Logic 6.2 update voor Apple G5

Quasi gelijktijdig met de eerste leveringen van de G5, heeft Emagic een update voor Logic Platinum klaar. Deze 6.2 update is specifiek geoptimaliseerd voor de G5. Vooral de snelle frontside bus (1Ghz) wordt optimaal benut, wat vooral de plug-ins en EXS24 e.d. ten goede zal komen. Het is meteen ook de allereerste soft voor G5.

Nu maar te hopen dat alle volgende updates ook op de G4 zullen blijven draaien. Want zodra Emagic een Logic versie ontwikkelt in native 64bit code (en die komt er ongetwijfeld), verplichten ze je natuurlijk om een G5 te kopen.

http://www.emagic.de/home/news/index.php?lang=EN
http://www.emagic.de/support/download/lpx.php?lang=EN
http://www.emagic.de/support/download/lainfo6e.html
 
De specificaties van het topmodel van de G5 zien er wel aantrekkelijk uit.
Mag ook wel voor de prijs
 
Een vergelijkende test tussen Cubase SX/P4 3 Ghz en Logic 6 / G5 2 Ghz :

http://www.apple.com/benl/powermac/performance/


"De 2-GHz Power Mac G5 met twee processors kan met Logic Platinum 6.1 115 geluidssporen afspelen."
"De Dell Dimension 8300 en de Dell Precision 650 kunnen daarentegen respectievelijk 35 en 81 sporen afspelen met Cubase SX 1.051."

"Nog indrukwekkender is dat de 1,6-GHz Power Mac G5 met één processor 50 procent meer geluidssporen afspeelde dan het 3-GHz Pentium 4-systeem."
 
Die vergelijkende studie blijkt voor geen meter te kloppen.

origineel door Skeletum geplaatst:

Fijne toestellen die Apple's. Ik was vroeger ook een fanaat.
Sorry, maar voor 1100 euro koop ik tegenwoordig een hele dikke PC. Al ben ik zeker niet anti-mac, de onderstaande links geven toch een heel andere kijk op het mac verhaal.

Lees hier waarom :

http://spl.haxial.net/mac-fanatics/

http://spl.haxial.net/apple-powermac-G5/


__________________
 
Origineel geplaatst door David
Een vergelijkende test tussen Cubase SX/P4 3 Ghz en Logic 6 / G5 2 Ghz :

http://www.apple.com/benl/powermac/performance/


"De 2-GHz Power Mac G5 met twee processors kan met Logic Platinum 6.1 115 geluidssporen afspelen."
"De Dell Dimension 8300 en de Dell Precision 650 kunnen daarentegen respectievelijk 35 en 81 sporen afspelen met Cubase SX 1.051."

"Nog indrukwekkender is dat de 1,6-GHz Power Mac G5 met één processor 50 procent meer geluidssporen afspeelde dan het 3-GHz Pentium 4-systeem."

nah .. apple schrijft het onderzoek naar zich toe
dat mag duidelijk zijn

zelfs me 1gh met logic moet wel 30 sporen aankunnen als het er niet meer zijn

ik geloof er dus geen hol van ...

daarnaast hoe snel moet die mac wel zijn met logic 6.2 die geoptimaliseerd voor die 1 GHz frontsidebus zijn ?
zal dus nog meer dan die 115 sporen zijn

maar ik heb effe gekeken
die dell precision (de snelste) zit een 3 ghz prc. en dus met 81 tracks t.ov. 115 tracks
(kan btw geen dual vinden op de site !)
maar als die dual 2,3 sneller is dan de enkele (zoals apple op hun site beweert)
kom ik uit op 81 * 2,3 = 204 sporen !!

dus wat nou apple met 3,3 keer sneller dan een pc ?

dus snel laat iemand me betoog neerslaan
want ik heb al niet zo positief idee bij Logic en apple de laatste tijd

grrrrrr
 
Nou, ik wil van dit draadje absoluut niet de zoveelste Mac vs PC discussie van maken -
dat lijkt eerder een soort "religieuze" kwestie. :engel:

En toegegeven : Cubase SX op P4 -qua prestaties- vergelijken tegen Logic op G5, it doesn't make any sense.

MAAR, wat ik wél een interessante, en zeker objectieve vergelijking vind, is om Cubase SX (op P4) te vergelijken tegen... Cubase SX op G5 ! Op beide platforms: dezelfde softwareversie, dezelfde plug-ins, hetzelfde aantal audiotracks enz, en dan kijken hoeveel CPU-load je hebt. En dat is dus exact hetgene wat Apple vorige maand op de Macworld CreativePro expo in New York heeft getoond.

Ook in deze vergelijking bleek dat Cubase SX een stuk beter presteerde op de G5, dan op de P4 3 Ghz. Bovendien ging het hier om een versie die nog NIET geoptimaliseerd is voor de G5! Kan je denken wat het zal geven zodra ook Steinberg een G5 update klaar heeft!

bron :
http://www.musiconmac.com/
 
Toch een interessant draadje gezien m´n compagnon voor een Mac wil gaan omdat ie absoluut met Logic wil blijven werken.
Ik heb ´m proberen over te halen op Cubase SX, maar dit zonder succes.
Zijn beweringen zijn dat ie audio in Logic beter vind klinken
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
 
Origineel geplaatst door Crossroad
Zijn beweringen zijn dat ie audio in Logic beter vind klinken
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

hmmm, der zijn een heleboel mensen van Logic PC (of zelfs van mac) overgestapt naar Steinberg Nuendo en het grootste deel hoor ik toch niet klagen hoor. De mensen die der mee werken zijn ook dikwijls niet de minste, je moet maar eens kijken wie er allemaal mee werkt. Als mensen die 15 tot 30 jaar in het vak zitten, al verschillende awards gewonnen hebben, dan voor Nuendo kiezen dan zal het zeker niet zijn omdat ze een mac niet kunnen betalen of Logic beter klinkt.

Voor de meeste die met Logic blijven werken zal het gewoon zijn omdat ze zo graag met Logic werken.

Maar der is zeker een tijd geweest dat de logic plugins iets beter waren dan die van Cubase IMO.


Origineel geplaatst door David
Ook in deze vergelijking bleek dat Cubase SX een stuk beter presteerde op de G5, dan op de P4 3 Ghz. Bovendien ging het hier om een versie die nog NIET geoptimaliseerd is voor de G5! Kan je denken wat het zal geven zodra ook Steinberg een G5 update klaar heeft!

Apple blijft ook beweren dat de G5 de snelste computer is terwijl dat helemaal niet is, sorry maar hier hangt volgens mij toch ook weer een luchtje aan hoor.

De mensen van Steinberg beweren op Forums dat Nuendo beter op PC draait dan op Mac, of dit ook zo is voor de G5 weet ik niet, maar aangezien de performance van PC's op bijna alle vlakken nog altijd beter is dan de G5 betwijfel ik het.
 
Mag ook niet klagen met m´n Intel P4 2,4 fsb 800 en Cubase SX
Denk inderdaad dat het puur een kwestie is van waar je mee gewend bent te werken.

Kan de nieuwste logic-versie met VST instruments aan?
 
VST instruments & VST plug-ins worden niet meer ondersteund in Logic 6 voor OS X, maar nog wel in Logic 6 voor OS 9. Voor de OS X versie heb je de "Audio Unit" variant van de plug-in nodig.
 
Kan je me uitleggen wat een Audio Unit Variant is?
Betekent het dat je met de nieuwste Logic geen VST instruments en Plugins kan gebruiken? of heb ik het het totaal verkeerd begrepen
 
Crossroad, "Audio Unit" is een nieuwe type plug-in (zowel FX als instrumenten) dat ontwikkeld is door Apple, en enkel gebruikt wordt in OS X. Zowat alle fabrikanten van audio software voor OS X ondersteunen deze nieuwe standaard. Het is best te vergelijken met DirectX plug-ins voor Windows ; het komt er in het kort op neer dat de plug-ins volledig in het OS 'ingebakken' zitten, en dat ze dus in ieder audio soft beschikbaar zijn, zonder dat je ze telkens opnieuw moet installeren, per audio soft. Grafisch zien Audio-unit plug-ins er identiek uit aan VST-plugins.

Het grote verschil met VST is dat er geen ASIO toestanden meer aan te pas komen, maw dat er geen enkele app meer tussen je OS en je audio software zit om het I/O verkeer te regelen. Het maakt het hele systeem eenvoudiger om te configureren en het is beter geoptimaliseerd zodat je meer rendement hebt.

Het rottige is dat de OS X versie van Logic idd. géén VST plug-ins meer ondersteunt, enkel nog de nieuwe Audio Unit plug-ins. Daarom moeten alle plug-in fabrikanten al hun plug-ins omzetten naar Audio Unit (en hopelijk moet je voor die updates niet betalen), wat niet van vandaag op morgen gebeurt.

Als je in afwachting toch nog met je huidige VST plug-ins wil werken, kan je uiteraard wel nog steeds Logic voor OS9 gebruiken. Als je Logic 6 koopt, vind je op de installatie CD-Rom zowel de OS X versie (Audio Units), als de OS 9 versie (VST), zodat je zelf kan kiezen wat je het best uitkomt. In dat geval heb je wel een G4 systeem nodig dat dual bootable is : de recente iMacs, G4, G5 enz starten enkel op in OS X, niet meer in OS 9. Daarom heeft Apple begin juli toch nog een laatste reeks G4'en op de markt gebracht die toch nog OS 9 én OS X kunnen draaien, en bovendien relatief goedkoop zijn.
 
David bedankt voor de uitleg, Het is me nu een stuk duidelijker.
Dan weet m´n compagnon wat ie te wachten staat als ie overstapt op een Mac.
 
Back
Top