Help een first-timer ;)

steffie268

Stamgast
Lid sinds
9 mei 2014
Berichten
222
Hoi,
Ik raak weer niet ingelogd op het Virus-forum dus probeer ik het via deze weg...
Ik ben vandaag bezig met mijn set-up via MIDI te laten werken en soms lukt het gedeeltelijk om dingen te laten werken, maar dus nooit helemaal zoals ik denk dat het zou moeten zijn...
Mijn set-up ziet er zo uit: keyboard MIDI uit naar MIDI in van Yamaha RS7000 MIDI uit naar MIDI in Access Virus Classic...
Beide toestellen krijgen signaal van het keyboard, dus afhankelijk van de geselecteerde track op de RS kan ik zowel de interne sounds van de RS als van de Virus "spelen"...
Ik maakte een sequence op de RS (note input via keyboard) en terwijl ik dit deed hoorde ik de Virus...Toen ik de sequence daarna afspeelde was dat met geluid uit de RS, terwijl het keyboard nog steeds geluid uit de Virus speelde... Dit begrijp ik niet...
Verder weet ik ook niet of ik verschillende tracks van de RS moet toewijzen aan verschillende MIDI kanalen (die allemaal via dezelfde MIDI uit lopen naar de Virus) dus bijv. track 13 vd RS op MIDI track 1, de 14 op 2 etc....(zodat tracks 13-16 vd RS elk een sequence kunnen spelen met andere geluiden vd Virus) - ergens lijkt dit me logisch, probleem is dat de Virus enkel op MIDI kanaal 1 ontvangt en ik niet weet hoe ik dit in de Virus moet aanpassen...
Momenteel ben ik er dus nog niet uit welke instellingen ik precies allemaal aan de RS moet meegeven en ook niet aan de Virus (ben met de Virus nog niet in de menu's gedoken omdat ik er niks van begrijp en de handleiding mij niet veel wijzer maakt, lijkt wel geschreven voor mensen die het allemaal al op voorhand kennen)...
Ik probeer nu moed te verzamelen om het nog n keer te proberen maar eigenlijk weet ik al lang niet meer wat ik nog kan veranderen om het wel te laten lukken...
 
...update...

...update...

Hoi en ook wel hoera!

Ik ben al wat verder gevorderd intussen...
Voor wat betreft de RS denk ik dat alle instellingen in orde zijn - de sequences die enkel door de Virus mogen gespeeld worden doen dat nu ook...
Wat nog wel niet lukt is een andere patch op de Virus kiezen dmv de controls op de RS...
Ook ontvangt de Virus enkel MIDI op kanaal 1, al weet ik niet zeker of ik voor elke track op de RS een ander kanaal voor de Virus moet kiezen (al lijkt me dat nog steeds vrij logisch)...
Ik begrijp weinig tot niets van de handleiding van de Virus (die MULTI programs krijg ik bijvoorbeeld al niet aan de praat) dus als daar iemand mee kan helpen zou ik dat ten zeerste waarderen...
Wat ik wil bereiken is het volgende:
track 13 van de RS laat een geluid uit de Virus komen (midi out A, channel 1)
track 14 van de RS laat een ANDER geluid uit de Virus komen (midi out A, channel 2? of ook 1?)
track 15...etc...
Dus dat de verschillende tracks van de RS verschillende geluiden uit de Virus laten komen - of ik de patches van de Virus selecteer via de controls van de RS of de Virus maakt me niet zoveel uit...
Alvast bedankt
 
...laatste update...

...laatste update...

Ok...ik ben er bijna uit, pfoe...
Het komt erop neer dat de RS helemaal goed is ingesteld, ik zit enkel nog wat in de war met die MULTI-programs van de Virus maar als ik daar echt niet uitraak dan maak ik daar wel een andere draad voor op de juiste plek...
De pret kan alles zins BIJNA beginnen ;)
 
Om meerdere geluiden uit jouw Virus te halen moet je deze in de multitimbrale mode gebruiken. Multi dus. Elk Program in zo'n Multi heeft een eigen MIDI-kanaal dat je vanaf jouw RS7000 kan aansturen.
Het is al lang geleden dat ik nog een Virus heb gehad maar hoe je de Virus in Multimode zet zal vast wel in de handleiding staan.

In jouw voorbeeld kan je dus bijvoorbeeld Track 13 op MIDI kanaal 13, Track 14 op kanaal 14 en Track 15 op kanaal 15 laten zenden waarbij je ook de interne geluiden van de RS7000 uitschakelt via de OUT SELECT parameter. Het MIDI-kanaal en -poort stel je in via de OUT CHANNEL parameter.

Je hoef natuurlijk niet netjes Track 1 naar MIDI-kanaal 1, enz. ... in te stellen maar dat is wat overzichtelijker.

Je kan natuurlijk telkens de juiste klanken op de Virus met de hand instellen maar je kan ook gewoon een Program Change door de RS7000 laten versturen die dan automatisch op de Virus de juist Multi oproept.
 
En op de Virus moet je dan elk Program van zo'n Multi instellen op het gewenste kanaal waarop jouw RS7000 ingesteld staat.
Multi bewaren en je kan deze dan met een simpele Program Change oproepen vanop de RS7000.

Zo'n Program Change kan je opnemen in de sequencer, bijvoorbeeld bij de start van jouw Pattern (Song)
 
Eureka!

Het werkt allemaal precies zoals ik het wilde...

Was een frustrerend dagje maar wel veel van geleerd...

Benieuwd wanneer de volgende obstakels de kop opsteken - kan nooit lang duren lol...

Goeienacht nog...
 
Back
Top