Alesis Andromeda editor voor de iPad

SCD

Gearlust [on]
Lid sinds
16 november 2002
Berichten
1.941
Voor de geïnteresseerden: ik heb afgelopen maanden gewerkt aan een editor voor de Andromeda op een iPad omdat ik die rottige knop resolutie meer dan zat was. Beetje uit de hand gelopen hobby project, maar goed, ik heb nu een complete editor die vrijwel iedere parameter kan bedienen. Via WIFI (maar dat heeft wat drempels, waaronder een bug in Apples audio/MIDI utility op OSX) of via een MIDI interface die je op de iPad aan kan sluiten.

De editor templates bied ik gratis aan, echter je moet ze openen in "TB MIDI Stuff", een iOS app die 4,49 euro kost. Dat is die app dubbel en dwars waard, helemaal, omdat de ontwikkelaar ervan (Fabien Manchec, heeft onder andere de Digisequencer van Jarre onderhouden) me gigantisch geholpen heeft en zelfs de app op allerlei punten heeft aangepast om aan mijn wensen te voldoen en om Alesis' vreemde sysex implementatie te kunnen gebruiken...
Maar ook zonder mijn editor templates is het een bijzonder complete app om editor templates mee te maken met CCs, NRPNs, sysex, enz. enz.
Mijn verzoek is dan ook, mocht je de app aanschaffen voor deze editor, dat je zijn app rate/reviewed in iTunes. Een soort van gezamenlijk "dank je wel".

De download link hieronder geeft een zip file, met de editor en een ReadMe file. Die eerst lezen svp! ;-)

Veel plezier ermee.

http://www.synthmusic.info/ccount/click.php?id=2

TB MIDI stuff:
https://itunes.apple.com/nl/app/tb-midi-stuff/id480953919?mt=8
 
!!! Ik ga hem vandaag uitproberen.
 
fantastisch
 
mooi gedaan! heel veel dank voor al je inspanningen en het sharen!

vroeg me af of een fysieke en een network midi verbinding naar de Andy ruzie met elkaar gaan maken.
Ik heb de ipad editor aan de praat. Andy reageert prima. Ik werk met osx 10.6.8 en logic 9.18.
Deze editor en parralel daaraan midi in en out van Logic ( voor de nootjes met name ) .....is dat mogelijk? Opnemen van de editor controllers in logic zou helemaal tof zijn.
 
nevermind...heb t werkend. haal al dingen uit met mijn andy die k er nog nooit uit kreeg! :P geweldig!
 
Als ik Logic draai voor de nootjes en midi clock naar de Andy en de app er bij gebruik verspringt het geluid na verloop van tijd plotseling. tweaken gaat een paar minuten probleemloos en dan ineens is t over en verspingt ie. Ik neem aan dat dat vanwege die NRPN bug is?

Ik ben lang op zoek geweest naar een NRPN naar midi cc converter. alles uitgeprobeerd maar soft of hardware oplossingen die goed werken zijn er niet.
Lijkt een wens die wel nooit in vervulling zal gaan....? Of kan de ipad hier een rol in gaan spelen? Een Ipad app die real time nrpn naar midi cc vertaalt.....en dan de andy als midi controller.....dat zou ik wel willen .:engel:
 
kan je dat niet zelf maken in cubase middels de zgn logical editor of zoiets ?

ik heb zelf eigenlijk nooit zo'n gedoe: in cubase neem ik bewegingen op van de knoppen, en speel ze af, zonder probleem. doe ik het fout , ga ik er overheen in cycle mode tot ie goed is ( oke , tis geen editor, maar werkt wel )
daarnaast heb ik de 4 kleine knoppen onder de display vervangen door 4 grote ( van de kbcv-cuttoff, en van de finetune van de osc's ) hierdoor kan ik via het display veel nauwkeuriger werken. de laatste stapjes natuurlijk wel via de up/down buttons.

volgens mij is er toch ook geen nrpr-bug bij de a6 ?, feit is gewoon dat veel daw's hun mididata/ cc's tot 128 stappen hebben beperkt en daarom het niet fatsoenlijk kunnen bewerken. zelfde probleem heeft de voyager-moog. tis dus eerder een daw probleem dat een a6 tekortkoming
 
Ik werk met logic en live en numerlogy en maschine als DAWs . cubase eken ik niet goed.
en ben geen ster met eigen environments voor Logic ontwerpen. kleine set ups daat wel maar
remote controllers voor hardware...pff
Heb een hele fijne environment voor mijn oberheim maar zoiets zelf maken?
Dat is niet voor mij weggelegd.:)

nrpn tsja...had toch liever midi cc s gehad op de andy....
 
nou , als je knopbewegingen opneemt in 128 stappen , hoor je het wel, in 64000 of zoiets echt minder. het heeft z'n voordelen, maar inderdaad ook z'n nadelen

in logic kan je toch ook gewoon de cycle record mode manier proberen ?
ipv editten...

los daarvan is de i-pad editor natuurlijk geweldig.
kan die niet ook worden omgezet naar gewoon mac computer , of is dat erg ingewikkeld ?
please....
 
Dank voor alle reacties.

@macha
"Als ik Logic draai voor de nootjes en midi clock naar de Andy en de app er bij gebruik verspringt het geluid na verloop van tijd plotseling. tweaken gaat een paar minuten probleemloos en dan ineens is t over en verspingt ie. Ik neem aan dat dat vanwege die NRPN bug is?"

Nee, dat is niet de NRPN bug. De NRPN bug is (maar de diepere uitleg heb ik ook niet) dat NRPNs die via WIFI binnenkomen en doorgestuurd worden, niet als NRPN uit die audio/MIDI interface komen.

Er kunnen twee dingen mis gaan (ik heb nog geen complete work around, maar het lijkt erop dat het gebruik van Logic (Apple) de audio/midi utility in de achtergrond omzeilt, of in ieder geval de bugs ervan):

Ten eerste:
De Apple router (want dat is de utility in feite) filtert RNP/NRPN parameter MSB/LSB als die dezelfde waarde hebbben als de message ervoor. In dat geval spuugt ie alleen de Data Entry MSB/LSB.
Ten tweede:
De router filtert alle RPN/NRPN berichten (zowel parameter MSB/LSB als Data Entry MSB/LB als de waarde van de Data Entry MSB groter of gelijk is aan 64 (0x40). Maar ook deze bug lijkt te worden omzeild als je Logic gebruikt.
De enige echte oplossing zou zijn als iemand een eigen OSX app zou schrijven hiervoor.

Dus voor deze ene keer zitten Windows gebruikers beter dan OSX gebruikers... ;-)

De Andy heeft zeker wel incidentele NRPN bugs, maar die zitten hoofdzakelijk in de ontvangst richting. Ik heb eerlijk gezegd nog niet uitgeprobeerd of iedere knop op de Andy uitspuugt wat ie uit moet spugen, omdat ik mijn editor in eerste instantie one way (iPad-> Andy) werkend wilde hebben. Bi directoneel wordt misschien een volgende stap.

Maar wat jou probleem betreft: wat bedoel je met "verspringt het geluid"? springt de Andy naar een andere patch, of vindt er een ongewenste parameter edit plaats?
 
"nevermind...heb t werkend. haal al dingen uit met mijn andy die k er nog nooit uit kreeg! geweldig! "

Right. Dat was de bedoeling! :-)

Ook ik zit dingen te doen, die ik voorheen niet deed op de Andro. En 3000 keer sneller :-D
 
dus als ik het goed begrijp werkt deze nu alleen goed in OSX als Logic als een soort midi hub wordt gebruikt? Wel bizar want Logic zou eigenlijk achter de audio/midi moeten staan en daar de midi van moeten ontvangen.
 
Ja, dat is zeker bizar. Het is ook bizar dat die bugs niet opgelost worden door Apple. Ze zitten er al minstens sinds OSX 10.5 in...
 
@ cult45

Nee, het gebruik van Logic is alleen nodig als je via WIFI werkt.
 
er was(of is) heel lang een bug in de logic environment die binnenkomende midi CC niet om zou zetten naar sysex.
Ik ben destijds na updates waarbij zij dit lieten zitten overgestapt naar PD en uiteindelijk Max/msp voor midi data conversies.
Uiteindelijk ook Logic achter me gelaten omdat ik hun houding niet waardeer. Het is duidelijk dat midi een zeer lage prioriteit heeft.
Wel jammer om te horen dat het in de audio/midi deel al migaat met wifi.
 
Ja, Logic heeft nauwelijks prioriteit bij Apple lijkt het. Maar dat hele desktop gebeuren bij Apple lijkt aan erosie onderhavig te zijn :erm:

Er is een andere app die die MIDI functies heeft, moet ff zoeken nu...
Oh ja, deze: http://notahat.com/midi_patchbay/

Daar heb ik een tijd terug toen ik net met die editor bezig was mee lopen stoeien en volgens mij kan het daar ook mee als je geen Logic hebt.

Ik heb al heel vaak naar Ableton Live zitten kijken als vervanger van Logic, maar op de een of andere manier kan ik toch geen afscheid nemen. Het nadeel is dat ik er zoveel van weet en vrijwel niets van Ableton en liever niet weer zo'n hele leercurve wil doorlopen. Maar misschien is het zo langzamerhand toch verstandig om te gaan switchen...
 
Back
Top