Echo-Chamber tips / trics gezocht

Sander02

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 mei 2002
Berichten
5.108
Locatie
Hellevoetsluis
Hoi!

Ik ben benieuwd of er forummers zijn die ideeen / tips hebben vwb galm opnames met een Echo-Chamber, of in dit geval, een lange hard-betonnen gang van 30 mtr lang, 1,5 mtr breed in een oud fort.

Al een jaar of 12 speel ik in de kelderruimtes van een historisch fort (oude munitie-opslag kamers uit 2e wereldoorlog), het zijn 4 naast elkaar gelegen ruimtes aan een lange gang die uitmondt in een trappengang.. Ideaal voor galmen!!
Ik heb het ontdekt, veel te laat hehe, maar de 1e resultaten vind ik bijzonder mooi, een betoverend mooie galm. Niet overal geschikt voor maar schitterend op zang, gitaar, percussie en weirde synth-geluiden (bijv basgitaar en piano worden modderig en zompig, en hihats, shakers e.d. die zijn weer te fris en verraden de gemanipuleerde pre-delay van de galm té erg)

Heb 't volgende gebruikt:
- Setje akg C1000's
- zo'n tbone Mic Scherm voor achter de C1000's
- RNC RNP preamp
- Roland Cube60

De Roland zet ik aan het begin van de gang, naar de achter muur gericht waar een groot whiteboard het geluid kaatst. De Mic's zet ik ongeveer op de 3-kwart aan 't einde vd gang, waar ik de galm 't mooist vond klinken... tsja, dat is wel zo'n beetje de basis geloof ik. De opgenomen galm track verschuif ik zo tussen de 30 en 150 ms.. afhankelijk van 't tempo en sfeer van de muziek. Heb al aantal trucjes geprobeerd, bijv. sounds reversen en de gang op, en terug reversen.. eigenlijk geen bijzondere dingen, maar wauw, wat een zieke shit bij een echte galm.

Maar dan de Mic-setup.. mono, stereo.. daar loop ik een beetje vast.

Als je nu een stereo track hebt, met breed panorama, kan je dan zonder meer de linker- en rechtertrack apart door de gang gooien, en later de opnames weer bij elkaar plaatsen? Bijvoorbeeld.. ik gooi het linker-spoor de gang in, en neem dat met de linker-MIC op, en vice versa voor de rechter?

En moet ik dan nog iets nabewerken of naar elkaar toe pannen? Het lijkt nu allemaal nog overeind te blijven met de mono-check.. maar of het aan te raden is?
En kan ik bijv. beter 2 microfoons achter elkaar plaatsen, op verschillende afstanden, of juist naast elkaar met evt. een Baffle? Iemand tips mbt de setup?

Zal snel een foto'tje plaatsen en een sample :baco: (degene met goede tip, of een tof idee wil ik best een spoor / track voor bouncen in de gang.. kan het helaas alleen op zondag, dan is er niemand daar)
 
Nog iemand een idee, truc, tip?

Of misschien is er iemand die een trackie er doorheen wilt laten jassen? (niet 100 tegelijk natuurlijk :P )

Heb uitgevonden inmiddels dat het prima kan, 1x galm tracken voor Linkerspoor door linker MIC + zelfde voor rechts.. je krijgt hiermee in de galm ook een mooi stereobeeld en plaatsing van instrumenten.. love it!
 
Wat ze in een EMT140 plate doen is de twee pickup op "de gulden snede" plaatsen.
Dat kan je ook proberen in die gang van je.
Je krijgt dan natuurlijk geen stereo galm waarmee L en R in het panorama spectrum elkaars gelijken zijn, maar ik vind het mooi in de plate reverb.

Wat me ook leuk lijkt om te proberen is 1 mic ver weg plaatsen waar je vervolgens de hoge tonen wegfiltert met een EQ.
En de andere mic dichtbij met veel hoge tonen.
Als je dat op je mixer laat binnenkomen kan je volgens mij heel leuk van voor naar achter schuiven.
 
Thx Matthew, begrijp alleen even de "gulden snede" niet i.r.t. de plaatsing van m'n Mic's.. dacht overigens dat de EMT140 quad pickups had ; jij hebt een 140 toch? (vet)

Bedoel je soms dat ik 2 tactische plekken uitkies in de gang, die juist zoveel als mogelijk van elkaar verschillen? (bijv 1 in de hoek, 1 in het gangpad)
Of juist een opstelling die in (gulden snede) verhouding is met het gang oppervlak?

Iig, je dichtbij/verweg truc heb ik van het weekend geprobeerd, werkt super! Heb alleen nog geen EQ toegepast.
Enige "nadeel" is dat als ik dit 2x doe voor L+R dat ik dan 4 opnames heb wat e.e.a. wel erg dichtsmeert ; en de galm uit deze gang is al vrij "dense", en toch heeft het een bepaalde kalmte over zich.
Maar bijv. saxofoon opnames die ik nog had, gortdroog als wat, kwamen écht tot leven, geweldig.

M'n ochtenden op zondagen zijn iig in tijden niet zo boeiend geweest.. wat zal k nu eens door die gang knallen, snoeihard hehe yeah
Mss is het tijd dat ik eens wat post he, zal eens wat verzinnen.

(wil je er nog een trackie doorheen hebben? PB me maar, heb je 'm volgende week maandag na 't weekend :) )
 
Laatst gewijzigd:
Leuk man!


De EMT140 heeft maar 2 pickups (een mono versie maar 1).
In het midden van de plaat zit het trilelement wat het geluid op de plaat zet.
Rechts van het trilelement zit een pickup op ongeveer 40 cm afstand van het trilelement.
En rechts van het trilelement zit een pickup op ongeveer 70cm.
 
Back
Top