monitoren die we momenteel gebruiken op stands zijn de Krk's RP8 die we in de toekomst wel gaan upgraden door Adams of Genelecs maar momenteel nog niet omdat we eerst de studio zelf in orde willen hebben.


Ik heb een simpele schets gemaakt voor het idee zoals ik dat in mijn hoofd had, mijn vraag is alleen of dit zal gaan werken en dan met name de basstrap wanden die ik in gedachten had. Verder hebben we hier in de studio al in elk mogelijke positie gezeten om te testen maar het is allemaal vrijwel even belabberd vandaar dat ik mijn vraagtekens zet bij wat nou het verstandigst is

Het plan dat ik opgetekend heb.
Het idee achter de kromme wanden is dat ik deze verplaatsbaar maak en van onderen tot 20cm onder het plafon hoog maak.
Hierdoor elimineer ik de raam en de hoeken zonder dat ik apparte basstraps in de hoek hoef te zetten mits mijn redenering juist is natuurlijk.
De voor en achterwand bestaan uit Diffusers en Absorbers, links en rechts op de first reflection point wil ik dan nog ietwat absorbers toepassen.

epg5qb.jpg
.

Hieronder nog wat foto's van de ruimte zoals alles er nu bij staat:

2ibdoxw.jpg

2e1hz08.jpg

qpjf39.jpg

35n8x29.jpg

2612csy.jpg


Hoop dat iemand mij hier wat verder mee kan helpen.

Greets,

Wesley
 
Hi Wesley,

Je zult het misschien niet willen horen, maar........ here goes.

Dat basstrap wanden idee gaat niet werken omdat basstraps werken in combinatie met de (afstand tot de) solide muur erachter, waar de staande golven ontstaan. En aangezien die afstand aan de rechterkant zo groot is..... en is ook nog zo verschillend van de linkerkant (asymmetrie).

De eeste en NOODZAKELIJKE stap is om jouw layout te veranderen. Ik zie ook dat dit een praktische probleem gaat worden, maar 'there's no way around it'.
Je moet de opstelling 90º draaien (dan blokkeer je de deur, ja...).
Waarom?
Zoals het nu is, heb je links en rechts, zowel qua afstand èn bouwmaterialen (keukenmuur ene kant, raam andere kant) een asymmetrie; hierdoor zullen jouw linker en rechterspeakers een wezenlijk verschillende response hebben.
Ook zul je door de korte afstand achter jouw luisterpositie, niet alleen altijd IN een staande golf zitten (die ontstaan tegen de muur), maar je zult ook dips krijgen hoger in jouw low frequency response, waar het kritieker is voor goede afluistering.

Dus door te draaien, krijg je L&R gelijke response en de LF dips op een lagere frequentie.
Vanuit deze positie kun je dan met basstraps aan de slag.

En diffusers hebben in dergelijke kleine ruimte helemaal geen zin; als je die in ECHTE studios ziet, staan ze op minstens 3mtr afstand ergens achterin om een bepaalde levendigheid te behouden die natuurlijk is voor een GROTE ruimte.

Succes.
 
Ik heb om de reden die Jompo aangeeft mijn eigen hok ook zo moeten indelen. Het is niet anders. Maar het is een wereld van verschil.
 
Hoi Jumpo,

Thanks voor je duidelijke reactie.
Voor 2 maanden terug heb ik een tijdje zo gezeten zoals jij voorstelt, dus 90 graden de linkerkant op met het gezicht naar de deur/raam.

Moet wel toegeven dat ik toen een iets betere response had.

Alleen vroeg ik me in die positie af hoe ik de ruimte achter me en voor me dan zou moeten aanpakken en of er uberhaupt een oplossing is die dan zou werken mbt basstrapping etc.
Zoals je al aangaf heeft Diffusing geen zin in deze ruimte, als ik dan wel absorbers zou gaan toepassen voor de reflecties tegen linker en rechtermuur zou dat dan wel in het voordeel werken?


Greetz
 
Hoi Jumpo,

Thanks voor je duidelijke reactie.
Voor 2 maanden terug heb ik een tijdje zo gezeten zoals jij voorstelt, dus 90 graden de linkerkant op met het gezicht naar de deur/raam.

Moet wel toegeven dat ik toen een iets betere response had.

Alleen vroeg ik me in die positie af hoe ik de ruimte achter me en voor me dan zou moeten aanpakken en of er uberhaupt een oplossing is die dan zou werken mbt basstrapping etc.
Zoals je al aangaf heeft Diffusing geen zin in deze ruimte, als ik dan wel absorbers zou gaan toepassen voor de reflecties tegen linker en rechtermuur zou dat dan wel in het voordeel werken?


Greetz


Betreft de muur achter:
- Basstraps in die hele muur/plafond hoek; en die hoek is die hoek tussen beton/gipsplaat dus zal je de laatste rij plafondtegels moeten weghalen.
- Basstrap in die rechterhoek, vanaf de koelkast top tot aan plafond.
- 10/20 cm dikke paneel voor de muur aan weerszijden van de deur (rechts grote, links kleinere).
- In de hoek van die kleine afscheidingswand voor de keuken, ook basstrappen.

Achter de luidsprekers kun je in de beide hoeken ook basstraps plaatsen en het kan nodig blijken om achter de luidsprekers zelf ook panelen op poten te plaatsen.

Verder aan weerzijden, panelen op de 'first reflection points' en je kunt hier ook die hoeken boven (plafond) basstrappen.

Ga alsjeblieff niet van die auralex stuff lopen kopen; voor dat geld haal je een flinke hoeveelheid steen-/glaswol, die met een beetje stof, hout en huisvlijt ook een mooi, maar vooral veel betere resultaat zal opleveren.

Je moet 55kg/m3 tot 70kg/m3 densiteit hebben (heb zelf meer ervaring met 55kg/m3).
ProRox SL 930 (voorheen Rockwool multiboard) of Isover Ultimate U mpn 48.
 
Misschien is het het overwegen waard voor je om een home studio te laten ontwerpen door John Brandt. Zijn pagina is nu offline, maar misschien dat je via zijn facebook een idee kunt krijgen van wat hij doet:

https://www.facebook.com/john.brandt.1804

Voor een paar 100 dollar kun je bij hem een pakket kopen waarbij jij alle maten van je kamer geeft (en andere vereisten misschien, zoals (geluids)isolatie), hij die in AutoCAD invoert en dan de juiste traps e.d. op de juiste plek zet. Zodat jij de boel alleen nog hoeft te bouwen als een soort bouwpakket.

Success ermee!
 
Waarom maak je niet twee gelijke wanden in die ruimte? En dan weer opnieuw uitmeten.
 
De ruimte is ook wel erg hard qua materialen en hoeken.. :-)
..vergeet ook niet boven je een absorber te hangen aan plafond... vond ik erg veel helpen bij mij..
Heb van wat latten glaswol en XXXL tshirts een dikke absorber gebouwd..
 
Waarom maak je niet twee gelijke wanden in die ruimte? En dan weer opnieuw uitmeten.

Dat idee had ik inderdaad al eens eerder gehad.. als ik het goed heb doel je dan op het keukenmuurtje doortrekken en aan raamzijde een wand maken dat opzich een goed idee is.

Maar..

We hebben besloten waarschijnlijk de keuken en het muurtje eruit te gaan halen waardoor we de mogelijkheid
krijgen een complete doos in doos constructie te gaan maken en dan onder het motto van als we het doen doen we het meteen goed.

Maar nou heb ik de vraag of je dan beter in je doos in doos schuine wanden en een aflopend plafon kunt maken of toch gewoon kaarsrecht? want nu is alles dus nog mogelijk of ipv 90 graden hoeken 45 graden hoeken maken. Dus met andere woorden, wat is zeer slim om direct te doen nu het nog kan en zou het wat zijn om het stuk waar de ruimte breder is mee te nemen in de doos in doos of kan ik dat akoestisch gezien beter weg laten vallen zoals getekend.

hieronder ter illustratie wat de space dan zou zijn
t66xd3.png
 
Een doos-in-doos constructie omvat niet alleen de wanden, maar ook de vloer (zwevend) en plafond, en moet een luchtdicht afgewerkt geheel zijn om effectief te zijn.

Bovendien lijkt mij, uitgaande van de fotos, dat je niet de nodige ruimte hebt voor een doos-in-doos constructie; als je uitgaat van een spouw van 20cm voor de isolatie en daarbovenop nog de akoestische behandeling (10cm dikke panelen met 10cm airgap) dan ben je al 80cm aan ruimte kwijt. De werkruimte wordt in de breedte dan wel heel krap.

Als je op normale mixniveau (+/- 83dBSPL) de buren geen overlast bezorgt en/of geen lawaai overlast bezorgende buren hebt, zou ik het houden op de akoestische behandeling, waarbij het verwijderen van de keuken ten faveure van de akoestiek geen slecht idee is.

* Wanneer de akoestiek in orde is, zul je merken minder de behoefte te hebben om op hoge afluisterniveau te mixen wat op zich al bijdraagt tot betere mixes.
 
Ik zou absoluut niet aan een doos in een doos constructie beginnen, tenzij je een expert in wilt schakelen en bereid bent de nodige financiële middelen in te zetten. Er zitten heel wat haken en ogen aan een dergelijke constructie en je kan de problemen behoorlijk verergeren.

Wat ik zou doen in deze situatie:

- Ga met behulp van een meetmicrofoon bepalen wat de juiste/beste luisterpositie en opstelling is. Denk aan tegen welke muur je zit, hoever er vanaf, de bekende gelijkbenige driehoek. Zorg ook dat je beeldschermen achter de lijn van je monitors zitten, dat verbeterd het stereobeeld aanzienlijk!! Als je gaat schuiven met je opstelling let dan met name op het gebied beneden de 500Hz, dat is het gebied wat het moeilijkst te behandelen is, dus je wil het meeste voordeel halen uit je plaatsing.

- Nadat je de beste positie hebt gevonden ga je de geometrische akoestiek (reflecties) aanpassen. Begin met de spiegelpunten. Iemand kan je het beste helpen hiermee. Ga op je luisterpositie zitten en laat iemand schuiven met de spiegel. Als je je monitors kan zien in de spiegel moet je daar een absorber plaatsen. Ik maar dergelijke absorbers zelf met steenwol. Minimaal is ongeveer 4 punten. Links en rechts naast je, 1x boven je en 1x op de wand achter je monitors. Het kan natuurlijk uitgebreider, maar dat moet je zelf weten. Het ligt er maar net aan hoeveel je uit wilt geven en hoeveel tijd je er in wilt stoppen.

- Als je de reflecties hebt aangepakt kan je naar het laag gaan kijken, alles beneden de 500Hz. Die kan je voor een deel aanpakken door basstraps in de hoeken te plaatsen. In mijn homestudiootje ben ik nu een basstrap aan het bouwen, zo groot als de achterwand.

Als je het zo aanpakt kom je denk ik een heel eind... Dat is de manier waarop ik het de laatste keer gedaan heb en ik was zéér tevreden. Na metingen kwam het hele spectrum binnen +/- 6 dB.
 
Ik was me er al bewust van dat een doos in doos constructie een zwevende vloer wanden en een plafon omvatte hoor, geen zorgen ;)

Heb het plan nu aangepast zodat het snel en makkelijk te realiseren is waarna ik met een schone lei de akoustics aan kan gaan pakken.

He hierbij gekozen dan ook geen doos in doos constructie te maken, aangezien het hier geen meerwaarde heeft en de ruimte zich er niet voor leent.

Wel ga ik 2 wanden zetten waardoor ik aan een korte zeide plaats crieer om de gear neer te zetten en vanuit daar verder te gaan werken.

Waar ik traps etc heb neergezet is vooralsnog voor het idee wat mogelijk is.

Nogmaals de huidige situatie hieronder:
i1wt9g.png


En hieronder wat het plan is:
Wat hieronder Bruin belijnd is zullen dubbelzijdige en geïsoleerde gipswandjes zijn, zo wordt meteen de wand waar de keuken aan stond weggewerkt en kan ik de deur verplaatsen die anders in de weg zou zitten
.
90pw93.jpg
 
dit is dus eigenlijk een studio in een woonkamer(tje)? kan dat werken? ik zit me af te vragen waar ik me studio hok ga maken in me nieuwe huisje. interessant topic deze
 
Ik ben het wel eens met de opmerkingen van Depressoptimist. Zelf als je een significante investering doet is het nog maar de vraag of dat zich evenredig uitbetaald.

Ik zou me gewoon focussen op de baiscs aangezien je mastering toch door experts laat doen lijkt me.
 
Back
Top