Thundercats... it's more fun to compute

Thundercats

Nieuwkomer
Lid sinds
21 februari 2013
Berichten
21
Locatie
Prov. Groningen
Hallo,

Ik heb me hier gisteravond ook maar es aangemeld als nieuw lid. Was iets te ongeduldig, kon nog geen posten aanmaken (moest ff door de ballatagecommissie heen :) ).

Bij deze.

Ik beheers naast blokfluit eigenlijk geen enkel instrument. Ik kan (bijna) geen noten lezen.
"Wat doet hij dan op een forum als dit?", zult u zich afvragen.

Heel simpel: al vanaf half jaren 70 raakte ik als kleine gup geïnteresseerd in computers/electronica/science-fiction en alles wat daar aan gerelateerd is. Daar hoorde ook elektronische muziek bij. Door de opkomst van de homecomputer (C-64, Atari, Amiga, etc.) en de ontwikkeling/introductie van enigzins betaalbare synths voor homegebruik (Juno 6) werd die interesse alleen maar aangewakkerd. Na het zien van het concert van Jean-Michel Jarre (Concert in China) op Veronica was ik helemaal verkocht. Een goede vriend had in die tijd een Roland Juno 6 icm een Boss Dr. Rythm. Samen hebben we daar menig compositie op gemaakt. Helemaal gek op de Fairlight natuurlijk en de grote opmars van synths in de jaren 80 popmuziek was koren op mijn molen. Omdat ook de computertechniek grote sprongen voorwaarts maakte, groeiden ook de mogelijkheden om thuis op de slaapkamer (lowbudget) computermuziek te maken. Heel amateuristisch, maar big fun om te doen. Later m.b.v. een Amiga i.c.m. een 8-bits sampler en Soundtracker eigen mod-files geproduceerd. Alles in step-mode..niet snel, maar wel heel precies.

Ik heb me nooit de tijd en moeite gegund om een instrument echt volledig te kunnen beheersen/bespelen. Maar... (en dit klinkt misschien enigzins opschepperig) ik kan van mezelf zeggen, dat ik een goed muzikaal gehoor heb en op een klavier bij een bepaald akkoord (vraag me niet welk akkoord) wel degelijk hoor, welke "solo"noten daar bij passen. Door nummers te luisteren, luisteren, luisteren en nogmaals te luisteren, lukt hij mij toch vrij aardig om stap voor stap tot een goed muzikaal resultaat te komen.

Afgelopen week heb ik me op MP een Roland JV-1080 gekocht. Ik had me eerder al es een Yamaha PSR-E413 op de kop getikt, welke ik nu (via Sonar) o.a. als MIDI-controller gebruik om de Roland aan te sturen. Ben me momenteel door de dikke manual aan t worstelen. Pffffffffff wat is die techniek veranderd!

Ik hoop hier op t forum informatie te kunnen vinden over de JV-1080 en af en toe een (beperkte) bijdrage te kunnen leveren aan bepaalde onderwerpen. Heb Google als best friend, maar als ik echt met een onoplosbaar probleem zit, dan hoop ik, dat er hier genoeg know-how (en de medewerking) aanwezig is, om te proberen een evt. probleem op te lossen. Het is mooi en handig, dat er zo'n grote community van same-minded people is.

See you later!
 
Hallo,
...
Ik heb me nooit de tijd en moeite gegund om een instrument echt volledig te kunnen beheersen/bespelen. ..

:okdan: Hier nog zo een.. Welkom hier! :biertje::baco::koffie:
 
Weesch gegroet!

Noot: Het loont de moeite je te veriepen in theoretische zaken. Als je snapt waarom iets goed klinkt (of niet), of als je het bespelen van toetsen beheerst, gaat dit je enorm helpen bij het produceren.
 
Afgelopen week heb ik me op MP een Roland JV-1080 gekocht.
Het is mooi en handig, dat er zo'n grote community van same-minded people is.

Well, I drink to that!
l.jpg


Welkom!

Cheers,
Exo. :mega:
 
Ook welkom namens mij
en...... het barst hier van de herintreders..
 
Ook welkom namens mij
en...... het barst hier van de herintreders..
Hebben jullie als 'herintreders' ook zo'n "last" van het idee dat je het gevoel hebt, dat je eerst weer 'back to school' moet om een inhaalslag te doen?
 
dat valt in mijn geval reuze mee.
Ben ooit analoog begonnen heb het virtueel analoog weer opgepakt
je komt alleen wat meer golfvormen tegen :-)

deze tijden zijn wel een stuk makkelijker om je muziek onder de aandacht te brengen.
 
had ooit den bijkansch gansche ms serie van korg,
ms 1 ms20 ms50, s 10 en een 808.
ach.... had ik ze nog maar ......
alhoewel.. met mijn ks5 en micron kom ik ook weer een heel eind ;-)
t gaat er toch altijd om wat je eruit kunt halen en de huidige technieken bedienen mij daar in uitstekend
 
Back
Top