SCSI -> Cf/sd/ssd ?

barn

Detroit nerd
Lid sinds
16 augustus 2002
Berichten
2.376
Locatie
Amsterdam
Hoi,

Ik heb 3 pre-historische apparaten die ik qua gebruik iets gebruiksvriendelijker zou willen.

Namelijk, de Akai MPC-60, Ensoniq ASR-10 en de Kurzweil K2500rs.

Voor de mpc60 is de enige oplossing, de lotharek floppy drive emulator. Top... SD kaart die opgedeeld wordt in allemaal kleine partities, die als diskettes fungeren.

Maar voor de K2500rs en de ASR-10 lijkt me dit niet handig. Dan heb ik liever een grote Harddisk die ik zelf handig indeel met mappen etc.

In mijn K2500rs kan ik een nieuwe interne SCSI HD zetten (de huidige is keduuk), mits degene die ik nog kan krijgen, daadwerkelijk werken. (stond me iets bij dat alleen scsi-hd's tot 2GB gebruikt konden worden?)

En mijn ASR-10 gebruik ik nu met een good old ZIP-drive.

Het liefst wil ik iets flexibelers hebben, en iets dat een beetje makkelijker te back-uppen is. Dus idealiter wil ik een externe SCSI compact flash/sd kaart lezer hebben hiervoor. En nu heb ik al een aantal oude topics doorgenomen en een hoop gelezen op het internet. Maar de links in die topics zijn allemaal dood, dus ik heb nog niet echt sluitende oplossingen gevonden die nog te verkrijgen zijn.

Vond op ebay wel nog 1 externe SCSI Compact Flash card dinges voor de k2500rs, maar voor 250 dollar, en ik hoop dat ik het nog voor iets goedkoper kan krijgen. Hoewel ik voor de asr-10 dit bedrag misschien wel over heb.

Iemand de laatste tijd hier een oplossing voor bedacht? Of ben ik nog de enige die met pre-historische apparaten werk :D
 
Op mijn K2661 staat een SCSI to CF drive, van Mechware, maar de ste is nu effe OFFline,, Kostte iets van 110 denk 'k ??? k moet 't effe opzoeken, maar zeker geen 200 euro,
https://a4000t.com/store/index.php?main_page=down_for_maintenance

Die verkoopt wel 2 types, Ik heb ze beiden, maar die met de 5 sloten, werkt 't beste, da's met een PCMCIA to CF adapter, Niet direct in 't CF slot, want de K2xxx werkt niet met LUN
Ik weet effe ni hoe mijn type SCSI-CF drive noemt, Want de andere is wel veel trager, te traag om met 128MB te werken,
 
Ehm...

Ehm...

je koopt een scsi naar ide adapter, en een ide naar cf of een ide naar sd.
die twee knoop je aan mekaar, en voilla, gaan met die hap...

:koffie:

Klinkt leuk maar zoals je weet willen veel scsihosts een scsi id van de slave kunnen herkennen.
Als je er ide van maakt is dat principe verloren, toch? Bij een w30 en een esynth werkt het in ieder geval niet zo (scsi naar ide naar cf).
 
op alle scsi 2 ide converters die ik onder handen heb gehad kan je dat nuturluk instellen op de scsi2ide converter..
en bij mij werkte het ook prima de luxe op een w30.
( een esynth weet ik niet, wat is dat?)

ik zag overigens wel dat alle betaalbare scsi2ide converters nu ff niet meer op ebay staan ( iets van 30,-)
:mega:


Klinkt leuk maar zoals je weet willen veel scsihosts een scsi id van de slave kunnen herkennen.
Als je er ide van maakt is dat principe verloren, toch? Bij een w30 en een esynth werkt het in ieder geval niet zo (scsi naar ide naar cf).
 
Ik had ook ergens gelezen dat alle standaard oplossingen met converters, prima bij een boel ouwe meuk werkt... behalve bij de ASR-10 (http://www.mpcstoragesolution.com/ o.a.) ... Dat vind ik wel kak, maar geloof het wel... de hassle die je moet uithalen om een zip-disk geformatteerd te krijgen... zal vast heel moeilijk werken op de asr-10.

Magoed... mooie is wel dat ik een 'goedkope' oplossing kan kopen... en in het ergste geval werkt ie wel gewoon op de k2500rs

Is dat ook de goede ebay zoekterm? scsi2ide... of zijn er merk- en typenamen die ik kan gebruiken om te zoeken?
 
Die SCSI 2 IDE converters van Acard zijn (of waren) nog steeds erg duur,,
Èn als't goedkoper is, dan zijn't IDE to SCSI's...
 
Als je kleine scsi hd zoekt dan moet je in oude Apple zooi kijken
 
De Microtech PCD-47b werkt in ieder geval met de ASR-10.
Zie ook hier, onder welke condities deze card reader werkt:
http://www.gearslutz.com/board/8116860-post212.html

De PCD-47b werkt niet met de Ensoniq ASR-X (wel met mijn S3200XL)

Voor de ASR-X heb ik een card reader gekocht bij scsiforsampler (bestaan niet meer)
Dit is een Acard AEC-7720u SCSI to IDE bridge met een IDE card reader erop aangesloten.

Ik heb zelf een SCSI card reader gebouwd met een Yamaha V769970 SCSI to IDE bridge met een IDE card reader (Conrad) erop aangesloten.
Deze werkt perfect met mijn Akai S3200XL en S1100 (formatteren, lezen en schrijven).
Deze werkt half met mijn Ensoniq ASR-X (niet bruikbaar in de praktijk dus)

Momenteel ben ik een SCSI card reader aan het bouwen met een Akai IB ID2SC
SCSI to IDE converter met een IDE (Conrad) card reader erop aangesloten.
Deze werkt tot mijn verbazing perfect met mijn ASR-X (formatteren, lezen en schrijven)
De ASR-X is zeeeer critisch als het gaat om SCSI card readers.
Dus als deze combo werkt met de ASR-X zijn er mogelijk meer samplers die met deze combo werken.
Ik moet deze set nog testen met de S3200XL en de S1100, echter ik verwacht geen problemen.

Deze SCSI to IDE Bridge is nog nieuw te koop in Nederland, echter ook stevig aan de prijs
http://www.peterverspuy.nl/expansies/akai/ib-idsc2-10780-709.html
PS: De tekst klopt niet helemaal bij de titel van de advertentie (Is geen SCSI interface maar SCSI to IDE bridge)

Cheers
 
Ik heb via ebay de volgende converterkaart gebruikt in mijn vs2480:
CF PowerMonster II CF-2.5" SCSI Converter Card for AKAI, E-mu

werkt als een tierelier. Kost ca 100,- inc verzending.
 
Wat betreft de ASR. Heb het zelf nog niet, want ik gebruik een SCSI HD.
Deze is groter dan 4GB maar wordt door de ASR als 4GB herkend, dat is de max.

Gebruik CF - dat is gebaseerd op de PCMCIA standaard en is het meest compatible met de ASR.

Adapter: http://www.ebay.co.uk/itm/StarTech-...ther_Computing_Networking&hash=item1c35b1e7f4

SCSI to IDE adapter is het duurst. Acard werkte niet dacht ik. Dit type wel : I-O Data IDSC21-E
Interne kabels via een contact in de UK die deze voor je kan maken voor ongeveer 60 euro.

De Ensoniq Yahoo group heeft al deze info.
 
Voor de asr-10 heb ik nu via gearslutz iemand gevonden die een externe CF kaart (hot-swappable) kan leveren, in behuizing, en getest met een CF kaart incl. OS. Voor 185 pond... Wel wat geld, maar dan werkt het iig zeker.

Voor de k2500rs ga ik wel zelf een beetje knutselen...

Dan heb ik dus de scsi2pcmcia adapter nodig (maat 2.5), een pcmcia-CF-kaart-lezer/schrijver, en dan nog een soort behuizing.

2 vragen:
- Hoe maak ik het zodat de CF hot-swappable is? Is dat een bepaald type pcmcia-cf-kaartlezer?
- any tips voor een behuizing?
 
"Echte" SCSI card readers zoals Microtech PCD-25, 47B, SCM PCD-50 en 60 etc. zijn hotswap.
IDE-CF card card readers zijn zover mijn kennis rijkt nooit hot-swap, dus ook niet met een SCSI-IDE bridge eraan gekoppeld.
Ik zie dat dit soms wel wordt aangeboden als hot-swap, maar ik vraag me af in hoeverre dit daadwerkelijk zo is en hoelang dit goed gaat.

Voor een leuke SCSI behuizing is het een kwestie van zoeken. De meeste IDE-CF readers met "bracket" hebben hetzelfde maat frontje als een floppy drive.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/...sh-converter-met-inbouwframe?ref=searchDetail
Als je dus een externe SCSI CD-rom speler koopt en de speler zelf verwijderd heb je dus een extra afdekplaatje nodig om het front netjes af te dekken.

De meeste externe SCSI harddisk hebben helemaal geen verwijderbaar frontje, dus dat wordt dan zagen.

Als je geluk hebt vind je een kastje met direct het juiste formaat frontje.
Het SCSI kastje bovenop de stapel van 3 in de onderstaande advertentie lijkt direct de juiste maat frontplaatje te hebben.
http://www.marktplaats.nl/a/compute...c1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Optical drive (of wat er dan ook in mag zitten) eruit slopen en de card reader in bouwen


Cheers
 
voor +/- 100-200€ koop je een ouder HD recording systeem waar je de SCSI disks uithaalt en overplaatst in je HW sampler
-bij mij op het werk zijn ze de oude SCSI disks aan het vervangen door NAS, nieuwer spul dus
die ouwe disks koop je gewoon voor 10€-
zelfs indien ze maar een paar jaar meegaan, ben je een hoop goedkoper (en sneller dan CF kaartjes toestanden) af
ciao
 
Laatst gewijzigd:
bwa,,, een scsi HD wordt erg warm, En die gaan dan weer in Sleep mode... Ik ben content met die PCD-50b Scsi to CF reader,, voor de K2661
 
voor +/- 100-200€ koop je een ouder HD recording systeem waar je de SCSI disks uithaalt en overplaatst in je HW sampler
-bij mij op het werk zijn ze de oude SCSI disks aan het vervangen door NAS, nieuwer spul dus
die ouwe disks koop je gewoon voor 10€-
zelfs indien ze maar een paar jaar meegaan, ben je een hoop goedkoper (en sneller dan CF kaartjes toestanden) af
ciao

En zo'n hd kan je minder makkelijk backuppen... een cf card gaat denk ik iets makkelijker...

Er zijn vast programma's die een CF kaart 1-op-1 kunnen kopieren toch?
 
Back
Top