[Logic / Cubase] - Gepingel omzetten in een track

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.719
Locatie
Utrecht
Is het bij een van deze pakketten mogelijk om gewoon gepingel op te nemen, zonder dat je in een metronoom hoeft te spelen, doordat Cubase of Logic gewoon van een bepaalde reeks noten kan herkennen hoe snel het is en dergelijke?

Ik pingel soms wel leuke dingen maar met een metronoom inspelen gaat niet zo lekker omdat ik het dan in een ander tempo moet doen.
 
Gewoon de metronoom uitzetten toch? En dan later het juiste tempo erbij zoeken.

Ik heb trouwens het idee dat Cubase tegenwoordig zelfs kan 'timestretchen' met midi. D.w.z. je pakt een blokje met midi gegevens wat je hebt ingespeeld en je rekt dit iets uit. Dan verplaatst Cubase automatisch de noten die zijn ingespeeld. Als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Ja OK wat ik eigenlijk wil is gewoon iets inspelen en dan later liefst semi-automatisch het juiste tempo er bij zoeken, dan quantizen enzovoort. Anders staan je noten totaal verkeerd in de piano roll, dat werkt echt niet.
 
Dat werkt inderdaad niet en daarom speel ik zelden of nooit iets live in zonder eerst een ritme te programmeren. Mijn cubase project template bevat daarom referentie tracks met standaard midi ritmes.

Quantiseren kan ook overigens ook in cubase sx en cakewalk of logic maar in de praktijk komt het een compositie juist ten goede indien noten voor een bepaalde patch niet exact op tijd starten. Vaak klinken stukjes na exacte quantisatie niet goed en is het live ingespeelde gedeelte beter.
 
Ja dus moet ik mijn speeltempo weer aanpassen aan de metronoom (metronoom, ritme sectie, whatever). Soms heb je gewoon opeens een leuk loopje in je vingers. En als je dat dan op een andere snelheid moet spelen dan lukt dat niet zo goed.
 
Het kan zeker wel, timestretchen met midi.

Het is alleen lastig om uit te leggen. ik ga het in mijn volgende post proberen. FF een paar minuutjes geduld.
 
Ok, we beginnen met een track op tempo 120bpm:

tempo.jpg




Vervolgens spelen we iets in zonder metronoom. In dit voorbeeld speel ik simpelweg 8 keer, op iedere tel een C, veel te snel, in:

ingespeeld.jpg





In de overview kunnen we de noten zien:


ingespeeld3.jpg




Hierna veranderen we de standaard selectie tool:

select-tool1.jpg



en zetten we het op time-stretch:

select-tool2.jpg



En nu kunnen we het ingespeelde stukje gaan uitrekken, totdat de noten ongeveer passen (de quantize doet de rest straks):

uitgerekt.jpg


Je ziet dat de noten nu bijna goed staan. in het juiste tempo van 120bpm.
 
Laatst gewijzigd:
Mooie tutorial, ik gebruik weliswaar (nog) Logic maar ik ben ook qua Logic even een klein stukje verder geholpen, meestal verschilt het niet zo heel veel.
 
Back
Top