Cubase SX PARANOID

Prophet

Ouwe rot
Lid sinds
7 augustus 2002
Berichten
2.308
Is het de moeite om over te stappen naar LOGIC als je cubase op Atari gewoon bent, is de "learncurve" hoog?

Want het lijkt me toch dat MIDI, wat de hoofdzaak bij mij is van mijn setup, niet is weggelegd voor Cubase SX, of vergis ik mij hier.
De werkwijze in SX is toch misschien toch ook van O af aan te beginnen, als je van VST of ATARI komt, niet?

En is LOGIC qua MIDI toch hetzelfde gebleven en hebben ze in SX er een zooitje van gemaakt?

Mac of PC, maakt mij geen bal uit, moet toch een nieuw ding aanschaffen dan, en om spelletjes te spelen zit ik niet in de studio, daarvoor heb ik nog een extra PC'tje elders in huis staan.

Of moet je voor die plugin VST gratis synths in het PC platform blijven?


Een dillemma, reden tot discusie? Iemand ervaren?
 
Atari Cubase -> SX is veeeeeeel gemakkelijker dan van Atari Cubase -> Logic Tenminste, dat is mijn ervaring. SX lijk toch nog steeds wel een beetje op de Atari versie, zelfde sneltoetsen, terminologie, dat soort dingen.
 
Ik heb eens gesnuffeld aan Sx (Zelf gebruik ik ook nog een atari ste).
Sx is goed voor midi, maar heeft heel veel andere mogelijkheden.
Voor mij waren die andere mogelijkheden te veel, omdat ik alleen maar met midi werk.
Ik maak ook geen gebruik van vst plugins, en softsynths. Als je dat wel wil doen tja dan ontkom je er volgens mij niet aan.
Maar dat stukje laat ik over aan de ervaren sx gebruikers.

Wanneer ik mijn pc weer eens wil gebruiken om met een alternatief voor de atari aan de slag te gaan, haal ik na een paar dagen de atari weer te voorschijn. Het is soms een beetje een spartaans apparaat, maar wat ie moet doen doet ie als de beste, gewoon rete strakke timing.
 
Cubase SX kan veel meer met midi dan cubase op de Atari.
Bovendien heb je dan ongelooflijk veel meer mogelijkheden extra in de vorm van VST'is en audio bewerking.
Logic biedt zo'n beetje hetzelfde als SX maar werkt wel heel anders dan Cubase. SX werkt ook anders maar lijkt er meer op.
Logic is gestopt met het maken van updates voor de pc, reden voor een hoop users om over te stappen naar SX.
SX is één van de grootst toonaangevende midi/audio sequencer die er bestaat.


gr. Tom
 
Ik ben ooit overgestapt van Cakewalk naar Logic. Die steile leercurve hield in mijn geval in dat ik alles wel snapte van Logic, maar dat het schrijven gewoon niet zo heel snel ging in het begin.
Ik zou in jou geval gewoon kijken welk pakket het beste te bieden heeft voor jou. Ik vind vooral de effecten van Logic heel goed/bruikbaar, en voor de rest vind ik Logic ook heel prettig werken.
Die VST plugins vind ik iets om over na te denken. Er komen er steeds meer van uit die echt heel goed klinken. Zoals b.v. de Novation V-station die het zelfde klinkt als de K-station en zo.
Cubase SX zal waarschijnlijk wel wat sneller te begrijpen zijn, omdat je Cubase al op de Atari gebruikt, maar je zal denk ik nog zo veel moeten lezen dat het mij ook een overweging waard lijkt om voor Logic te kiezen.
Bestaat er nu niet zoiets als een VST naar audiounits converter of zo? Als dat zo is dan zou je gewoon ook VST plugins op de Mac kunnen gebruiken. Sommige, en vooral degene die gratis zijn, zijn volgens mij vaak alleen voor de pc geschikt. (behalve dus als je zo'n converter gebruikt)
Veel interessante software is vaak alleen voor de pc geschikt natuurlijk.
Logic is volgens mij ook een stuk stabieler dan Cubase. Als je de stabiliteit wilt zoals die van de Mac dan voldoet Windows 2000 en Windows XP volgens mij wel. Ik heb er in ieder geval nooit problemen mee. Anderen zullen daar weer anders over denken heb ik het idee.

Ik ga nu weer overstappen naar Cubase SX omdat ik een pc heb en Logic niet meer ontwikkeld wordt daarvoor :(

Succes
 
Er is ook een internet demo versie van Cubase die je kunt proberen voor je PCtje.

Om op het droge te oefenen zeg maar. :)
 
Net als jij prophet heb ik de keus moeten maken.
Bij muziekwinkel zeiden ze logic is voor de pro's.
Dus ik logic 4.8 plus EXS24 plus amt 8 aangeschaft.
Het lastige van logic blijkt toch wel de enviroment.
Dit snap ik het nog steeds niet hlemaal 100 %.
Na apple's overname ben ik niet overgestapt naar logic 5.
Ik zelf denk dat buiten de programmas windows en de pc zelf toch het grote probleem is.
Door de vele mogelijkheden waardoor ik soms de bomen door het bos niet meer zag.
Maar na 1,5 jaar zeulen ben ik toch blij met de hele mikmak.
Het zal je misschien meer, als toen je begon met de atari , een aantal keren moeite gaan
kosten om alles te krijgen zoals jij dat wilt ,maar dan heb je ook wel wat.:koffie:
 
Alvast dank voor jullie adviezen omtrent deze en jullie ervaring ermee tot hiertoe. Ik denk dat ik dan maar bij Cubase zal blijven omdat ik het gewoon ben als ik jullie zo hoor.
Ook en beetje voor die plugins, al hou ik men hart vast of die dingen dan niet teveel die midi timing in het honderd laten lopen,van een hoop midisporen die zo goed in swing stonden.
Enfin alles zal dan wel staan en vallen met de redelijkheid van je gebruik(misbruik) en de krachtbron die je in huis hebt zeker.

@Fuse: ik moet spijtig genoeg wachten want SX draait dat niet alleen op XP of Win2000 ? ik heb nog die 98SE, misschien toch maar eens overstappen heel binnekort...

:)
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top