S/PDIF, digitaal audiosysteem

  • Thread starter Deleted member 38745
  • Start date
D

Deleted member 38745

Guest
Ik beschik over een mooi geluidssysteem, maar deze is digitaal, wat bij het spelen met een midi-keyboard icm VST's in Ableton een flinke vertraging oplevert omdat het signaal omgezet moet worden in het geluidssysteem (de vertraging ligt niet aan de laptop/software, want ik heb een lage latency en ik kan zonder vertraging spelen wanneer ik een instrumentenversterker aansluit).

Nu ben ik van plan ook een externe geluidskaart aan te schaffen en vroeg ik me het volgende af:
Als ik een externe geluidskaart koop die over S/PDIF beschikt en deze via deze aansluiting aansluit op mijn geluidssysteem, blijft de vertraging dan evengoed aanwezig?
Aangezien het signaal digitaal overgedragen wordt hoeft er dan toch niets geconverteerd te worden? Of heeft de vertraging meer te maken met de verwerking van het signaal op zich?
 
Klinkt toch als latency.....
Je kan hem wel laag zetten, maar als je geluidskaart het niet trekt komt het er toch echt vertraagd uit.

Of heeft je digitale set ook vertraging als je een CD afspeelt?
 
Klinkt toch als latency.....
Je kan hem wel laag zetten, maar als je geluidskaart het niet trekt komt het er toch echt vertraagd uit.

Of heeft je digitale set ook vertraging als je een CD afspeelt?

Als ik een normale stagepiano rechtstreeks aansluit op het audiosysteem treedt er ook vertraging op. Na wat research op internet bleek dit te komen doordat het signaal van analoog omgezet moet worden naar digitaal, wat voor de vertraging zorgt. Met mijn laptop icm het midikeyboard heb ik nu hetzelfde probleem en ik geloof eerlijk gezegd niet dat het latency is aangezien ik hier nooit last van heb bij het aansluiten van apparatuur, monitors of koptelefoons...

Zoals ik in mijn eerste bericht al vermeldde vraag ik me dus af of ik de vertraging kan omzeilen door het signaal digitaal aan te voeren en zo de analoog/digitaal conversie kan omzeilen.
 
Dat mooie digitale systeem waar je het over heb?
is dat 1 of andere prosumer huistuinenkeuken audioset ??

want ik lees hetvolgende:
Als je een koptelefoon aan je laptop hangt.. en je gaat spelen.. heb je geen last van latency...
als je een instrumenten-versterker eraan hangt.. en je gaat spelen.. heb je geen last van latency..

zodra je het aan je "digitale systeem" dingen hangt.. heb je latency..

oftwel.. je heb hoorbare vertraging als je gebruik maakt van DIE !! versterker..
die voegt dus latency toe.. kan dit ?!? JA

dat digitale systeem maakt ongetwijfeld gebruik van wat computer-achtige elementen zoals een dsp voor de equalizer.. aangezien het niet speciaal gemaakt is voor muzikanten.. letten ze er ook niet op of er enige vertraging word toegevoegt.. het haalt immers niet uit of je cdtje net even een fractie van een seconde later de muziek uit je speakers mag spugen..

kan je dit testen? Jahoor... doe eens je signaal splitten met kabeltje
1 eind gaat naar je digitale setje... ander eind gaat naar je instrumenten versterker..
zal je zien dat het geluidje van je digitale setje achterloopt op dat wat over je instrumenten versterker gaat.

als er geen verschil in zit.. tja.. dan ligt het aan wat anders.. maar lijkt me zo sterk, aangezien je zelf aangeeft dat je pas vertraging heb NADAT je dat ding aansluit en NIET als je een "normale" versterker gebruikt.

lost een geluidskaart met spdif dit dan op ??
Ik zou GOKKEN op nee.. de vertraging zit m niet in de ad/da convertors.. maar meer in de "techniek in je versterker die erna komt" of ik gelijk heb... meten is weten.. maar in dit geval kost meten (nieuwe geluidskaart) knaken.
 
Back
Top