Electro Harmonix Mini Synthesizer Midificieren

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,


Ik ben begonnen met het maken van een midikit voor de Electro Harmonix Mini Synthesizer.
Dit gaat (net zoals eerder succesvol is gelukt met de Solina String Ensemble en de ARP Omni) gebeuren met een midi-voltage converter (5volt) en een setje optocouplers erachter.
Op elk toetscontact wordt een optocoupler gesoldeerd.
Elke optocoupler wordt aangestuurd met een 5volt stuurspanninkje uit de midi-voltage converter.
 

Attachments

  • EH-minisynth-leeg.jpg
    EH-minisynth-leeg.jpg
    302,2 KB · Bekeken: 138
  • EH-Optocouplers1.jpg
    EH-Optocouplers1.jpg
    148,8 KB · Bekeken: 105
  • EH-Optocouplers2.jpg
    EH-Optocouplers2.jpg
    68 KB · Bekeken: 103
Het optocoupler board zit erin.
Nu is het wachten tot de postbode de midi converter brengt.
 

Attachments

  • EH-Optocouplers3.jpg
    EH-Optocouplers3.jpg
    65,5 KB · Bekeken: 101
He Matthew,

toevallig dat ik je bericht tegen kom nu ik mijn minisynth weer van zolder heb gehaald.
heb al een tijd zitten prutsen om hem aan te sturen met cv en gate, maar ik ben er nog niet ver ingekomen, kon al wel wat beinvloeden maar niet in tune. octaaf zat op 15 a 16 toetsen.
heb jij misschien wat tips hoe ik dit kan doen? en is het nodig om alle toetsen los aan te sturen?? het lijkt met dat deze synth werkt met een cv voltage als ik het goed heb.

eventueel wil ik er laten ook een midi naar cv kitje inbouwen.
 
Hoi Chris,


Dat CV/Gate verhaal heb ik dus ook geprobeerd maar dat werkt niet omdat de scaling niet overeenkomt met standaard waardes.
Ik heb destijds ook vrij lang gezocht naar anderen die dat wilde maken, en ik stuitte steeds op het zelfde bericht wat ongeveer zo luidde: "dat kan niet"
Er bestaan mensen die de EH minisynth hebben voorzien van externe aansturing maar die deden daar, of geheimzinnig over, of vertelde dat het niet 100% werkte.

Volgens mij is de enige manier dus om elke toets te voorzien van electronische schakelaar die je kan sturen met midi.
Dan heb je dus geen CV/gate.
Als je toch CV/gate wil zou ik daar een CV-midi converter voorzetten.



Ik ben zelf overigens nog niet verder opgeschoten met de midificatie van deze synth.
Ik heb een midi naar gate converter besteld die nog niet binnen is.
Als deze werkt is het goede nieuws: deze converter kost maar ongeveer 50,- euro (i.t.t. de Doepfer MTC64 die 100,- kost).
Daar komen de optocouplers nog bij en wat extra's zoals flatcable, weerstandjes etc, maar dan zit je in totaal ruim onder de 100,- euro.

Als ik de midiconverter binnen heb en heb getest zal ik hier een update plaatsen.
 
inderdaad mooi prijsje!
voor 100 word het me wel een beetje veel voor de mini synth, maar hou ons op de hoogte, vet project :)
 
Testen is nog niet gebeurd, maar alles is in ieder geval ingebouwd.

Ben benieuwd naar het resultaat :)
 

Attachments

  • EH-minisynth-af.jpg
    EH-minisynth-af.jpg
    343,5 KB · Bekeken: 104
Ja is wel tof idd...
Maar helaas heb ik hem net getest en werkt hij niet :(.

Ik had van te voren het volgende uitgeprobeerd:
Een optocoupler aan de EH synth hangen en met een 9volt batterijtje (met 1k weerstand) ertussen de toets aan en uit zetten. Dit werkte.

Nu heb ik de midi converter erin gezet en werkt het niet.
Ik kwam erachter dat deze converter (i.t.t. de Doepfer MTC64) als 820ohm weerstandjes heeft zitten voor de outputs.
Dat is handig want dan hoef je dus niet zelf alle weerstandjes nog te solderen op je optocoupler board.
Dat had ik al wel gedaan, jammer maar ach...
Als ik nu direct een ledje op de converter aansluit, dan brandt dat netjes op als ik de corresponderende midi noot in cubase aansla.
Je zou dus verwachten dat dit optocouplers ook netjes werken als ik de zelf gesoldeerde weerstanden kort sluit.
Maar dat is helaas niet het geval.

Mogelijkheden tot nu toe:
- Ergens zit een soldeerfout.
- De outputs van de converter leveren een stroom van 3 a 4 mA. Misschien is dat te weinig voor de CNY74-4 optocouplers die ik heb gebruikt.
Voor als iemand hierover mee wil denken, hier een link naar de datasheet van de CNY74-4:
http://www.vishay.com/docs/83526/83526.pdf

In ieder geval:
Er is dus nog werk aan de winkel.


Ow en nog iets: ik heb storing op de audio. Maar dit is denk ik hetzelfde probleem als ik had in de Arp Omni. Ik heb de converter nu intern aan dezelfde voeding hangen als de synth zelf. Dat moet denk ik anders opgelost worden.
 
De term "bypassed" ken ik vooralsnog niet.
Bedoel je of er genoeg condensators op zitten voor de afvlakking?
Als dat zo is: daar heb ik zo mijn twijfels over ja..
 
Ja dat bedoelde ik idd.
Ik doe meestal b.v. +15v door een 10 Ohm en dan ontkoppelen met een 10uF en een 100nF zo dicht mogelijk bij het punt waar de voeding binnenkomt op de print. Dit doe je uiteraard voor alle voedingslijnen.

Gister nog mijn Doepfer LFO's uit de voeding verwijderd op deze manier. De + lijn werd gemoduleerd door de LFO's...
 
Twee jaar later...

De Minisynthesizer is twee jaar geleden uiteindelijk op de boekenplank terecht gekomen.
En recent is hij er ook weer vanaf gehaald.

Na wat neuzen in het apparaat en wat experimenteren kwam ik erachter dat ik de collector en de emitter van de optocouplers verkeerd om had gesoldeerd.
Nu werkt het allemaal naar behoren.

Na uitgebreid testen kan ik ook melden dat hij toon zuiver is.
En dat hij ook lekker snel reageert.

Uiteindelijke setup is geworden:


Midi - trigger converter met 5v uitgangen > 820 ohm weerstand > CNY784-4 optocoupler
 
Back
Top