Casio CZ1000

dextah

Ouwe rot
Lid sinds
22 juli 2002
Berichten
3.360
Locatie
The Triple Galaxy Collision
Een maat van me heeft ongeveer 1.5 jaar terug een Casio CZ1000 voor 30 euro gekocht in een kringloop winkel .
We hebben er hier ff naar gegeken en hij is daarna alleen nog een paar weekjes als masterKeyboard gebruikt .
Sinds de aanschaf van een oxygen keyboard stond dat ding stof en vocht te vangen in een schuurtje .
Tot ik van de week dacht ik heb nog nooit op BV Vintagesynth.com en andere sites naar Casio gegeken .
Daar zag ik dus dat het best een grappig apparaat is . Gebruikt door oa Vince Clarke .
Dus ik heb hem nu hier staan en inderdaad erg ranzig ! Heb er een beetje mee zitten spelen en kreeg een paar hele toffe overstuurde digitale lo- fi sounds .. Of zoiets .
Alleen .... Ik begrijp er helemaal niks van dat ding !
Heb al een editor gedwoned maar daar snap ik ook niet veel van .
Zijn er hier mensen die ook een Casio Synth hebben die wel weten hoe dat ding werkt . Die hele cz serie schijnt hetzelfde te zijn .
Heb wel wat dingen gevonden op het net maar ik kom er niet uit .
Ik heb ook geen geduld .. dus alle hulp welkom .
 
Hoe die werkt :)

Bv de envelopes . Hoe kan ik Bv de attack of release instellen .
Er zit dus geen filter in maar .. the DCW is used to modify the Phase Angle over time (like filtering). Ja ja .
Kan je me simpel uitleggen hoe het(hij ,zij) werkt . ehm Als dat kan
 
Origineel geplaatst door dextah
Hoe die werkt :)

Bv de envelopes . Hoe kan ik Bv de attack of release instellen .
Er zit dus geen filter in maar .. the DCW is used to modify the Phase Angle over time (like filtering). Ja ja .
Kan je me simpel uitleggen hoe het(hij ,zij) werkt . ehm Als dat kan

Dat klinkt het beste als je een van de 'resonantie golfvormen' gebruikt.
Ik werd ook altijd helemaal gek van die envelopes programmeren, want je kan per stage geloof ik ook de diepte instellen?
Ik maakte er altijd een standaard adsr van. Maar ik heb mijn de CZ-101 in ieder geval snel weggedaan... ;)
 
Origineel geplaatst door OnAcid
Dat klinkt het beste als je een van de 'resonantie golfvormen' gebruikt.
Ik werd ook altijd helemaal gek van die envelopes programmeren, want je kan per stage geloof ik ook de diepte instellen?
Ik maakte er altijd een standaard adsr van. Maar ik heb mijn de CZ-101 in ieder geval snel weggedaan... ;)

Ik ga nog ff doorzetten want er zitten toch wel bizare sounds in . Alleen weet ik echt niet wat ik doe .
Weet niet eens hoe ik een patch moet opslaan . een maatje van heeft sounddiver .. K zal eens kijken hoe het daar mee gaat .
 
Ok

'Bestaat uit 3 blokken:
dco golfvormkeuze en env(modulatie)
dcw werkt als filter met weer env voor de modulatie
dca =versterker met env..


env bestaat uit 8 stappen te bedienen in het midden (env step env point)
sustain en end(release) zijn op ieder stap te programmerenals je met end begint kan er niets meer na....:D.
voor attack: step1 rate hoog level hoog geeft een snelle harde attack, rate laag geeft een langzame attack die opklimt naar het in gestelde level niveau.



golfvormen 6,7 en 8 geven een soort resonatie effect

je kunt hem 8, 4 en 1 stemmig gebruiken, maar via tonemix kun je multitimbraal werken.

beetje duidelijk?

Je kunt er vreselijk weirde geluiden mee maken, ook sounds die minuten lang doorgaan ...
grt,
Eric.
 
Origineel geplaatst door Chinetti
Ja, het is een raar ding, die CZ. Bij de CZ 101 wist ik in het begin ook nauwelijks wat ik deed, maar met de manual ernaast kom je er wel uit. Maar benoemen wat ik nu werkelijk doe, dat kan ik niet :)

Succes.

Heb je hem nog wel ?
 
Ik heb me vorige maand een CZ-5000 aangeschaft voor een 200 €. Dat is de grote versie (32-stemmen).
Programmeren is hetzelfde als de andere CZ's

Wel grappig dat de meeste mensen altijd denken dat het een oud keyboard is. Bij Keymusic begrepen ze precies niet goed waarom ik plots zo enthousiast werd toen ik dat "ouwd stuk speelgoed" zag staan.
De CZ-synths zijn dus effectief volwaardige digitale synths, die je zeker naast een Yamaha DX mag plaatsen.

Persoonlijk vind ik het echt een heel eenvoudige synth om te programmeren.
Voor elke DCO kan je 2 golfvormen kiezen, waarvan 1 een resonte golfvorm mag zijn ( 6,7 en 8 ).
Elke DCO heeft een DCW (iets filterachtig) en een DCA (wat zou dat kunnen zijn?)

De envelopes zijn wel een beetje anders dan op de meeste synths, maar bieden veel meer mogelijkheden.
Het zijn namelijk 8-stage envelopes ipv. ADSR. Das een ander principe dat eigenlijk eenvoudiger te begrijpen is :
- je hebt voor elke trap een "amount" en een "rate"
- de "amount" is de level en de "rate" is de snelheid waarmee je naar de volgende "step" evolueert
- ook kan je kiezen op welke "step" je de sustain start en op welke "step" de envelope eindigt (je bent niet verplicht om alle 8 de stappen te gebruiken)
- je kan een ADSR envelope immiteren, door de "sustain" op "step 3" te zetten en de "end" op "step 4"

snappie...

Eigenlijk vind ik dat echt een poepsimpele synth... na een 2 uurtjes prutsen was ik er al volledig mee weg. Editors zijn echt overbodig voor een CZ, aangezien alles op het toestel zelf staat...

Ik hoop dat ik je wat geholpen heb...



BTW,
Ik heb zelf ook eens iets CZ-achtigs gemaakt met synthedit (wel met ADSR's) als ode aan die zalige synth :
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=15597
er is wel nog wat werk aan, maar ik had geen tijd (en goesting) meer om er aan verder te werken...
 
Ondergewaardeerd

Ondergewaardeerd

Het merk Casio is behoorlijk ondergewaardeerd op synthesizer gebied.
Dit komt mede ook doordat ze hun keyboards erg modebewust gingen maken en verkopen in de speelgoedwinkel.
De synthesizers van Casio is niet iets waar je je voor hoeft te schamen.
Sterker nog, Jean Michel Jarre gebruikt zijn CZ-5000 nog steeds, en als hij goed is voor de grootmeester....
De Casio VZ-1 was zelfs de eerste synthesizer ter wereld met een "modern" groot LCD scherm er op, en dat in een tijd dat alle anderen nog een 2 X 16 karakter led schermpje hadden.
 
Ik heb een CZ 101 en ik vind dat er echt een mooie geluid uit komt...van die hele smerige electronische shit....Echt een pareltje...
 
Back
Top