Mix Problem

casparduijsens

Nieuwkomer
Lid sinds
3 Maart 2014
Berichten
15
Locatie
idbv Maastricht
Hallo,
Ik ben Caspar en ik ben 15 jaar.
Ik ben een house producer. Sommige zullen me al kennen van een vorige thread met een deep house song. Die track heb ik nu even aan de kant geschoven en ik ben verder gegaan met produceren ik heb een track naar die deep house track gereleased en ben toen meteen verder gegaan met produceren toen heb ik een nieuwe big room track gemaakt maar daar kom ik een volgend topic over want daar heb ik ook problemen mee en wil ik jullie iets vragen. Maar nu gaat het om een track die ik ergens in januari heb gemaakt. En die heb ik twee weken geleden weer opgepakt. Het gaat om deze track:
https://soundcloud.com/casparduijsens/unstoppable-close-to-finalnot-final-mixing-fase-proof
Het probleem is dat deze mix ongebalanceerd is en op allerlei manieren verkeerd hoort. Er moet eens iemand anders naar mijn track luisteren dan ikzelf. Het beste hoort het op mijn oordopjes op het hardst maar ga ik het volume onder de 50 brengen gaat het niet meer zo goed klinken. Ook op apparaten zoals als mijn telefoon klinkt die niet goed op sommige volumes. Nu is mijn vraag kunnen jullie mij tips geven om te mixen, of iemand hier op het forum willen aanraden die goed is in mixen en mij bereidt te helpen.
Want ik kan niet goed mixen. Mijn track heb ik wel zelf gemastered met een sausage fattener en izotope ozone 5 om er meer kracht in te zetten en ook een beetje mixing problemen we te vegen. De track is nog niet helemaal klaar en ik wil de zang ook veranderen. Nu heb ik een rap sample gebruikt (Tot hoever mag je eigenlijk samplen, mag ik dit wel gebruiken, het is van een track van mic geronimo -unstoppable uit 1996. )
Nu is mijn laatste vraag nog:
Zou je deze track kopen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!
 
Ik moet zeggen dat het best lekker klinkt hoor. Die white noise zit er misschien wat te hard in en er mist een soort 'glue' die je bijvoorbeeld met een tape emulatie plug-in (of de hier elders besproken Harrison Mixbus software) op alle tracks of subgroepen kunt verkrijgen. Die side-chain compressie klinkt ook nogal zenuwachtig.
Misschien kun je je project ergens uploaden, of de individuele tracks of stems als wave uploaden zodat anderen het kunnen mixen.
 
Ik moet zeggen dat het best lekker klinkt hoor. Die white noise zit er misschien wat te hard in en er mist een soort 'glue' die je bijvoorbeeld met een tape emulatie plug-in (of de hier elders besproken Harrison Mixbus software) op alle tracks of subgroepen kunt verkrijgen. Die side-chain compressie klinkt ook nogal zenuwachtig.
Misschien kun je je project ergens uploaden, of de individuele tracks of stems als wave uploaden zodat anderen het kunnen mixen.
en wat bedoelde je met die "glue"?
 
Om te beginnen is dit geen house track maar een Tomorrowland Mainstage track. En volume knalhard zetten zou ik ook niet doen jongeman. Dat deuntje is best irritant na een tijdje maar dat is je vergeven van je leeftijd. Verder zou ik afluisteren op monitoren je zult best nog veel dingen te weten komen uit eigen ervaring.. Maar het gaat de goede weg uit. Ik zou deze alleszins niet kopen, zelfs niet downloaden als ie gratis was.
 
en wat bedoelde je met die "glue"?

Het homogeen samen vloeien van de individuele tracks/geluiden.
Dit kun je al bereiken door een andere mix balans, of meer/beter gebruik te maken van volume automation. Beter te EQ-en, misschien wel EQ automation.
Het laatste sausje wat je er nog overheen kunt gooien is dan een tape emulatie die de individuele tracks nog net iets meer kan laten samensmelten.
 
Om te beginnen is dit geen house track maar een Tomorrowland Mainstage track. En volume knalhard zetten zou ik ook niet doen jongeman. Dat deuntje is best irritant na een tijdje maar dat is je vergeven van je leeftijd. Verder zou ik afluisteren op monitoren je zult best nog veel dingen te weten komen uit eigen ervaring.. Maar het gaat de goede weg uit. Ik zou deze alleszins niet kopen, zelfs niet downloaden als ie gratis was.

Het is weet behoorlijk botte bijlen dag Bazzie..... even je medicatie optijd innemen kan geen kwaad ;)
 
Is hier dan misschien iemand op dit forum die dit voor voor mij wil afmixen?
Het handigste is als je ook dezelfde DAW hebt dus Fl Studio hebt zodat ik je het project doorstuur (via wetransfer) (met plugins) inplaatst van het doorsturen van individuele tracks.
 
Hallo,
Ik ben Caspar en ik ben 15 jaar.
Ik ben een house producer. Sommige zullen me al kennen van een vorige thread met een deep house song. Die track heb ik nu even aan de kant geschoven en ik ben verder gegaan met produceren ik heb een track naar die deep house track gereleased en ben toen meteen verder gegaan met produceren toen heb ik een nieuwe big room track gemaakt maar daar kom ik een volgend topic over want daar heb ik ook problemen mee en wil ik jullie iets vragen. Maar nu gaat het om een track die ik ergens in januari heb gemaakt. En die heb ik twee weken geleden weer opgepakt. Het gaat om deze track:
https://soundcloud.com/casparduijsens/unstoppable-close-to-finalnot-final-mixing-fase-proof
Het probleem is dat deze mix ongebalanceerd is en op allerlei manieren verkeerd hoort. Er moet eens iemand anders naar mijn track luisteren dan ikzelf. Het beste hoort het op mijn oordopjes op het hardst maar ga ik het volume onder de 50 brengen gaat het niet meer zo goed klinken. Ook op apparaten zoals als mijn telefoon klinkt die niet goed op sommige volumes. Nu is mijn vraag kunnen jullie mij tips geven om te mixen, of iemand hier op het forum willen aanraden die goed is in mixen en mij bereidt te helpen.
Want ik kan niet goed mixen. Mijn track heb ik wel zelf gemastered met een sausage fattener en izotope ozone 5 om er meer kracht in te zetten en ook een beetje mixing problemen we te vegen. De track is nog niet helemaal klaar en ik wil de zang ook veranderen. Nu heb ik een rap sample gebruikt (Tot hoever mag je eigenlijk samplen, mag ik dit wel gebruiken, het is van een track van mic geronimo -unstoppable uit 1996. )
Nu is mijn laatste vraag nog:
Zou je deze track kopen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!
 
Ik vind hem erg vermoeiend luisteren. Ik zou zelf zo lang mogelijk wachten met Izotope en sausage fattener. Ik denk dat het goed is om eerst eens serieus met EQing aan de gang te gaan op de verschillende sporen. Daar is heel veel over geschreven op het forum, maar ook op Youtube zijn veel filmpjes te vinden.

Op je laatste vraag; nee ik zou deze track niet kopen. Daarvoor moet er nog te veel gebeuren, maar dat moet je natuurlijk niet ontmoedigen!
 
Laatst gewijzigd:
Hallo Caspar,

Ik kon jouw track niet openen op mijn tablet, maar dat is niet echt nodig om jou een paar mix tips te geven.

Ik zal de hele akoestische behandeling verhaal overslaan, maar je zal een set luidsprekers (hoeft niet meteen duur) erbij moeten hebben naast jouw earbuds.
Een gebalanceerde mix krijg je door op lage volume (< 83dB en véél lager) te mixen. En met earbuds al helemaal, zeker met oog op gehoorbeschadiging!!
Af en toe op luide volume om de kick te krijgen, is niet erg, maar NOOIT op de earbuds, ook niet bij beluisteren van jouw favoriete muziek (als je langer dan vandaag wilt produceren/mixen).

Stap1.
Begin je sessie met op al jouw sporen/tracks de input gain op 0VU of -22dBFS af te regelen (=gain staging).
Bij elke EQ aanpassing hierna moet je dit niveau checken en telkens opnieuw aanpassen.

Stap2.
Na stap1 zet je jouw master fader helemaal omhoog (deze blijft altijd op deze positie, behalve bij eventuele fade-out e.a.)
Nu kun je, met alle kanalen MONO, gewoon jouw faders omhoog halen een jouw fader mix maken.
Op jouw master meters moet je, met het totale mix niveau, ook proberen uit te komen op 0VU ofwel -22dBFS.

Stap3.
Nu kun je een beetje gaan EQ-en. Mute alle kanalen behalve de bas, kick, snare en probeer deze lekker vet/stevig en als een geheel te laten klinken; richt je op een mid/low end klank ( meer ruimte voor overige instrumenten later).
Hierna un-mute je de andere kanalen en EQ je verder. Desgewenst kun je alvast je panning doen.
* Denk eraan dat je na elke EQ move, te gainstagen (stap1) en je zult zien dat jouw fader posities nagenoeg onveranderd zullen blijven gedurende de hele mix, indien jouw fader mix in stap2 goed is gedaan.

Tip1.
Probeer bij het eq-en de instrumenten niet te anders te laten klinken dan de rest; laat ze eerst op elkaar lijken en daarna heel subtiel uit elkaar te halen. Hierdoor valt je mix niet uit elkaar.
Naarmate de mix vordert, kun je sommige instrumenten meer een eigen geluid geven naar smaak/behoefte.

Tip2.
Heel vaak tussendoor pauseren en iets anders gaan doen voor een paar minuten; na lang mixen went je gehoor, ook aan een slechte mix. Het idee is dus om telkens na zo'n pauze fris te horen wat er opvalt/mist aan de mix.

Tip3.
Je kunt op twee lege sporen een bekend en goed commercieel muziek opnemen (referentie track) die in de stijl is van jouw nummer en af en toe naar luisteren teneinde de kwaliteit, mixbalans en power te probreren te matchen.
Hierbij dien je wel die referentietrack ook op -22dBFS af te stellen om te kunnen vergelijken.

Tip4.
Leren mixen doe je niet in een dag of week, maar neemt maanden/jaren in beslag met vallen en opstaan.
In het begin zul je vandaag een fantastische mix maken en de volgende dag voel je dat je er helemaal nix van bakt.

Tip5.
Probeer zoveel mogelijk qua theorie te leren en naar vakmensen te luisteren, maar wanneer je gaat zitten mixen, vergeet alles, sluit je ogen en volg jouw gevoel.

Tip6.
Voor een goede mixer, net zoals voor goede muzikanten, is het belangrijkste het vermogen om te kunnen LUISTEREN.

Ik hoop dat dit iets heeft geholpen.

Succes.
 
bedankt

bedankt

Hallo Caspar,

Ik kon jouw track niet openen op mijn tablet, maar dat is niet echt nodig om jou een paar mix tips te geven.

Ik zal de hele akoestische behandeling verhaal overslaan, maar je zal een set luidsprekers (hoeft niet meteen duur) erbij moeten hebben naast jouw earbuds.
Een gebalanceerde mix krijg je door op lage volume (< 83dB en véél lager) te mixen. En met earbuds al helemaal, zeker met oog op gehoorbeschadiging!!
Af en toe op luide volume om de kick te krijgen, is niet erg, maar NOOIT op de earbuds, ook niet bij beluisteren van jouw favoriete muziek (als je langer dan vandaag wilt produceren/mixen).

Stap1.
Begin je sessie met op al jouw sporen/tracks de input gain op 0VU of -22dBFS af te regelen (=gain staging).
Bij elke EQ aanpassing hierna moet je dit niveau checken en telkens opnieuw aanpassen.

Stap2.
Na stap1 zet je jouw master fader helemaal omhoog (deze blijft altijd op deze positie, behalve bij eventuele fade-out e.a.)
Nu kun je, met alle kanalen MONO, gewoon jouw faders omhoog halen een jouw fader mix maken.
Op jouw master meters moet je, met het totale mix niveau, ook proberen uit te komen op 0VU ofwel -22dBFS.

Stap3.
Nu kun je een beetje gaan EQ-en. Mute alle kanalen behalve de bas, kick, snare en probeer deze lekker vet/stevig en als een geheel te laten klinken; richt je op een mid/low end klank ( meer ruimte voor overige instrumenten later).
Hierna un-mute je de andere kanalen en EQ je verder. Desgewenst kun je alvast je panning doen.
* Denk eraan dat je na elke EQ move, te gainstagen (stap1) en je zult zien dat jouw fader posities nagenoeg onveranderd zullen blijven gedurende de hele mix, indien jouw fader mix in stap2 goed is gedaan.

Tip1.
Probeer bij het eq-en de instrumenten niet te anders te laten klinken dan de rest; laat ze eerst op elkaar lijken en daarna heel subtiel uit elkaar te halen. Hierdoor valt je mix niet uit elkaar.
Naarmate de mix vordert, kun je sommige instrumenten meer een eigen geluid geven naar smaak/behoefte.

Tip2.
Heel vaak tussendoor pauseren en iets anders gaan doen voor een paar minuten; na lang mixen went je gehoor, ook aan een slechte mix. Het idee is dus om telkens na zo'n pauze fris te horen wat er opvalt/mist aan de mix.

Tip3.
Je kunt op twee lege sporen een bekend en goed commercieel muziek opnemen (referentie track) die in de stijl is van jouw nummer en af en toe naar luisteren teneinde de kwaliteit, mixbalans en power te probreren te matchen.
Hierbij dien je wel die referentietrack ook op -22dBFS af te stellen om te kunnen vergelijken.

Tip4.
Leren mixen doe je niet in een dag of week, maar neemt maanden/jaren in beslag met vallen en opstaan.
In het begin zul je vandaag een fantastische mix maken en de volgende dag voel je dat je er helemaal nix van bakt.

Tip5.
Probeer zoveel mogelijk qua theorie te leren en naar vakmensen te luisteren, maar wanneer je gaat zitten mixen, vergeet alles, sluit je ogen en volg jouw gevoel.

Tip6.
Voor een goede mixer, net zoals voor goede muzikanten, is het belangrijkste het vermogen om te kunnen LUISTEREN.

Ik hoop dat dit iets heeft geholpen.

Succes.

Heel erg bedankt voor de tips! De moeite en tijd die je neemt om deze tips te geven en dit te typen op je tablet! Bedankt! Ik zal hier zeker iets aanhebben ik produceer nu momenteel (ik ben even niet met deze song bezig) op pc monitors. Maar ik wil graag studio monitors kopen maar dan goedkope zoals de M-Audio BX5 D2 voor 160 euro voor mij als beginnend producer is dit goed. Als ik geslaagd ben voor mijn examen. Krijg ik deze hoop ik maarja. Als ik die heb begin ik met mixen aan deze song. Zo krijg ik de beste kwalilteit en ga ik als jou tips volgen. Maar nogmaals bedankt voor de moeite:halleluja :halleluja
 
@Brz:
Bedankt.

@Caspar:
Graag gedaan.
Maar, ga niet zitten wachten op monitors, of enig ander gear, om bezig te zijn met mixen.
Gebruik wat je voorhanden hebt, anders val je in de val om altijd alles uit te lopen stellen; je zult altijd wel iets (net dat ene apparaat/plug-in) nodig denken te hebben om......

Dus gewoon veel mixen en als het niet goed klinkt, gewoon afbreken en opnieuw beginnen. Toen ik begon deed ik zo dezelfde mix zo'n vijf keer op een dag om de volgende dag te ontdekken dat het zuigt en ging ik er gewoon weer tegenaan.
.......en plotseling op een dag realiseer je je......hé.......dit gaat vanzelf.....

Mixen leren is niet anders dan een instrument leren bespelen. Je gaat niet zeggen; "ik wil binnen zus termijn dit of dat liedje kunnen spelen", maar je gaat gewoon hardnekkig op dat ding zitten pielen om dat liedje te kunnen spelen, eerst knudde en met blaren op de vingers, dan steeds soepeler en voor je het weet.....
 
Back
Top