Sander02
Gepokt en gemazeld
Hoi!
Ik ben benieuwd of er forummers zijn die ideeen / tips hebben vwb galm opnames met een Echo-Chamber, of in dit geval, een lange hard-betonnen gang van 30 mtr lang, 1,5 mtr breed in een oud fort.
Al een jaar of 12 speel ik in de kelderruimtes van een historisch fort (oude munitie-opslag kamers uit 2e wereldoorlog), het zijn 4 naast elkaar gelegen ruimtes aan een lange gang die uitmondt in een trappengang.. Ideaal voor galmen!!
Ik heb het ontdekt, veel te laat hehe, maar de 1e resultaten vind ik bijzonder mooi, een betoverend mooie galm. Niet overal geschikt voor maar schitterend op zang, gitaar, percussie en weirde synth-geluiden (bijv basgitaar en piano worden modderig en zompig, en hihats, shakers e.d. die zijn weer te fris en verraden de gemanipuleerde pre-delay van de galm té erg)
Heb 't volgende gebruikt:
- Setje akg C1000's
- zo'n tbone Mic Scherm voor achter de C1000's
- RNC RNP preamp
- Roland Cube60
De Roland zet ik aan het begin van de gang, naar de achter muur gericht waar een groot whiteboard het geluid kaatst. De Mic's zet ik ongeveer op de 3-kwart aan 't einde vd gang, waar ik de galm 't mooist vond klinken... tsja, dat is wel zo'n beetje de basis geloof ik. De opgenomen galm track verschuif ik zo tussen de 30 en 150 ms.. afhankelijk van 't tempo en sfeer van de muziek. Heb al aantal trucjes geprobeerd, bijv. sounds reversen en de gang op, en terug reversen.. eigenlijk geen bijzondere dingen, maar wauw, wat een zieke shit bij een echte galm.
Maar dan de Mic-setup.. mono, stereo.. daar loop ik een beetje vast.
Als je nu een stereo track hebt, met breed panorama, kan je dan zonder meer de linker- en rechtertrack apart door de gang gooien, en later de opnames weer bij elkaar plaatsen? Bijvoorbeeld.. ik gooi het linker-spoor de gang in, en neem dat met de linker-MIC op, en vice versa voor de rechter?
En moet ik dan nog iets nabewerken of naar elkaar toe pannen? Het lijkt nu allemaal nog overeind te blijven met de mono-check.. maar of het aan te raden is?
En kan ik bijv. beter 2 microfoons achter elkaar plaatsen, op verschillende afstanden, of juist naast elkaar met evt. een Baffle? Iemand tips mbt de setup?
Zal snel een foto'tje plaatsen en een sample
(degene met goede tip, of een tof idee wil ik best een spoor / track voor bouncen in de gang.. kan het helaas alleen op zondag, dan is er niemand daar)
Ik ben benieuwd of er forummers zijn die ideeen / tips hebben vwb galm opnames met een Echo-Chamber, of in dit geval, een lange hard-betonnen gang van 30 mtr lang, 1,5 mtr breed in een oud fort.
Al een jaar of 12 speel ik in de kelderruimtes van een historisch fort (oude munitie-opslag kamers uit 2e wereldoorlog), het zijn 4 naast elkaar gelegen ruimtes aan een lange gang die uitmondt in een trappengang.. Ideaal voor galmen!!
Ik heb het ontdekt, veel te laat hehe, maar de 1e resultaten vind ik bijzonder mooi, een betoverend mooie galm. Niet overal geschikt voor maar schitterend op zang, gitaar, percussie en weirde synth-geluiden (bijv basgitaar en piano worden modderig en zompig, en hihats, shakers e.d. die zijn weer te fris en verraden de gemanipuleerde pre-delay van de galm té erg)
Heb 't volgende gebruikt:
- Setje akg C1000's
- zo'n tbone Mic Scherm voor achter de C1000's
- RNC RNP preamp
- Roland Cube60
De Roland zet ik aan het begin van de gang, naar de achter muur gericht waar een groot whiteboard het geluid kaatst. De Mic's zet ik ongeveer op de 3-kwart aan 't einde vd gang, waar ik de galm 't mooist vond klinken... tsja, dat is wel zo'n beetje de basis geloof ik. De opgenomen galm track verschuif ik zo tussen de 30 en 150 ms.. afhankelijk van 't tempo en sfeer van de muziek. Heb al aantal trucjes geprobeerd, bijv. sounds reversen en de gang op, en terug reversen.. eigenlijk geen bijzondere dingen, maar wauw, wat een zieke shit bij een echte galm.
Maar dan de Mic-setup.. mono, stereo.. daar loop ik een beetje vast.
Als je nu een stereo track hebt, met breed panorama, kan je dan zonder meer de linker- en rechtertrack apart door de gang gooien, en later de opnames weer bij elkaar plaatsen? Bijvoorbeeld.. ik gooi het linker-spoor de gang in, en neem dat met de linker-MIC op, en vice versa voor de rechter?
En moet ik dan nog iets nabewerken of naar elkaar toe pannen? Het lijkt nu allemaal nog overeind te blijven met de mono-check.. maar of het aan te raden is?
En kan ik bijv. beter 2 microfoons achter elkaar plaatsen, op verschillende afstanden, of juist naast elkaar met evt. een Baffle? Iemand tips mbt de setup?
Zal snel een foto'tje plaatsen en een sample
![Baco :baco: :baco:](https://www.synthforum.nl/core/images/smilies/baco.gif)