platenspeler neemt op in mono

Hoodbeats

Stamgast
Lid sinds
15 februari 2009
Berichten
127
Hallo,

Ik heb een platenspeler die goed stereo afspeelt alleen krijg de opnames niet in stereo, alleen mono.

ik heb een Steinberg UR44 interface en vroeg me af hoe ik dus de platenspeler correct op mn interface aansluit zodat ik de opnames in stereo heb.

interface:

Steinberg-UR44.jpg


ik gebruik dus nu een tulpstekker draad die achterin de platenspeler gaat en aan de andere kant 2 jackpluggen erop;

ra6n8x.jpg


alvast bedankt
 
In principe zou je ze gewoon aan moeten sluiten op twee mic/hi-z ingangen aan de voorkant, of Line 5 en 6. Krijg je wel via beide ingangen signaal binnen? En welke software gebruik je om op te nemen?
 
@Arpatle hey ja heb ik geprobeerd , krijg zeker signaal binnen, erg hard zelfs omdat als ik 1 tulpstekker vd 2 in doe dan hoor ik het dus mono, maar als ik ze er allebij in doe hoor ik het ook mono dus dat versterkt elkaar..

heb het geprobeert met het makkelijke audacity, maar ook in fruityloops.

ik moet er even bijzeggen dat als ik het via een hi-fi versterker afspeel ik het hoor in stereo.. maar als ik het via mn interface afspeel niet.. heb ik een beetje onhandig vermeld in het topic.

en of ik een preamp nodig heb weet ik niet ,het moet toch ook zo kunnen?

en hoe pan ik mn inputkanalen?
 
ook als ik een jackkabel in de koptelefoon ingang van mijn hi-fi versterk doe,en het dan opneem is het nog steeds mono.. terweil als ik het via de koptelefoon ingang luister ik het gewoon goed in stereo hoor
 
anders stop je die tulp naar monjacks toch in je mixer pan je ze daar en neemt ze daarna pas op over de geluidskaart.
 
hey Jayoverdose thanks voor je advies het is gelukt met dat pannen met de software die ik geleverd kreeg bij de interface:

24pi22x.jpg
[/IMG]

hartstikke bedankt!
 
Voor een platenspeler zonder line uitgang heb je een pre-amp nodig die van RIAA naar line voorversterkt (niet alleen versterking). Deze zijn er in verschillende prijsklassen,

Dit heeft echter weinig te maken met je andere probleem. Wat al eerder werd genoemd is denk ik waar je het moet zoeken. Echt stereo via 2 mono ingangen realiseer je alleen door je ingangen hard links en rechts te pannen.

EDIT: het was je inmiddels al gelukt. :)
 
haha ja bedankt voor het meedenken! die zal ik best nodig hebben,aangezien de kwaliteit best tegen valt,althans hij is erg dof.
ik zal is kijken, sample niet erg veel maar heb echt ontzettend veel oude platen van m'n pa ,en soms kom je erg leuke en apparte dingen tegen.

pas een plaat geluisterd van een oud Nederlands cabaretier, erg grappig en heb er echt toffe vocalen van kunnen pakken.
dus altijd handig een pickup
 
op zich heb je geen preamp nodig, mits goede geluidskaart en de juiste EQ preset die RIAA goed zet, maar dat vereist kennis/de juiste software
maar het makkelijkste is dus er gewoon een degelijke oude versterker tussen te hangen (vaak beter dan de meeste RIAA pre-amps)
 
Back
Top