Crumar Performer probleem

theactor

www.theactor.nl
Lid sinds
17 april 2002
Berichten
91
Locatie
Tourtour, France
Hallo allemaal, ik heb een Crumar Performer uit 1982 aangeschaft met defecten. De prijs was daar ook naar. Aangezien ik er nog een heb staan voor de onderdelen dacht ik dat ik hem wel kon repareren. Wat was er mis? Geen geluid, alleen een bijzonder zwak signaal op slechts enkele toetsen. De drukknoppen bleven geen van allen ingedrukt en er was een extra voeding geplaatst, die niet origineel was. Ik heb ondertussen een goede voeding gemonteerd. Alle spanningen (-24, -12, 24, 12 en 6,3 volt) zijn prima. Verder zijn alle drukknoppen vervangen, waarbij ook de Brass-schakelaar op zijn pcb opnieuw is vastgesoldeerd. Alle faders schoongemaakt en gesmeerd en alles weer netjes teruggeplaatst. Toch doet hij nog raar: ik krijg slechts een voldoende luid geluid op alle B-toetsen, de andere toetsen geven een miezerig geluid. Ik krijg ook geen brass-signaal op de outputs. Wel een signal-geluid op de mains output, maar dat wordt niet gevormd door het brass-board. Ik heb al geprobeerd enkele TDA1008 chips te vervangen, maar dat gaf geen resultaat in volume van andere dan de B-toetsen. Ook het master oscillator board vervangen, zonder resultaat ...

Wie helpt mij op weg om dit euvel op te sporen en hopelijk op te lossen? Alvast bedankt voor jullie input.
 
Ik heb al heel wat Performer ervaring, maar dit heb ik nog niet gehad...En dat hoop ik ook zo te houden.

Ik kan je er jammer genoeg verder niet mee helpen.

Je hebt de service manual?
 
Helaas kan ik je niet helpen met dit probleen, maar ben wel ben ik zeer benieuwd naar de oplossing van dit probleem.

Misschien een rare vraag, maar wat was het het mankement aan de Performer die je al had staan, dat je hebt gekozen voor het opknappen van de laatst gekochte Performer in plaats van de eerste op te knappen met onderdelen van de tweede?!

Wat mij is opgevallen dat Crumar zowel TDA1008 als SAJ110 frequentie delers naast elkaar heeft gebruikt voor productie.

Ik hoop je snel een bruikbare tip mag ontvangen
 
Heb je al gemeten rond die tda1008's ? :

Spanningen zijn correct
Master oscillator komt effectief binnen op elke tda
Toetsen keyboard geven signaal door aan de desbetreffende tda
Sustain lijn werkt ? Die moet denk ik hetzelfde niveau hebben als op de tda die werkt (B)
...

De Brass out jack is die nog gesloten als je er géén jack heb inzitten ? Als die geforceerd/aangetast is komt er niks van de Brass op de main output ...
 
Wat mij is opgevallen dat Crumar zowel TDA1008 als SAJ110 frequentie delers naast elkaar heeft gebruikt voor productie.

Zit dat verschil tussen de versies met en zonder octave switch?

Wat bij mij destijds mijn Performer weer tot leven hielp was alles doorsolderen (voor het ensemble, 4 boards doorsolderen dus) en ik had ooit een kapotte 741.

Als alles behalve de B het niet doet, zou ik eerst op de schema's kijken hoe alles aan elkaar geknoopt zit. Want het lijkt me bv sterk dat je 11 defecten tegelijk zou hebben met eenzelfde resultaat als klacht. Ik denk eerder aan één defect wat alles behalve de B aantast, en hopelijk is de verklaring daarvan in de schema's te vinden.

Toen bij mij de 741 op het master oscillator board kapot was, deed de strings niks meer als ik brass inschakelde en had ik op sommige noten (kan de B zijn trouwens) een schriel piepje.

Als je B het nog doet zal je master oscillator nog wel in orde zijn. KAn een TOG zo kapot gaan dat hij nog maar één noot goed uitspuwt?
 
Volgens mij is de functie van beide IC's het zelfde; het zijn allebei frequentie delers.

Het verschil zit hem in het aantal pinnen op de IC.

De TDA1008 is een IC met 2x8 pinnen en de SAJ110 is een IC met 2x7 pinnen.

Ik kan van de TDA niet even snel een PDF datasheet vinden om ze inhoudelijke te vergelijken.

Waarschijn heeft dit niets te maken met een octave switch; deze werkt volgens mij direct op de top octave IC of de master clock frequentie die de top octave IC van input pulsen voorziet.
 
Ik heb nog wat gevonden.

De TDA1008 is een 5-Stage Frequentie Devider en de SAJ110 een 7-Stage Frequentie Devider.

Ik kan zo snel niet de PDF toevoegen, maar als je ze nodig hebt stuur dan maar even een pb-tje, dan mail ik ze naar je.
 
Volgens mij is de functie van beide IC's het zelfde; het zijn allebei frequentie delers.

Het verschil zit hem in het aantal pinnen op de IC.

De TDA1008 is een IC met 2x8 pinnen en de SAJ110 is een IC met 2x7 pinnen.

Ik kan van de TDA niet even snel een PDF datasheet vinden om ze inhoudelijke te vergelijken.

Waarschijn heeft dit niets te maken met een octave switch; deze werkt volgens mij direct op de top octave IC of de master clock frequentie die de top octave IC van input pulsen voorziet.


Klopt, ik bedoelde gewoon dat de revisie waar ik van weet te herkennen is aan al dan niet een octave switch hebben. Ik weet niet of er binnen de versie met/zonder octave switch ook nog significante verschillen zitten.

Ik herinner me wel iets van het filter van de brass sectie dat ooit van chip veranderd is maar ik weet niet of dat samen viel met de octave switch toevoeging.
 
Back
Top