Patchbay: leg mij het uit

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Lid sinds
10 augustus 2008
Berichten
12.489
Ik denk dat ik aan de patchbays moet want ik merk dat ik bijv mijn Strymon pedaal en Sherman graag wissel tussen bijv m'n TT-303 of Tempest kick.

Maar als ik het signaalpad volg is het me niet volledig duidelijk hoe ik het e.e.a dan zou moeten patchen. Stel ik heb nu m'n 303 aangesloten op input 1
Dan stel ik me voor dat ik bijv de onderte rij van de patchbay gebruik voor inputs en de bovenste voor outputs
Ik sluit dan dus bijv soundcard input 1/2/3/4 aan op de bovenste rij
Ik sluit sherman out aan op 1 en 2 op de onderste rij, de strymon op 3 en 4 op de onderste rij, maar de strymon en en sherman inputs? Die gaan dan ook weer als inputs op de bovenste rij?
En dan sluit ik al mijn synth outputs ook aan op de onderste rij en dan ga ik patchen?

Van bijv TT-303 out (onder) naar Sherman in (boven) dan van sherman out (onder) weer naar Strymon in (boven) en dan van strymon out (onder) naar soundcard in (boven)

Of maak ik het nu heel moelijk voor mijzelf?
 
Vrij goeie uitleg hier: http://www.burninggrooves.com/articles/patchbays-explained-part-3 (verder dan de basics...)

Verder is het een kwestie van je gewenste 'patch strategie';
-Wil je veel genormaliseerd hebben / weinig patchen - dan moet je vooraf goed nadenken over de default routings, deze "normalized" configureren op je patchbay en zal je alleen overriden met patchkabels als je afwijkt van je 'standaard pad'.

-Wil je daartegen alles 'vrij' hebben (dus altijd patchen omdat je geen standaard audiopad hebt) dan kies je een andere strategie en zal je veelal standaard aansluiten op je patchbay (dus elk apparaat bij elkaar; outputs boven / inputs beneden en gebruik van "open" verbindingen).

-Met bijv. compressors kom je ook wel afwijkende aanpak tegen, bijv. de audio input en sidechain input "half-normalized" boven / onder elkaar, en de outputs op naastliggende 'kanalen' van de patchbay.
 
ThnX leesvoer dus, de neutrik van zo'n €40 is prima toch?
Zijn deze ook balanced? (TRS ipv TS)
 
Balanced patchbays zijn alleen handig als je zeker weet dat *al* je apparatuur ook balanced is. En dan ook balanced (TRS) patchkabels gebruiken.
Anders introduceer je al snel onbedoeld vervelende level verschillen en geklier (afhankelijk van de technische implementatie van je hardware).
Ik vind persoonlijk (met wat meer vintage apparatuur / pedaaltjes etc.) een unbalanced patchbay handiger.
Of je moet overal DI's tussen duwen om zodoende alles balanced te maken... maarja...

Verder zou ik even wat rondzoeken in oudere topics hierover.
Wat ik me herinner van Neutriks is dat je altijd moet schroeven als je de patchbay modus (open, normalized, half-normalized) wilt aanpassen.
Met andere modellen heb je dat niet altijd. Ik heb zelf de Behringers, als je dat niet wilt (en dat wil jij vast niet...) dan kan je eens naar de Samson modelletjes (S-patch Plus) kijken.
 
Bij mij komen alle in- en outputs van elk apparaat op de patchbays uit.
Ik plug de routing van wat dan ook aan de voorkant met patchkabeltjes.
Dus machines/mixer/auxen/fx's.
Werkt als een tierelier.
 
dat wil ik dus ook, heb ik voor m'n X-desks en comps prima geregeld met een X-patch, maar om voor m'n synths en fx er nog 2 xpatchen bij te kopen vind ik veels te duur
het is dus niet zo als een balanced bay gewoon een TS plug krijgt hij er unbalanced van maakt net als veel gear dat doet?
 
Heb hier nu wel alles met balanced patchbays gedaan en ook overal trs jacks gebruikt.

Tot nu toe geen problemen met level verschillen en heb inmiddels al mijn spul wel gepatched op unbalanced inserts die ook aan de patchbays hangen.

Wel een raar dingentje tegen gekomen. Als ik mijn mixmaster naar inserts patch is er geen probleem, als ik een akai mfc42 naar inserts patch is er ook geen probleem.

Maar zet ik ze achter elkaar, van insert naar mcf42 naar mixmaster dan had ik flink meer level op de mixmaster.

Als ik van een compounder naar de mfc42 patch en dan van de mfc42 weer naar een compounder (ook focusrite) patch kom ik dit level verschil gek genoeg niet tegen.

Dus bij de mixmaster gaat het ergens mis ook al heeft hij gescheiden in en outputs (xlr +10) en (jack-4) ik heb dus de jack -4 in en outs van de mixmaster aan de patchbay hangen en niet de xlr. Beetje vaag dan dat de mfc42 naar de mixmaster wel +10 gaat uitsturen en als ik hem patch naar een compounder dat hij -4 uitstuurt, de compounder heeft schakelaars voor +10 of -4 en die staan op -4.
.

Maar vind het niet echt een probleem aangezien het niet echt mijn bedoeling is om een mfc42 voor de mixmaster te hangen of uberhaubt de hele mix door een mfc42 te jagen.


Om op de vraag terug te komen, ik heb alle inserts (42 stuks) en alle fx sends en fx returns en subgroepen outs aan mijn patchbays hangen. Alle 42 inserts half normalized en alle fx sends en returns hangen normalized aan fx modules zodat ik zonder te patchen al mijn fx aan de send knoppen en returns heb hangen. Heb ook nog 2 fx sends en de 8 subgroepen aan de patchbay hangen op open, die kan ik dus patchen naar compressor sidechain inputs op de patchbays. Kan overigens ook door een patchkabel in de bovenste rij van een insert te prikken, het signaal op dat kanaal word dan niet verbroken en je tapt de output van een insert af voor bijvoorbeeld een sidechain overigens zonder een volume vermindering op dat kanaal, dat had ik wel verwacht eigenlijk.

Alle compressor en filter spul hangen op een open patchbay en zijn dus beschikbaar voor het patchen naar de 42 inserts op de patchbays erboven.

Moet zeggen dat ik het zelf ideaal vind, de mogelijkheden zijn in een klap eindeloos en nooit meer gezeur met inserts achter in je mixer prikken en weer een extra kabeltje trekken en achter je rackgear klimmen om te sidechainen.
 
Patchbay is ook erg fijn voor je inserts bijvoorbeeld. Zolang er niks in zit route ie het weer terug.

Ik heb er verschillende, sommige lussen door omdat kabels anders te kort zijn. Ik heb er ook twee die je per module om kunt draaien waardoor het als het ware een splitter is.

Heb twee Tascams, erg fijne dingen. Oudere versies lijken soms wel een beetje contact problemen te hebben. Maar ik heb een oude mixer, dus past volledig in mijn workflow (lees eerst twee uur k*tten voordat je fatsoenlijk muziek kan maken)
 
Als je een unbalanced apparaat aansluit op een balanced input dan verlies je 6 dB signaal. Los van +4dBu / -10dBV dingen.
Sommige apparaten 'voelen' zelf of ze te maken hebben met een balanced of een unbalanced aansluiten en compenseren daar de levels automatisch op. Maar zet je er dan een patchbay tussen dan is het lang niet zeker dat dit 'voelen' ook nog werkt, en dus weer de genoemde levelverschillen.

Als je een balanced apparaat aansluit op een unbalanced apparaat dan zal dit automatisch een unbalanced signaal worden. Maar ik ben wel eens ongebalanceerde apparaten tegengekomen waarbij het aansluiten van een gebalanceerde (TRS jack) verbinding voor problemen kan zorgen (soms ook in de manual genoemd).
En het blijft helemaal leuk dat sommige apparaten TRS jacks gebruiken, maar dan niet als balanced signaal maar als andere oplossing (bijv. stereo op 1 plug, a la koptelefoons). Goed voorbeeld in dit specifieke geval is bijv. de nieuwere versie van de Strymon Timeline...

Daarbij ook nog van die leuke apparaten waarbij allerlei in/uitgangen genormaliseerd zijn binnen het apparaat.
Sluit je dan een patchbay erop aan, maakt niet uit hoe, dan is de normalisatie verbroken en moet je geavanceerd gaan knutselen of anderrs achter je oren krabben waarom 'het' nou niet meer doet wat je dacht... Goed voorbeeld, als ik me niet vergis: Schippmann filter.

Ondanks alle theorie, hie goed je het ook opzoekt, het blijft toch altijd gezeik met +4 / -10 / -20 en balanced / unbalanced en jack / xlr (pin 2 of 3 hot, lachen joh), vooral als je er mee gaat combineren/converteren.
Ach ja, het blijft een hobby... :D
 
Ik denk dat ik aan de patchbays moet want ik merk dat ik bijv mijn Strymon pedaal en Sherman graag wissel tussen bijv m'n TT-303 of Tempest kick.


Waarschijnlijk staat wat ik nu ga zeggen ook in de documentatie die in eerdere posts is aangeraden, maar hier ff snel en kort:

Als je neutrik patchbays gebruikt heb je per kanaal 1 witte plug.
Als je aan de andere kant een (geluidskaart)input en een (tempest)output doet wordt de de output verbonden met de input als je niks in die witte plug prikt.
Als je dan je sherman ertussen wil is het een kwestie van sherman erin prikken en de verbinding wordt automatisch aangepast voor sherman gebruikt. Trek je de sherman er weer uit dan wordt de verbinding weer doorgelust.

Dus wat je moet doen:
Geluidskaart en instrumenten zoals jij al beschreef (inputs en outputs) met witte plug naar de voorkant van de patchbay gericht.
En voor de Sherman en de Strymon hetzelfde, maar dan met de witte plug naar achter gericht.

Succes
 
Het muntje lijkt te valen met normaled, half normaled
Zit nog ff te dubben welke patchbays, maar ik denk dat ik toch balanced bays wil
Heeft neutrik die ook een beetje betaalbaar? En wat zijn goede patch kabels, met de plastic hosa groen rood wit geel bundels altijd problemen gehad, de helft kon je al zo weggooien direct uit de verpakking, zit nog minder koper in dan een paardehaar :D
 
Goeie patchkabels (niet de TT Bantam pakken hè) kosten per stuk meer dan wat je anders voor een bosje betaalt.
Mogami en Planet Waves hoor je vaak, Cordial is ook wel OK geloof ik.

Of zelf (laten) maken met goeie kabel en connectors (neutrik). Gezien de korte verbindingen zijn de connectors belangrijker dan de kabel overigens.
 
Laatst gewijzigd:
precies, denk dat ik dan i.d.d. voor cordial ga of zo, 3 euro de kabel ipv van 6 in een pak
ergenis voorkomen
 
Alsje zorgt dat je bovenste rij je outpus zijn van je gear en de onderste rij je inputs van je efx en geluidskaart/mixer, dan kan je er alles tussen prikken wat je hebt aan processors.
Deze connecties van je in en outputs doe je innitieel alleen op de achterkant.

Met halfnormalized onderbreek je de connectie pas wanneer er een kabel in de onderste rij voor gestoken wordt, de bovente kan je gewoon inpluggen (dit alles op de voorkant) en dan loopt ie onder gewoon door naar achteren.

Je kan bijv dan ook de bovenste rij voor ook gebruiken om je signaal te splitten (als sidechain signaal bijv als je de kick van de tempest zo doorsteekt van bovenvoor naar je ex chain input op je compressors bijv)
 
ow ik heb 3 behringers px3100s en een samsom spatch plus. Werkt allemaal prima
 
Dus bij de mixmaster gaat het ergens mis ook al heeft hij gescheiden in en outputs (xlr +10) en (jack-4) ik heb dus de jack -4 in en outs van de mixmaster aan de patchbay hangen en niet de xlr. Beetje vaag dan dat de mfc42 naar de mixmaster wel +10 gaat uitsturen en als ik hem patch naar een compounder dat hij -4 uitstuurt, de compounder heeft schakelaars voor +10 of -4 en die staan op -4.
.
.

Bij mij gaat het met mixmaster ook 'mis' en ik heb hem gewoon om de main inserts hangen. Ongebalanceerd (uiteraard), heb nu XLR inserts ipv Jack inserts geprobeerd omdat ik dacht dat dat het niveauverschil misschien zou opheffen maar dat werkt dus ook niet. Verschil is idd 6db.
 
Back
Top