weinig laag en minder helder geluid uit linker speaker KRK-5

Temperilli

Nieuwkomer
Lid sinds
25 oktober 2011
Berichten
4
Locatie
Amsterdam
Beste forumleden,

Vandaag kwam ik erachter dat mijn linker speaker weinig laag en minder helder geluid laat horen. (Alsof ie opgeblazen is ofzo) Mijn rechterspeaker heeft hier geen last van. Ik heb ze gezamenlijk gekocht en altijd samen aangesloten gehad.
Ik heb ze andersom op mijn mixer aangesloten en ook getest via een geluidskaart, maar het ligt echt aan de speaker zelf en niet extern.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? De speaker maakt geen heftig geluid ofzo, bijvoorbeeld een harde brom, daar heb ik geen last van.

Heeft het met de tweeter, dan wel de woofer te maken? Ik denk zelf de woofer, want het is vooral het lage geluid wat niet goed overkomt.
Heeft iemand ervaring met replacement woofers? Zoals die hier te verkrijgen zijn:
http://www.soundbasemegastore.com/krk/39068-krk-rokit-rp5-g1-g2-replacement-lf-driver-woofer.html

Of is het toch iets anders in de electronica binnenin?

Groet
 
heb je de spiekers ook om geruild van plek. mss hoor je daar wel gewoon geen bass waar je stond. of het komt door de achterkant. te dicht bij de muur of een verkeerde schakelaar om.
 
Check de achterkant eens voor het hoog.. Of als je 'n VXT versie hebt kun je laag en hoog in stellen.. :)

ALs je woofer "doorgebrand" is.. maar het nog wel doet.. gaat ie afentoe kraken.. en niet ineens een stuk minder laag weergeven. :)
Nog een woofercheck is.. door em zachtjes rond de conus naar achter te duwen.. hoor je lichte kraakjes loopt de spreekspoel aan in de magneet..
Als je je speaker er helemaal van langs gegeven hebt zit ie vast. :D

Edit:
'k Zie nu dat het om een Rokit gaat.. laag niet instelbaar.
Als je echt zaken wilt uitsluiten zou je de woofer van de ene in de andere hangen kunnen hangen.. persoonlijk denk ik dat het eerder aan de amp van de speaker ligt (er vanuit gaande dat je je signaal e.d. al hebt omgewisseld.)
61U%2BTMn4D1L._SL1500_.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Wissel je speaker eens om van plek met de andere kant. Valt het probleem opnieiw aan dezelfde kant is het een akoestisch probleem.
 
Dag leden, bedankt voor de nuttige reacties!

ik zal het akoestische is bekijken. goede tip. Dacht er niet aan, omdat het zo overduidelijk is en ik met mijn oor voor de speaker hing. en daar ook het verschil zo duidelijk is. Maar ik zal t nog eens goed testen. Het is inderdaad de KRK 5, RPG2

Als je echt zaken wilt uitsluiten zou je de woofer van de ene in de andere hangen kunnen hangen.. persoonlijk denk ik dat het eerder aan de amp van de speaker ligt (er vanuit gaande dat je je signaal e.d. al hebt omgewisseld.)

Kan ik de AMP makkelijk zelf repareren, doormiddel van een replacement onderdeel ofzo?

De woofer kraakt inderdaad niet, (dus waarschijnlijk niet de woofer). de woofer is continu minder helder en minder laag. Alsof je uit een standaard autospeaker wat luistert. Is dat dan echt uit te sluiten. Moet de woofer kraken, mocht er wat mee aan de hand zijn?

alvast bedankt!
 
Hi,

Replacement AMP kun je beter uitbesteden.. dat kan van alles zijn.. tenzij je zelf handig bent natuurlijk en aan schema's kan komen

Had nog niet begrepen dat er minder hoog uit de woofer komt.. (je bedoelt hoog-mid misschien?) :)
Je zou als onderzoek nog de woofers kunnen omwisselen.. als het probleem zich daarna nog voordoet (in dezelfde monitor) weet je dat het niet aan de woofer ligt maar aan de AMP zelf.

Overigens het minder laag weergeven komt weleens voor bij een woofer die 'n flinke damage heeft maar dan loopt ie flink aan in de spreekspoel.
 


Dit geluid uit het bovenstaande filmpje is het niet. Ik hoor het verschil (veel minder heftig dan in het filmpje) als ik een signaal doorgeef vanuit mijn mixer of uit de geluidskaart, dit doe ik via de XLR ingang.
 
Back
Top