sysex levert enorme belasting pcibus?

SpaceAgent202

Sinds 2001
Lid sinds
19 oktober 2001
Berichten
7.755
Locatie
Out there
bij het versturen van veel sysex gaat mijn computer compleet door de grond.

mijn motu midi express lijkt het allemaal wel netjes te verzenden, maar bij teveel sysex dan gaat mijn geluid kraken cq/ ge-time-stretched klinken...

het lijkt een beetje overbelasting van mijn pci bus...

normaal kan een parallelle poort toch wel zo'n berg midi info aan??
 
De PCI-bus heeft niks met de printerpoort temaken. Maar wat ik wel weet is dat bij grote printopdrachten (over de printerpoort) je PC traag wordt. Maar met midi moet het makkelijk kunnen zou je denken, want zoveel informatie kan het niet zijn. Misschien een driver probleem; installeer de drivers eens opnieuw en kijk je instellingen van je printerpoort eens na. Je zou een ECP printerpoort moeten hebben. En kijk ook eens in aparaatbeheer naar de instellingen. Bij mijn midi-interface moet ik de onderste optie kiezen van de drie. (opties over interupts)

Als je niet begrijpt waar ik het over heb, dan hoor ik het wel...
 
ik begrijp wat je bedoelt..

ik heb ook mijn printerpoort op ecp staan (epp overigens ook getest, maar maakt geen verschil)
en ja, ook die ene onderste optie ;) anders doet ie het niet he.

maar geen performanceverschil hoor, het blijft even raar
 
Hoogstwaarschijnlijk is het een IRQ probleem. Wat eventueel zijdelings met DMA te maken kan hebben.

PCI kan echt zonder problemen in de tussentijd die printerpoort even bedienen.
 
Origineel geplaatst door fuse
Hoogstwaarschijnlijk is het een IRQ probleem. Wat eventueel zijdelings met DMA te maken kan hebben.

PCI kan echt zonder problemen in de tussentijd die printerpoort even bedienen.
fuse daar heb ik ook al aan gedacht..

maar de printerpoort deelt zijn irq niet met een ander apparaat, en de toegewezen dma 3 is ook alleen voor de printerpoort zelf.
ik weet t nie, performance van een printerpoort is moeilijk in te stellen.
 
Dan zou het geen probleem moeten zijn.
Wellicht dat die driver van MotU niet helemaal goed werkt en dat hij het systeem teveel belast. Lijkt me nogal knullig van MotU. Maar die ECP enzo gewoon uitzetten en kijken of het uitmaakt. Dat zijn nl. modes om je printerpoort sneller/beter te maken. Misschien dat het roet in je eten gooit. Of dat de BIOS die die ECP etc moet aansturen hapert.
En misschien dat je die MotU anders kan aansluiten (serieel).

Schandalig dat het zo fout gaat en ook erg irritant, maar enige hoop is alle onderdeeltjes qua instellingen en drivers na te gaan en maar hopen dat het net het ene dingetje is wat in de weg zat. Werkt dat alles niet dan heb je waarschijnlijk erg veel pech.
 
Origineel geplaatst door fuse
Dan zou het geen probleem moeten zijn.
Wellicht dat die driver van MotU niet helemaal goed werkt en dat hij het systeem teveel belast. Lijkt me nogal knullig van MotU. Maar die ECP enzo gewoon uitzetten en kijken of het uitmaakt. Dat zijn nl. modes om je printerpoort sneller/beter te maken. Misschien dat het roet in je eten gooit. Of dat de BIOS die die ECP etc moet aansturen hapert.
En misschien dat je die MotU anders kan aansluiten (serieel).

Schandalig dat het zo fout gaat en ook erg irritant, maar enige hoop is alle onderdeeltjes qua instellingen en drivers na te gaan en maar hopen dat het net het ene dingetje is wat in de weg zat. Werkt dat alles niet dan heb je waarschijnlijk erg veel pech.

nu lijkt het helemaal knullig.
heb alle printerport modes gehad in de bios, van spp tot epp tot ecp tot epp+ecp en daarna nog een keer hetzelfde met verschillende irq/dma settings ook nog. geen verschil dus :( helaas helaas...

kan m niet anders aansluiten, is pc-parallel en mac-serieel... dus dan zou ik een mac moeten gebruiken en die heb ik niet.

ik vind het een vreemde zaak.
ow, fuse, de lokatie van mijn printerpoort is wel 'on pci bus' zie plaatje hieronder

zou een los parallel-poort lpt kaartje helpen ???
 

Attachments

  • onpcibus.jpg
    onpcibus.jpg
    29,8 KB · Bekeken: 79
xp,

hij staat nu even ingesteld als standaard printerpoort.

als ik ecp aan zet dan heet ie ineens ecp-printerport.
 
Dat daar die PCI staat heeft nix met de PCI zelf te maken. (heel technisch verhaal verder wat totaal oninteressant is)

Maar een MotU kan zeker ook via de serial met een PC verbonden worden hoor. Weet ik 100% zeker omdat ik zelf ook wel eens met zo'n apparaat heb gewerkt. Misschien zijn er alleen Win9x drivers hiervoor.

Gewoon proberen zou ik zeggen. :)
 
...
maar om dan drivers te vinden die netjes een 8*8 midi interface ondersteunen... :)
 
Laatst gewijzigd:
is het technisch gezien te verklaren waarom het afspelen van sysex een cpu belasting van 80% of meer als gevolg heeft?
dit verklaart meteen ook waarom de audio slechte performance levert.

kan ik mijn parallelle poort testen op performance?
aan drivers kan het niet echt liggen (lijkt me)(hoop ik)
 
Origineel geplaatst door Roel
is het technisch gezien te verklaren waarom het afspelen van sysex een cpu belasting van 80% of meer als gevolg heeft?
dit verklaart meteen ook waarom de audio slechte performance levert.

kan ik mijn parallelle poort testen op performance?
aan drivers kan het niet echt liggen (lijkt me)(hoop ik)

nou je kan de doorvoer testen van een poort maar dan moet je een loopbacktest doen en daarvoor moet er een terminater blokje (of hoe heet zo'n ding) hebben en een programmatje.

hoe lang werk je met deze configuratie?
heeft ie het wel normaal gedaan?
en om welke motu gaat het precies? de 128?
 
Origineel geplaatst door EDP

hoe lang werk je met deze configuratie?
heeft ie het wel normaal gedaan?
en om welke motu gaat het precies? de 128?

hoe lang:
ik werk er ongeveer 2 maanden mee. want heb dit daw nog maar kort.

heeft ie het wel normaal gedaan:
op mijn vorige systeempje voor zover ik me herinner geen problemen gehad, maar toen liep audio sowieso moeilijk te doen. dat lag aan mobo+processor (duron etc).
toen heb ik een goede audiointerface en midi interface gekocht en een beter daw samengesteld dat het prima _zou_ doen (en deels zeker ook doet), en laat mijn parallelle poort midiinterface het afweten.
edit1: en dus niet opgelet op compabiliteit tussen beide

waar gaat het om:
om de midi express xt, op zich een supergoede interface volgens tests en gebruikers.


edit2:
Ik lees net op http://www.rme-audio.de/english/faq/alarm.htm#MotU
MotU MIDI Express XT (Top)

Several users report severe popping at latencies below 512 ms, when the MotU MIDIExpress XT interface (printer port) is used in conjunction with emagic Logic 4.7.

Comment: We are used hearing such reports from USB interfaces, but we don't have a clue how a printer port MIDI interface is able to hit the system this hard.

dat betekent dat mijn audiointerface niet zo prettig samenwerkt met mijn midi interface.
wordt dan waarschijnlijk maar een verkoop aan iemand hier (zonder RME welteverstaan).
hier te koop dan maar :(
 
Laatst gewijzigd:
koop gewoon een amt8 als je met logic werkt
ik snap ook niet dat mensen met een amt8 met steinberg spul werken

en volgens mij is het de normaalste zaak van de wereld dat sysex alles plattrekt
daarom hebben ze ook midicontrollers en (sysex)filters uitgevonden !
 
een amt8 past niet in het budget...:stupid
is een mt4 ook wat?

dat sysex alles plattrekt valt op zich wel mee, ingebouwede midipoort in mijn rme doet het wel goed.
de motu trekt het hele systeem onderuit, en dat schijnt weer precies nooit voor te komen behalve met de combinatie motu midi + rme audio
 
ah oke .. dat lijkt dan een shared irq probleem
en amt8 buiten je budget ? probeer 2de hands !
niet voor mt4 gaan .. geen active midi timing!!
al ben ik alles behalve tevreden met de filtering en routing van die amt's maar dat terzijde
(of ik snap logic nog niet ! ;)

en als ik het goed begrijp gebruik je sysex om sounds en instellingen, voor het afspelen van een song naar je synth dumpt ?
 
nee dat is geen shared irq probleem,
dat is een exclusief motu+rme probleem

hm wat moet zo'n beestje 2ehands nog kosten?

hmm met 3 synths is active midi timing toch niet superbelangrijk? of betekent dat dattie bijvoorbeeld hevige controllerdata vantevoren buffert en precies op tijd verstuurt?

sysex gebruik ik ook tijdens het afspelen om bepaalde controllers op mijn virus te wijzigen. verder gebruik ik het vantevoren in mijn songs, en voor het updaten van mijn apparatuur.
 
Klopt dat het een irritant probleem is.

Als die gasten van RME al zelf zeggen van dat ze het niet weten hoe het zit (en die hebben naar ik aanneem toch enig verstand van dat soort zaken) dan is het een ENG (!) probleem. Heel erg ENG (!) probleem.

Wat dan wel nog werkt en heel erg vuil is om er een USB midisport naast te hangen en dan een midi merger enzo het hele zaakje toch allemaal via sysex aan te kunnen sturen. Maar dan kun je volgens mij net zo goed een hele nieuwe midi controller scoren.
 
Origineel geplaatst door Roel
nee dat is geen shared irq probleem,
dat is een exclusief motu+rme probleem

hm wat moet zo'n beestje 2ehands nog kosten?

hmm met 3 synths is active midi timing toch niet superbelangrijk? of betekent dat dattie bijvoorbeeld hevige controllerdata vantevoren buffert en precies op tijd verstuurt?

sysex gebruik ik ook tijdens het afspelen om bepaalde controllers op mijn virus te wijzigen. verder gebruik ik het vantevoren in mijn songs, en voor het updaten van mijn apparatuur.

een amt8 moet volgens mijn voor z'on 250 euro te vinden zijn in duitsland
anders effe bij www.musiciansgear.com kijken
380 euro nieuw daar .. goedkoopste van europa bij mijn weten

en volgens mij doet amt ook controller data bufferen
(btw kan die virus geen normale controllers aan ?)
 
Back
Top