110V Crumar Performer kapot door 220V

theactor

www.theactor.nl
Lid sinds
17 april 2002
Berichten
91
Locatie
Tourtour, France
Hallo allemaal, ik heb een Crumar Performer uit de VS (110V) waar ik onlangs een paar faders en outputs heb vervangen. Helemaal goed, de Crumar klonk en werkte weer als vanouds, alleen maakte ik even daarna de vergissing door hem te voorzien van 220V. Het strings-geluid werkte 5 seconden lang prima, toen sloeg de zekering door ... Ondertussen een nieuwe zekering geplaatst en het apparaat weer voorzien van 110V. Maar sindsdien doet het stringsgeluid niks meer. Brass en Signal zijn prima, dus de geluidopwekking is in orde. Ook doen de twee led-lampjes boven de Strings-schakelaars het goed, alleen komt er geen strings-geluid uit. Ik ben een amateursoldeerder, maar geen electronica-expert. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt voor jullie tips. Groeten, Marcel
 
Brass (monofoon) heeft een geluidsopwekking onafhankelijk van strings (parafoon); die komen pas in de output stage samen. De schema's staan op internet voor de versie zonder transpose switch. De versie met transpose switch lijkt er behoorlijk op. Ik gok dat er ergens een 741'je in de stringsectie dood is.
 
Hoi Nicolas, ik neem aan dat je het over P 559 hebt? Zit een 741'tje op ... Zal eens gaan kijken.
 
Ha, ik heb het euvel gevonden. Het bleek een 'linear voltage regulator' 79M24 op P 553 te zijn. Die was doorgebrand en gaf geen +24V meer door. Gelukkig heb ik een Performer voor onderdelen, dus de reparatie was snel uitgevoerd. Dank voor het meedenken, maar de 741 was het dus niet ...

Groetjes, Marcel
 
Back
Top