Audio transformator vervangen/repareren

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,


Recent is er weer eens een uitgangstrafo van een microfoon voorversterker kapot gegaan.
Dit heb ik eerder meegemaakt en heb dus enige ervaring met zoeken naar vervangers.
Nu heb ik een iets ingewikkelde klusje omdat de trafo nogal onconventioneel is.

Hieronder deel ik mijn zoektocht met de hoop dat anderen misschien suggesties hebben waar ik verder mee kan en ook met als doel dat anderen na kunnen lezen en er misschien wat aan hebben.

In het verleden heb ik succesvol mooie replica trafo's besteld bij Sowter voor een set Telefunken modules.
Dit is wat mij betreft al een aanrader.

Nu moet ik een uitgangstrafo van een Collins 356 preamp vervangen.
Deze heeft naast de primaire en secundaire windingen nog een extra winding die de preamp voorziet van een feedback signaal. Bij deze laatste winding staan helaas geen waardes vermeld (bij de pri en sec dingingen wel). Merk van de trafo: ADC.
Dit laatste maakt het lastig een vervanger te vinden.
Stappen die ik inmiddels heb genomen:

- Sowter heb ik benaderd maar nog geen reactie van mogen ontvangen.

- Van Amplimo (Nederlands bedrijf) kreeg ik een hele nette reactie.
Ze vroegen of ik een defecte en goede trafo kan opsturen zodat ze konden meten en achter de waarde
zouden kunnen komen.

- Marble Amp (ook Nederlands) heb ik ook benaderd maar nog geen reactie van ontvangen.

(even voor de goede orden, ik heb deze bedrijven allemaal gisteren benaderd).


Ik hoop snel weer iets te kunnen posten hier.


Groeten,
 
Edcor? Uitstekende customer service, niet dezelfde kwaliteit als Lundahl, maar prima trafo's, voor weinagh, alles custom, dus het duurt wel even voor je ze binnen hebt (vanuit de US).
En niet echt vintage waardig natuurlijk.

Had je al op groupdiy gekeken of CJ iets weet van die trafo? Die heeft aardig wat audiotrafo's uit elkaar geplozen.

Maar deze is het niet dan?

Collins 356

En deze ook niet?
Collins_356E-1.jpg


In dat plaatje is te zien dat het een uitgangstrafo moet zijn voor een balanstrap, eentje die DC aankan. Aan de secundaire kant zit er idd. nog een wikkeling maar die doet niks, kennelijk.
 
je kan de impedantie van de onbekende wikkeling met de volgende methode achrhalen...



There are times when we would like to determine the impedance of an OT of which it is unknown. This is a simple method to determine it.

Required

- Digital multimieter (DMM)
- A low voltage AC source. For example the 6.3V AC filament supply.

Determine if it is a Single Ended (SE) or PushPull (PP) transformer.There are a number of indicators to determine this.
1. In a SE transformer, the lamels are all stacked in the same way with a small gap between the E's and I's. In a PP transformer, they are each stacked the other way
2. Determine primary and secondary just by measuring the resistance of each coil. The secondary is much lower than the primary
3. Determine the order of connections within coil. This can be a tricky job, but by measuring each value between the connections this can be determined. We will use the connactions with the larges value.
4. The coil with the lowest value is the secondayr (SEC) while the other is called the primary (PRI)
5. A SE transformer usually has 2 connections on the primary coil and a PP transformer usually has 3. However if you have a transformer from an old radio, you will have 3 connections on the primary.
6. An Ultra lineair PP transformer has 5 connections on the primary.


Let's start measuring
1. Put the AC voltage on SEC
2. Measure the voltage (AC) on SEC and write this down
3. Measure the voltage on PRI and write this down
4. Divide the value of PRI by the value if SEC. What you have calulated is the number of turns PRI for one turn of SEC. Turns ratio
5.Multiply the turnsratio to the power of 2. You now have the impedance of the OT if there is a load of 1 ohm on the SEC
6. If you are using a load of 8 ohm on the SEC, multiply the value from 5 with 8.


Estimating the power of an OT
I am sure there are better methods, but a simple way to determine the power of an OT is by measuring the coil resistance of the Center tap of the PRI and one of the leads going to tha anode of the power tube.

A value between 20-25 ohm is usually about 100W, 30-35 ohm is about 50W and around 120 ohm is a 15-20 watts. Remember that this is just an indication

Some last remarks
The voltage on the PRI side will be around 300-350V so be careful!!


:mega:
 
J.Baars: dank voor de info.


SRPP: het gaat om de preamp, niet te compressor. (in jouw post dus de internetlink en niet het plaatje)
 
Back
Top