Afregelen Elektor vocoder

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.028
Locatie
Barendrecht
Ik heb een elektor vocoder die een tijd geleden door een forumlid op werkelijk fantantastische wijze aangepast is voor mijn modular. Hij zit nu dus achter een 5U x 5U paneel.
Hij klinkt op zich schitterend echter heb ik het probleem dat er best veel van het carrier signaal doorlekt naar de output wat natuurlijk niet de bedoeling is.
M.i. zou dit aan twee dingen kunnen liggen.
De condensators zijn oud (ding is gebouwd begin jaren '80) en moeten wellicht hier en daar vervangen worden.
Veel aannemelijker is echter dat hij gewoon goed afgesteld moet worden. Ik heb de Nederlandse elektuurs die over de vocoder heb er op nageslagen, maar snap van die hele afregeling geen ene moer.
Is er iemand met ervaring in het afregelen van de vocoder die mij kan helpen?
Desgewenst stuur ik hem naar je op of kom ik langs. Het hoeft ook niet gratis.
Doordat de vocoder achter een paneel zit, zitten de printen met afstandsbusjes tegen elkaar. De printen zijn daardoor wel wat lastiger toegankelijk en wellicht dat je voor het afregelen dus de printen van elkaar moet halen. Het ding zit echter keurig en degelijk in elkaar en ik verwacht daar geen problemen mee.

Wie kan me helpen?
 
Het carrier signaal is een saw uit een van m'n vco's. Die gaat dus in de carrier input van de vocoder module.
Daarnaast gebruik ik een microfoon in de voice input en als ik praat hoor ik dan keurig netjes een "robot" stem.
Ik hoor echter die saw er ook altijd een klein beetje doorheen. Is volgens mij echt een kwestie van die afzonderlijke filtermodules goed afregelen, maar ik durf er eigenlijk niet aan te komen omdat ik bang ben het alleen maar erger te maken.
 
Probleem is gewoon dat ik het artikel in de elektuur over het afregelen al een paar keer heb doorgelezen en gewoon niet snap hoe het moet. Ik hoop iemand te vinden die het al eens gedaan heeft en het voor mij ook wil doen, tegen een kleine vergoeding.
 
Dat artikel heb ik niet digitaal, maar zou het eventueel wel in kunnen scannen binnenkort.

Ik hoor het carrier signaal zodra ik op mjn keyboard een toets aansla. Het maakt niet uit of ik er doorheen praat of niet. Zodra ik een signaal de carrier ingang instuur, hoor ik het zachtjes ook op de uitgang. Hij lekt gewoon door in de uitgang en dat kan bijna niet anders dan een kwestie van goed afregelen zijn.
 
Laatst gewijzigd:
Je houdt de carrier wel onder de ca. 1Vpp die de vocoder aan kan? Want als je er 10Vpp vanuit een VCO in stopt kan ik me voorstellen dat er sowieso van alles gaat lekken.
Het lijkt inderdaad op VCA's die niet helemaal dicht gaan. Gekke is alleen dat ik het niet had toen hij hier stond.

De panel ground zit wel nog vast? :D Een frisse blik op de bedrading is trouwens sowieso nooit weg...
 
Welke microfoon gebruik je hierbij? Ik wil de mijne ook eens nuttig gebruiken maar heb nu alleen een supercrappy microfoon...

De mijne lekt in mijn herinnering trouwens niet; ik gebruikte de line out van een DX7 als carrier (string patches).
 
Hoeveel er exact in gaat weet ik niet, maar ik zet de volume pot van de carrier in ieder geval heel laag, dus zal denk ik niet daaraan liggen. Ik zal die ground nog eens goed checken.
Is er trouwens niet iets te maken waarmee dat ingangssignaal niet hoger kan worden dan die 1Vpp. Het zou wel zo makkelijk zijn als ik die volume pot niet super laag hoef te zetten en dat die vocoder voor mijn modular begrensd wordt voor wat betreft de input of iets dergelijks.

Ik gebruik een jaren 70 microfoon die m'n vader altijd had liggen. Heeft een jack als uitgang en gaat een batterij in van 1,5V. Zit ook een plopkap op. Klinkt best fraai moet ik zeggen. Hij kan er dus zo in, zonder verloopkabels of wat dan ook. En dan klinkt hij, afgezien van die lekkende carrier, echt heel goed en verstaanbaar.
 
Hallo mede Elektuur-vocoderaars!

Ik heb ooit drie weken lopende-band werk ondergaan(!) om zo'n geweldige kit te kunnen betalen.
Ik heb hem nog wel maar gebruik hem inmiddels al jaren niet meer.

Het 'bleeden' wat jij noemt klinkt inderdaad naar een afregelprobleem. Het afregelen van de vocoder is niet zo'n klus ware het niet dat je standaard al moeilijk bij de pots (3 per kanaal) komt en zo te horen is die van jou 'ge-sandwiched' zodat je waarschijnlijk een soort break-out kabel moet gebruiken.

Ik kan de procedure hier wel opnoemen maar dit is misschien duidelijker:

Tekst-versie van het bouw-project (engels)

http://www.timewind.se/schema/Elecvoc/Vocoder.txt

Duitse schema's (goed te lezen maar slechte plaatjes):

http://ebookbrowse.com/elektor-vocoder-german-pdf-d229657372

Franse schema's (Mijn technisch frans is niet geweldig, plaatjes zijn beter)

http://ebookbrowse.com/vocoder-1980-pdf-d269210469

Hoop dat dit helpt.

Happy vocoding!

--Warner
 
en zo te horen is die van jou 'ge-sandwiched'

Ter referentie:
 

Attachments

  • IMG_0721.jpg
    IMG_0721.jpg
    60,2 KB · Bekeken: 47
Ja hij is zeker fraai aangepast. Ik heb er zelf een mooi frontpanel voor ontworpen.
Vervolgens heeft etaoin het voor elkaar gekregen de printjes allemaal daarachter te stoppen.
Ben ik nog steeds heel erg blij om.
Ik ga straks nog even verder experimenteren met de vocoder. Ik realiseer me dat ik een 10:1 uitgang heb op mijn frontpaneel. Daarmee verzwak ik een signaal dus 10x. Ideaal voor die vocoder. Ik stop mijn VCO in die 10:1 ingang en hij komt er maximaal als 1V uit. Dat doe ik dan in de vocoder en dan weet ik zeker dat het signaal niet te sterk is. Eens kijken of hij dan nog steeds doorlekt.
 
Hoeveel is de max output van een Formant VCO wel, ik dacht dat die redelijk laag was en 10:1 is dan misschien wat overkill?
 
Ik heb het even geprobeerd en het is nu stukken beter, maar nog steeds niet perfect.
Als ik de uitgang van de vco in die 10:1 stop en dat vervolgens naar de carrier in van de vocoder, klinkt het echt stukken beter. Prima verstaanbaar en je hoort slechts een heel klein beetje doorlekken. Wellicht weg te regelen, maar ik denk dat het de moeite niet waard is.
Wel moet ik de volume pot van de carrier nog steeds behoorlijk laag zetten en is ook de voice pot nogal gevoelig.
Maar met de juiste volumes kom ik toch verder dan ik dacht nu.
 
Weet niet hoe je in de modules zit, maar je kan een audio input module gebruiken met ENV out (bijv doepfer), dan de output van je vocoder op een AMP in zetten en deze voorzien van de ENV out. Nu opent alleen je VCA als er een stem is.
 
Ik hoor het carrier signaal zodra ik op mjn keyboard een toets aansla. Het maakt niet uit of ik er doorheen praat of niet. Zodra ik een signaal de carrier ingang instuur, hoor ik het zachtjes ook op de uitgang. Hij lekt gewoon door in de uitgang en dat kan bijna niet anders dan een kwestie van goed afregelen zijn.
Lijkt me idd ook een afregeling...
Verdwijnt dat 'doorlekken' na een tijdje of blijft het doorklinken zolang de carrier aanwezig is ?
Probeer eens met een sinus als carrier van laag naar hoog. Zo kan je makkelijker waarnemen in welk filterblok het doorlekken meer of minder is.
Mogelijk is je modulator-ingang gewoon te gevoelig en benodig je een noisegate o.i.d.

Een geluidsvoorbeeld kan mogelijk wel helpen.
 
Hij blijft doorlekken zolang de carrier er is. Zodra de carrier verdwijnt, lekt hij ook niet meer door.
Eerlijk gezegd had ik dat nog nooit met een Sinus geprobeerd, omdat een sinus juist als carrier totaal ongeschikt is normaal gesproken. Maar inderdaad voor het afregelen wel handig, omdat er in een sinus natuurlijk geen boventonen zitten en ik dus precies de juiste module kan bepalen op die manier. Had ik nog niet aangedacht maar is inderdaad wel handig.
Ik zal morgen even een audiovoorbeeld proberen te maken.


Wat ik wellicht ook zou moeten doen, maar ik weet niet hoe ik het moet bouwen, is een simpele limiter op de ingang zetten. Zou mooi zijn als dat onderdeel zou zijn van de vocoder zelf.

@brz Ik weet niet of ik je helemaal snap, maar als ik je goed begrijp gaat de out van de vocoder naar een VCA en moduleer je de VCA. Is snap alleen niet waarmee je hem moduleert. Ik heb een envelope follower in mijn modular zitten en misschien kan ik de voice input dus omzetten in een envelope en die gebruiken om de VCA te moduleren. In dat geval gaat de VCA misschien alleen open als ik daadwerkelijk praat. Het proberen waard.
 
Back
Top