Eerste stapjes

steffie268

Stamgast
Lid sinds
9 mei 2014
Berichten
222
Binnenkort ga ik ook proberen muziek te maken...
Ik heb een Yamaha RS7000 besteld en een Access Virus Classic zit er ook aan te komen...
Behalve muziektheorie en de werking van de toestellen moet ik dus ook nog eens MIDI gaan bestuderen...
Het plan is om de Yamaha en de Virus in master/slave configuratie te gebruiken...
2 vraagjes:
- is er kans op "lag" en hoe verhelp je dat?
- wat is de eenvoudigste manier om de audiosignalen van de toestellen te "verenigen" voor het signaal naar de versterker gaat? kan dit enkel met een mixer?

Tsja, ik ken er natuurlijk helemaal niks van, maar heb al wel begrepen dat timing-issues wel ns durven voorkomen (en daar houdt het ook mee op)...
En ik vermoed dat een mixer vroeg of laat wel nodig zal zijn maar om budgettaire redenen zoek ik voorlopig naar een andere oplossing (signaalsterkte kan toch op toestellen zelf geregeld worden?)...

thx en grtz
 
- is er kans op "lag" en hoe verhelp je dat?
Met jouw setup niet, maar mocht je noten realtime wat naar voren of naar achter willen plaatsen dan zou je dat eventueel met de clock shift optie van de RS7K kunnen doen.
- wat is de eenvoudigste manier om de audiosignalen van de toestellen te "verenigen" voor het signaal naar de versterker gaat? kan dit enkel met een mixer?
Een mixer is wel het handigste. Maar volgens mij heeft je Virus ook inputs voor externe signalen, wellicht kun je de RS daar doorheen sturen. Maar het kan zijn dat dat niet "droog" kan, dus dat bv filtering vd Virus dan ook van toepassing is op het signaal van de RS. Maar daarvoor ken ik de Virus niet genoeg.
maar heb al wel begrepen dat timing-issues wel ns durven voorkomen
Waarschijnlijk ga je daar geen last van hebben, latency zie je vaker in combinatie met PC's minder met hardware (behalve als je misschien lange midi ketens maakt).
En ik vermoed dat een mixer vroeg of laat wel nodig zal zijn maar om budgettaire redenen zoek ik voorlopig naar een andere oplossing (signaalsterkte kan toch op toestellen zelf geregeld worden?)...
Een goedkoop Behringer mixertje hoeft niet meer dan een paar tientjes 2e hands te kosten en is zeker om mee te beginnen prima. Signaalsterkte is inderdaad op alle apparaten afzonderlijk in te stellen, maar mixer is wel handiger.
 
SmartBits, bedankt voor je antwoord...
Ik ga bekijken of ik het audio-signaal van de RS droog door de Virus kan routen want dat is voorlopig de makkelijkste en goedkoopste oplossing...
Als er in een later stadium toestellen bijkomen neem ik er wel n mixertje bij...
 
Ik zou het juist andersom doen, de Virus naar de ext input op de RS7000.
Ja, dat zou inderdaad het handigste zijn, maar zo uit mijn hoofd kan dat geloof ik niet terwijl je aan het spelen bent. Ik meen dat die externe inputs alleen gebruikt kunnen worden om te samplen en je dus in de sample modus moet zitten om de input te kunnen horen. Maar ik kan er uiteraard naast zitten... :D
 
Ja, dat zou inderdaad het handigste zijn, maar zo uit mijn hoofd kan dat geloof ik niet terwijl je aan het spelen bent. Ik meen dat die externe inputs alleen gebruikt kunnen worden om te samplen en je dus in de sample modus moet zitten om de input te kunnen horen. Maar ik kan er uiteraard naast zitten... :D

Inderdaad, je zit er naast. ;)
Het kan gewoon.
 
Inderdaad, je zit er naast. ;)
Het kan gewoon.

Inderdaad! Net ff geprobeerd en werkt, weer wat geleerd... :halleluja
Alleen zag ik zo gauw niet waar je dan eventueel de balans kunt regelen en of het dan ook mogelijk is om de interne effecten op de externe input te gebruiken? Zou leuk zijn...
 
Inderdaad! Net ff geprobeerd en werkt, weer wat geleerd... :halleluja
Alleen zag ik zo gauw niet waar je dan eventueel de balans kunt regelen en of het dan ook mogelijk is om de interne effecten op de externe input te gebruiken? Zou leuk zijn...

Ook dat is mogelijk. De A/D ingangen kunnen ook gebruik maken van reverb, delay en variation effect alsook het instellen van de balans.

Dit stel je in op de A/D Setup pagina van Pattern Setup.
 
Als je RS het output board heeft is een mixer heel erg nuttig. Sowieso kun je dan meer outputs gebruiken - bij de Virus om bijv. andere EQ toe te passen op bepaalde kanalen. Ook kun je de Virus als een send-effect gebruiken als je 'm doorlust, of gewoon voor weinig een M300 of MPX100 eraan hangen voor extra effecten. Voor een 100% hardware setup is een mixer noodzaak.

2ehands mixers hoeven niet duur te zijn. Mixers gaan vaak snel omlaag in waarde, zelfs grotere exemplaren. Een beetje Mackie of Soundcraft is al prima, je hoeft niet gelijk aan de SSL :)
 
Back
Top