Workflow analoge jam => DAW opnemen multitrack

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.967
Locatie
Streek rond Herentals - België
Hallo

Ik breek al een tijd mijn hoofd hoe ik mijn analoge speeltijd in één trek kan opnemen in Ableton zodat ik mijn kanalen apart heb.
Ik heb een mackie onyx 1220i op komst maar die neemt pre fader en pre sends dus dat wordt poederdry.
Ik veronderstel dat je dan een mixer moet hebben met elk kanaal apart uit en dat dan naar een AD bak => DAW
Het moet toch goedkoper kunnen?
 
Heel flauw gesproken, moet je inderdaad PER op te nemen machine.. op zijn minst een mono-input hebben.
heb je 20 synths.. dan heb je dus 20 of zelfs 40 inputs nodig.. en dan kom je inderdaad uit op het type geluidskaart
waar je er meerdere van op 1 systeem kan aansluiten wat dan 1 grote geluidskaart vormt.

Daar kan je dan een mengtafel tussen hangen.. maar dan mag je dus
- direct outs op je mengpaneel hebben.. en gebruik je eigenlijk alleen de eq and de volumefader en de pre-amp maar niet de mix-mogelijkheid van je mixer
- sub-outs (meerder kanalen op je mixer, samenvoegen naar 1 output)

eventueel zou je nog je fx sends kunnen gebruiken voor dat soort gedoe.. maar dat heeft mij persoonlijk nooit echt blij kunnen maken..

hoe los ik het op:
Heel simpel een 2e hands vs2400 harddisk recorder van roland.. die heeft 8 inputs.. niet echt veel. maar genoeg om al me elektron-spul los van elkaar op te nemen.. of als ik eens wil zingen..
voor de rest, fuck multitrack. en ben een stuk efficienter/blijer met me zoomq3hd recordertje. .
lekker pielen.. terugluisteren en bekijken.. en poef youtube op.. klaar
maargoed.. of je nou de ome dromer manier wil nadoen... vast niet.. ik werk eigenlijk heel simpel en rauw.
 
Laatst gewijzigd:
Ok, hier is hoe ik het doe (wanneer ik nog een daw gebruik)
Al mijn synths op 24 inputs op m'n SSL X-desk
Deze heeft 24 direct outs naar een SSL Alphalink madi ax
Deze gaat via fiber naar een RME HDSPe madi m'n cubase in.
In cubase kan ik dan 24 audio kanalen realtime bewerken
Deze gaan dan als 8 stereo outs weer terug (via de alt ins) de x-desk in
Daar sum ik ze dan, met outboard tot een stereo mixdown

Dit doe ik dus alleen als ik m'n daw in moet
Wat ik tegenwoordig het meest doe is het daw compleet overslaan, sequencen met de cirklon (maar jij zou je daw ook zonder audio voor alleen midi kunnen gebruiken)
En direct op de SSL analoog te mixen en summen dus niks geen AD<>DA gewoon alles analoog houden
Dan de stereo mixdown opnemen op DSD.
 
Ik heb ook lopen pielen met mixers en andere ongein. Uiteindelijk een motu828 + ada8000 gehaald. Kan alles in aparte sporen opnemen en ook sends/returns doen naar hardware fx. Ik gebruik een zero sl mkII als mixer zodat ik de sends kan beinvloeden en de faders.
Kan eventueel nog met een ipad de motu eq/compressie per kanaal regelen maar nog geen behoefte aan. 2de hands kan je dan voor zo'n 500,- klaar zijn. Geluidskwaliteit is top.
 
ben ik nu idioot om de onyx 1220i te kopen? Ik krijg plots het idee dat een ada8000 voor mijn huidige mackie 1202vlz3 me mogelijk hetzelfde had opgeleverd als de onyx en meer. Of zit er teveel latency op de in en out vd ada? - die hang je dan voor de mixer en zijn audio uit naar de mixer?
Kan de ada gewoon in en uit sturen van audio zonder vertraging en wegsturen naar de DAW tegelijk?

Ik heb een boel zitten googlen maar ik gebruik blijkbaar de verkeerde termen want ik vond niks 'recent' voor mijn ideale workflow te begrijpen.

Inderdaad, midi opnemen kan natuurlijk ook nog… Maar dat brengt me nog dieper in de manuals van alles en ik heb nu al een punthoofd :)

Ik heb hier een motu midi express 128 die niet meespeelt momenteel: 2 dagen knoeien in ableton en maschine voor de settings en beetje te begrijpen en vervolgens een heel slecht gevoel van '2 dagen niks leuks gedaan' - vervolgens links laten liggen.
Misschien moet ik toch maar eerst jammen en vervolgens trackje per trackje opnemen.
Heeft zo'n lijdensweg een naam die ik beleef? Herkenbaar? 8o)
 
onderdeel van het werken met analoog is jezelf beperkingen opleggen, die werken voor mij i.i.g. heel erg creatief, je denk niet meer linear in een DAW maar meer in building blocks
voordeel van een mixer is dat analoog ook analoog blijft en je geen extra conversie in je PC hebt, ook kan het zo maar zijn dat je analoge summing lekkerder vind klinken, dus die mixer is zo gek nog niet.

onderdeel van je sound is ook de afwezigheid van plugins, vaak gewoon een rijkere sound.
 
onderdeel van het werken met analoog is jezelf beperkingen opleggen

Dat vind jij (op dit moment).

Voor mij is onderdeel van het werken met analoog om mezelf zo weinig mogelijk beperkingen op te leggen, net zo als werken met digitaal, of met beide tegelijkertijd... Waarom zou ik de mogelijkheden van digitaal naast me neer leggen?

In ieder geval, voor de TS: Als je alles als aparte sporen in je PC wil hebben, en in een keer, dan zal je een converter moeten kopen die zoveel kanalen heeft, daar is niet echt veel aan te veranderen. Alle andere keuzes betekenen dat je moet gaan sub-mixen etc.
Veel inputs hoeft trouwens niet duur te zijn, 't is maar net waar je genoegen mee neemt. MOTU 24/IO is best betaalbaar tegenwoordig, zeker tweedehands.

Mvg.

CoolRunning
 
ben ik nu idioot om de onyx 1220i te kopen? Ik krijg plots het idee dat een ada8000 voor mijn huidige mackie 1202vlz3 me mogelijk hetzelfde had opgeleverd als de onyx en meer. Of zit er teveel latency op de in en out vd ada? - die hang je dan voor de mixer en zijn audio uit naar de mixer?
Kan de ada gewoon in en uit sturen van audio zonder vertraging en wegsturen naar de DAW tegelijk?

Ik heb een boel zitten googlen maar ik gebruik blijkbaar de verkeerde termen want ik vond niks 'recent' voor mijn ideale workflow te begrijpen.

Inderdaad, midi opnemen kan natuurlijk ook nog… Maar dat brengt me nog dieper in de manuals van alles en ik heb nu al een punthoofd :)

Ik heb hier een motu midi express 128 die niet meespeelt momenteel: 2 dagen knoeien in ableton en maschine voor de settings en beetje te begrijpen en vervolgens een heel slecht gevoel van '2 dagen niks leuks gedaan' - vervolgens links laten liggen.
Misschien moet ik toch maar eerst jammen en vervolgens trackje per trackje opnemen.
Heeft zo'n lijdensweg een naam die ik beleef? Herkenbaar? 8o)

De ada8000 gaat via lightpipe, de latency is nagenoeg niets. Als je mixer adat ondersteund heb je gewoon een stelletje extra inputs/outputs. Voordeel van het koppelen aan de motu is dat je voor de extra inputs/outputs ook eq/compressie erbij krijgt, dat mis je wel als je m aan de mixer koppelt. De midi neem ik ook nooit op hoor, gaat me ook te ver.
Analog summing van een mixer kan idd iets leuks toevoegen, helemaal mee eens. Is ook een kwestie van budget denk ik. Analoge mixers kan je vaak niet multitracken of ze zijn heel duur. Zed r16 is volgens mij wel 1 die dat kan.
 
Ja mod, je hebt me er warm voor gekregen maar de 1640i is me te groot en duur - zeker omdat ik eerst wil zien of 't allemaal wel levert wat ik hoop: LOL.

De 1220i dus. Vermoedelijk morgen aan de deur.
Het nadeel wordt dus dat al mijn externe FX niet naar de daw gaan, tenzij ik ze prik tussen het instrument en de input vd mackie.
Ik herlees even jullie laatste posts. Ik merk dat oa op gearslutz dezelfde vragen verschijnen en er meestal niemand op antwoordt.

Alvast dank voor jullie respons :biertje:
 
Met beperking bedoel ik bijv 6 synths ipv 20 vsti's of 2 sends ipv 20 insertscmetnplugins op ieder kanaal

Dat vind jij (op dit moment).

Voor mij is onderdeel van het werken met analoog om mezelf zo weinig mogelijk beperkingen op te leggen, net zo als werken met digitaal, of met beide tegelijkertijd... Waarom zou ik de mogelijkheden van digitaal naast me neer leggen?

In ieder geval, voor de TS: Als je alles als aparte sporen in je PC wil hebben, en in een keer, dan zal je een converter moeten kopen die zoveel kanalen heeft, daar is niet echt veel aan te veranderen. Alle andere keuzes betekenen dat je moet gaan sub-mixen etc.
Veel inputs hoeft trouwens niet duur te zijn, 't is maar net waar je genoegen mee neemt. MOTU 24/IO is best betaalbaar tegenwoordig, zeker tweedehands.

Mvg.

CoolRunning
 
SB-SIX

misschien ben ik mis hoor: kan je 8 * kanaal van het instrument => ADA8000 +> DAW
____________________________________en_____________________________+> analoge mixer

samen sturen? Dus de ADA gewoon splitten naar de analoge mixer én de DAW tegelijk - ALS dat kan, (boeit niet dat de DAW dat ietsje trager ziet, die neemt toch maar op) kan je dus gewoon analoog mixen + 8 x 8 naar de daw + van de daw - naar de analoge mixer: mijn oude gewone 1202 mackie...
Dat is dus wat een onyx 1240i zou kunnen (die bestaat niet) => 1220i betekent 12x2 - dan moet je de mod zijn 1640i hebben of de ZED R16 (meer dan 2 keer zo duur maar dan 16x16)
 
Ik wordt niet helemaal wijs uit je pijltjes en andere tekentjes :) Maar zie die ADA8000 gewoon alsof er 8 extra inputs en 8 extra outputs bij komen aan het apparaat waar je hem aan koppelt.

Het ontvangende apparaat kan een geluidskaart zijn of een mixer, zolang deze adat ondersteund. Je hebt dan wel 1x adat voor de 8 inputs nodig en 1x adat voor de 8 outputs op je mixer/geluidskaart, dus 2 toslink kabeltjes.
 
Met beperking bedoel ik bijv 6 synths ipv 20 vsti's of 2 sends ipv 20 insertscmetnplugins op ieder kanaal

Natuurlijk, begrijp ik ook wel :)

Al hangt het er natuurlijk ook van af, 20 hardware inserts in serie heb ik nog nooit geprobeerd, maar 20 bronnen van live hardware synths/samplers/effecten etc. tegelijk gebeurt hier af en toe wel eens 8~ .

Mvg.

CoolRunning
 
Hmm interessant onderwerp.. Ik heb hier namelijk laatst ook met mijn setup over lopen denken.

Misschien een stomme vraag maar wat is het voordeel van een ad-da converter in de vorm van zo'n ada8000 (en dus ook nog een geluidskaart met adat) ipv een externe geluidskaart met bv: gewoon 8 tot 16 in/outs?
 
volgens mij is een ADA onderandere interessant omdat je dan via één kabel ze aan elkaar kan linken, dat scheelt je veel lengte aansluitkabelkabel - tov dat alles naar één doos moest lopen. ZO heb je dus ook meer knoppen 'hier' en nog wat knoppen 'daar' tov anders alles op één plek.

Ik heb ondertss de onyx 1220i en sends neemt hij niet op. Maar na de driver te installeren (ja op een mac, sinds een bepaalde serienr v mackie is dat nodig - heeft me 2u zoeken gekost bah) doet het dus prima wat ik wil. Hopelijk doet ie dat ook nog als ik er ipv 4,5m -> 10m firewire tussen hang.
 
Hmm interessant onderwerp.. Ik heb hier namelijk laatst ook met mijn setup over lopen denken.

Misschien een stomme vraag maar wat is het voordeel van een ad-da converter in de vorm van zo'n ada8000 (en dus ook nog een geluidskaart met adat) ipv een externe geluidskaart met bv: gewoon 8 tot 16 in/outs?

een ad/da converter is gewoon een extensie van je geluidskaart zonder preamps dus op line level signaal.

Eigenlijk snap ik je vraag niet zo zeer, maar ik denk datje dit antwoord wilt.

Als je 16 kanalen interface hebt ( zo noem je dat ding die je sound opneemt)en geen behoefte aan meer inputs dan hoef je idd geen andere extensie zoals een ada8000. maar

* heb je meer aansluitingen nodig en heb je een adat ingang kan je meer aansluiten. of
* je bent niet weg van de sound van de converter van je huidige soundkaart dan kan je via adat een andere extensie aansluiten met betere converters zoals de ada8000.
 
Hier idem "probleem" heb een kleine analoge tafel hangen aan mijn MOTU ultralite MK3 Hybrid maar imo klinkt het alsof er een deken over het geluid ligt.
De Hybrid heeft 8 IN waar ik maar een heel klein gedeelte van mijn JACK's die ik nodig heb ik kan proppen.

Kan de ada8000 uitkomst bieden om meer analoog in mijn DAW te krijgen? dan zou dit zeer welkom zijn en kan ik de tafel voor seperate outs van een paar drumbakken gebruiken.

Zat al te denken om er een 828/MKII of MKIII bij te nemen....

Advies zeer welkom.

* ook hier met de setup tegen het feit aanloop dat ik in Ableton maar 1 kanaal kan opnemen in een live sitatie (nu dingen in 1 take opneem wat soms niet handig is)
 
een ad/da converter is gewoon een extensie van je geluidskaart zonder preamps dus op line level signaal.

Eigenlijk snap ik je vraag niet zo zeer, maar ik denk datje dit antwoord wilt.

Als je 16 kanalen interface hebt ( zo noem je dat ding die je sound opneemt)en geen behoefte aan meer inputs dan hoef je idd geen andere extensie zoals een ada8000. maar

* heb je meer aansluitingen nodig en heb je een adat ingang kan je meer aansluiten. of
* je bent niet weg van de sound van de converter van je huidige soundkaart dan kan je via adat een andere extensie aansluiten met betere converters zoals de ada8000.

Aha duidelijk, met meerdere ingangen is dat wel handig jah.. Was vooral gericht op prijs. Zie dat je bij bax bv: voor een interface met adat al gauw hetzelfde of meer betaald als een interface met 8-16 ingangen.. Plus bij adat zou je dan ook nog een extra converter moeten aanschaffen. Waarbij de prijs al gauw oploopt, vandaar mijn vraag.. :okdan:
 
Hier idem "probleem" heb een kleine analoge tafel hangen aan mijn MOTU ultralite MK3 Hybrid maar imo klinkt het alsof er een deken over het geluid ligt.
De Hybrid heeft 8 IN waar ik maar een heel klein gedeelte van mijn JACK's die ik nodig heb ik kan proppen.

Kan de ada8000 uitkomst bieden om meer analoog in mijn DAW te krijgen? dan zou dit zeer welkom zijn en kan ik de tafel voor seperate outs van een paar drumbakken gebruiken.

Zat al te denken om er een 828/MKII of MKIII bij te nemen....

Advies zeer welkom.

* ook hier met de setup tegen het feit aanloop dat ik in Ableton maar 1 kanaal kan opnemen in een live sitatie (nu dingen in 1 take opneem wat soms niet handig is)

Helaas heeft de ultralite geen adat dus daar heb je geen mogelijkheid om die ada8000 op aan te sluiten. Een ada8000 heeft geen usb stekkertje oid, alleen een toslink kabeltje om te connecten naar je interface. Je kan idd het beste overstappen naar een 828mk3 of hoger, die heeft ook eq/compressie, zelfs in standalone mode dus gewoon als mixer te gebruiken.
 
Back
Top