Midi interface probleem

StiebZ

knob twiddlin'
Lid sinds
9 april 2003
Berichten
598
Locatie
Jakarta
Hoi,

ik heb een probleem met de midi interface van mijn 9090 drum machine die ik net heb gebouwd.

als ik de unit opstart met de configuratie knop ingedrukt, dan heb ik de power led die aangaat en de midi led knippert ook.
wanneer ik een midi signaal geef via de midi input gebeurt er niets terwijl de midi led zou moeten reageren.
Krijg ook geen geluid als ik een midi input geef op kanaal 10.

Gezien ik wel een werkende power led heb en de configuratie van de midi ook kan opstarten (knipperende midi led) veronderstel ik dat de voedingspanning OK is (nagemeten) en de PIC16F84/04 ook voeding krijgt daar deze de midi led doet knipperen.
Dit doet me vermoeden dat het eigenlijke probleem in mijn midi input naar de PIC zit.

Veel zit daar niet tussen zover ik het schema begrijp : het midi in signaal gaat via 2 draden naar de optocoupler 6N136 en via 1 draad verbinding gaat deze van de optocoupler uitgang verder naar input 6 van de PIC, wat dan het midi in signaal is.
Valt er aan dit midi signaal iets te meten ? Zou ik een spanning moeten kunnen oppikken als ik op de input meet van de optocoupler en een midi input geef ? DC/AC signaal ? of moet ik met een scope een puls kunnen meten bij een midi input signaal?
Idem voor de opto coupler uitgang ?

Wat als er iets mis is met de XTAL oscillator die verbonden is met de PIC, kan dit er ook voor zorgen dat de PIC geen midi input signaal ziet ?

Alvast bedankt voor de hulp, ben niet echt vetrouwd met het troubleshooten van midi...
 

Attachments

  • detail schema.JPG
    detail schema.JPG
    41,8 KB · Bekeken: 107
Bij geen midi is pin6 van 6N136 +5V
Bij wel midi zakt pin6 af en toe naar 0V

De fout die ik nog steeds vaak maak is de din pinnen omdraaien:
ik verwissel dan pin 4 met 5 ....
 
Mijn eerste idee zou zijn: kijk of je midi in wel goed om hebt aangesloten op de DIN socket.

Je kunt pin 6 van de optocoupler checken maar dat moet wel met een scope, dan zou je het midi signaal binnen moeten zien komen als een rits pulsen (even midi clock aanzetten of iets dergelijks). Met een multimeter kun je daar niet zoveel zien want die pulsen zijn te kort.

[edit]
Ik zie dat ik te langzaam tiep ;)
 
Bedankt voor de tips, gaan we proberen !
Besef ook plots dat ik nog niet geprobeert heb van de midi thru output uit te proberen, als die ook niet werkt, dan moet het probleem wel in de din aansluiting of optocoupler liggen (en ook maar eens kijken of ik de BC549 en BC559 tranistoren niet heb omgewisseld...)
 
Hallo, als de XTAL niet verbonden is werkt je hele chippie niet.

Inelkgeval moet je even opletten met de pinnen van je midi poort :
de tekeningen geven het vanuit de binnenkant van je aparaat weer,
eenmaal verkeerd omgesloten kan je optocoupler kapot zijn.
 
Eindelijk nog eens tijd gehad om alle tips uit te proberen.
Bleek dat er een slechte verbinding zat in mijn connector tussen de midi connector en de optocoupler, pffff
Wel nog gevonden dat wanneer ik de optocoupler er uit haal en een LED plaats waar het midi signaal binnenkomt op de socket, dit een handige manier is om het inkomende midi signaal te checken.

Bedankt nog aan iedereen voor het meedenken!
 
Back
Top