Eprom pootje afgebroken - Is dit te solderen?

conso

You can call me Toledo
Lid sinds
20 februari 2003
Berichten
4.477
Locatie
Amsterdam
Een van de eproms van m'n Drumtraks kwam bij het wisselen (met de IC trekker) heel lastig los. Toen het wel lukte waren er een paar pootjes verbogen, waarvan er bij het terugbuigen een afgebroken is.

Kan daar een nieuw pootje aangesoldeerd worden of is dat een hopeloze missie?

Een nieuwe eprom laten maken is natuurlijk mogelijk. Maar de eprom komt uit een complete set Drumtraks eproms met TR-808 samples. De originele samples heb ik niet. Ik heb het vermoeden dat een enkele nieuwe eprom wel eens helemaal niet goed in de set zou kunnen passen?
 
Wat misschien kan werken voor je:

De kapotte e-prom op een chipvoetje zetten en de afgebroken poot vastsolderen aan het corresponderende pootje van het chipvoetje.
Dit geheel (e-prom en chipvoet) prik je dan weer in de Drumtraks.

succes
 
Het is een beetje afhankelijk van waar hij afgebroken is (hoe dicht tegen de behuizing van het IC), maar meestal kan het wel.

Het is ook afhankelijk van welk pootje er afgebroken is. Het zou zomaar een ongebruikte pin kunnen zijn...
 
Wat ook belangrijk is: Je moet de sockets waar de eproms in zitten even in de gaten houden.
Redelijke kans dat een andere eprom er ook niet uit wil als hij er eenmaal inzit.
De sockets zijn waarschijnlijk stuk en moeten vervangen worden.
Komt vaker voor dan je zou denken.
 
@ Matthijs : zijn chipvoetjes de dingen die je in de sockets drukt zodat je daarna makkelijker eproms kunt wisselen?

@ Louis : ik heb even een foto gemaakt. Maar ik kan dus het best eerst de eprom er toch weer even in drukken om te kijken of het gebroken pinnetje misschien een ongebruikte is?

@ Jos : zal ik doen. De eproms zijn pas een paar maal verwisseld (ben eerste eigenaar Drumtraks). De sockets hebben dus nog echt niet veel te verduren gehad. Tenzij ze ook door veroudering al slechter kunnen worden.
 

Attachments

  • Drumtraks Eprom Pootje.jpg
    Drumtraks Eprom Pootje.jpg
    31,6 KB · Bekeken: 51
ik zou wel eerst een nieuwe chip-socket IC-voetje zonder de chip proberen in de Drumtraks

straks zit je eprom vast in een nieuwe voet, en krijg je dat geheel weer niet geprikt in de Drumtraks.
 
Die is natuurlijk makkelijk te solderen.

solderen wel, maar als je een stukje voet op de gebroken voet vastsoldeert dan blijf je een heel fragiel iets houden...

en een IC in een voet plaatsen gaat vaak met meer kracht dan je zou denken. ik zie die gerepareerde gesoldeerde voet meteen wegbuigen in mijn fantasie: en nog meer frustratie!

een extra losse IC_voet gebruiken vind ik wel een goed idee. die onthoud ik (probeer ik te onthouden)
 
Is makkelijk te solderen. Probeer het bv met een kort eindje van de lead die aan een weerstand zit.
Qua IC-voetjes: ja ICs kunnen vast komen zitten maar als je aan beide kanten met een horlogemakersschroevendraaiertje het IC omhoogwiebelt dan heb je eigenlijk nooit problemen.
Met een IC puller kun je zoveel kracht zetten dat het IC er in een keer uitknalt waardoor pennetjes kunnen
breken. Ook kun je met een IC puller zoveel kracht op het pcb zetten dat je printsporen scheurt.

Als het solderen lastig is kun je de EPROM in een tulpvoet IC socket zetten en de afgebroken poot
solderen aan de pin op het socket. Hiervoor moet je snel solderen maar het lukt wel. Het voordeel
van deze methode is dat je de EPROM een nieuwe set pins geeft wat handig is als je de EPROM
regelmatig moet vervangen.


En nog een tip:
pas op met het uittrekken van ICs met je vingers. Is namelijk een geniale methode om 16 gaatjes in DIP profiel
in je vinger te knallen met bijbehorende 16 druppels bloed (en ja, ik praat uit ervaring ;) )
 
Qua IC-voetjes: ja ICs kunnen vast komen zitten maar als je aan beide kanten met een horlogemakersschroevendraaiertje het IC omhoogwiebelt dan heb je eigenlijk nooit problemen.
Met een IC puller kun je zoveel kracht zetten dat het IC er in een keer uitknalt waardoor pennetjes kunnen
breken. Ook kun je met een IC puller zoveel kracht op het pcb zetten dat je printsporen scheurt.

Ja ik ben zelf ook geen fan van pullers. Je trekt inderdaad ook aan de socket. Mijn methode is als de jouwe; iets tussen het IC en de voet zetten en dan gelijkmatig eruit "lopen".
Alleen voor PLCC heb ik een officieel "tooltje". Maar die klemmen veel minder.

ik heb even een foto gemaakt. Maar ik kan dus het best eerst de eprom er toch weer even in drukken om te kijken of het gebroken pinnetje misschien een ongebruikte is?

Het is of pin 5 of 19? Beide zijn in ieder geval noodzakelijk. Kan geen kwaad om hem er zo in te zetten, maar heeft ook geen nut (anders dan dat je circuit bend sounds krijgt door de ontbrekende adres- of datalijn.

Er bestaan ook van die mooie IC voeten met een hendeltje, dan klem je het IC erin.

ZIF sockets. Die zijn alleen wel groter dan een normale socket, dus dat moet maar net passen op de printplaat (en ook in de hoogte). Maar als je veel wisselt is dat inderdaad een uitkomst. Ik heb ze in mijn EPROM brander bijvoorbeeld.
 
Idd die pullers zijn waardeloos, gebruik ze ook nooit, maken meer schade dan goed is, je kan het idd beter voorzichtig met een schroevendraaiertje doen.
Zet de schroevendraaier tussen IC en socket en draai dan de schroevendr. voorzichtig tot de IC loskomt, dit met stapjes links en rechts herhalen, nooit in 1keer dan zijn de eerste pootje omgebogen, totdat ie loskomt en dan er uit pakken met bv een tangetje als er lastig bij komt.
 
Back
Top