Uitbreiden met "Master-synth"

Hevige

5$ Soundsystem
Lid sinds
3 september 2012
Berichten
116
Hallo allemaal,

mijn naam is Tim (33) en ik ben al enige tijd een beetje aan 't klooien met electronische muziek. Inmiddels heb ik een kleine studio/werkplek waar mijn apparatuur staat opgesteld om muziek te maken wanneer ik zin en tijd heb. Ik probeer dan vooral electro(pop)/DNB-achtige composities te maken (mijn grote voorbeelden/inspirators zijn o.a. Justice, Chromeo, Danger, The Twelves, Noisia).

Tot nu toe bestaat mijn arsenaal uit het volgende:

Laptop met Ableton Live en audiointerface
Mikrokorg XL
DSI Mopho
Roland D2
Korg Kaossilator Pro
NI Maschine Mikro

VST's: o.a. NI Massive, RP Punch, Minimoog V.

Het meeste hiervan valt toch onder de categorie "speelgoed". Ik wil binnenkort eens uitbreiden met een fatsoenlijke synthesizer, met grote (en meer) toetsen.
Op dit moment speel ik het meeste in via de Mikrokorg XL (met die kleine toetsen).
Ik wil voor de uitbreiding niet meer dan 1000 euro uitgeven.

Na wat rondkijken kom ik op een aantal opties uit:

Roland Juno Di
Yamaha MX49
Roland Ax-Synth (voor de gitaarsounds, vooral het maken van riffs en de modulatiestrip lijken me tof!)

Welke zou het best passen bij mijn muziekstijl? En zijn er misschien nog alternatieven ,die ik nog niet opgemerkt heb, maar die een betere aanvulling zijn?

Alvast bedankt en de groeten,

Tim.
 
Geen van de genoemde. Ik zou kijken naar een Novation Impulse 49 of 61 of iets dergelijks.

Die maakt geen geluid van zichzelf, maar spendeer de rest van de centen aan Kontakt en je hebt betere geluiden in je computer. Alternatief: spendeer het aan een Roland XV3080 of SonicCell en dan heb je een geluidenbibliotheek die nog beter is als de Juno DI.
 
Less is more. Voor syntpop raad ik zeker de 'Korg Legacy Collection' aan.
En met je Microkorg XL kan je toch ook perfect op vst's spelen (oke wat kleine toetsen) dus waarom zou je dan nog een midi keyboard kopen?

Ikzelf ben nog maar een half jaar bezig.
Maar ik merk toch dat ik veel liever met mijn machine + 2 analoge synths speel dan door mijn komplete 8 instrumenten te scrollen en knoppen te tweaken op een scherm.
Puur persoonlijk maar ik merk toch dat met analoog of hybrid synths werken (hardware dus) meer plezier geeft dan mijn scherm.. Natuurlijk is dit een persoonlijke mening.

Ik weet niet of dat ik je echt heb geholpen maar ik zou toch achter hardware zoeken en geen software aangezien je toch ableton live hebt. Alle Synths in Korg Legacy collection vind ik goed, Polysix, Monopoly, Ms20.. Deze zijn allemaal plugins van hun bekende analoge synths van in de tijd. Maar je kan ook de originele analoge versie kopen. Juist de prijs is voor mij de enige tegenhouder. En daarmee kan je zeker die typische justice, chromeo geluiden maken. En een artikel over justice die ik eergisteren heb gelezenhttp://www.attackmagazine.com/features/justice-tell-the-story-of-d-a-n-c-e/ :D
 
Uit het genoemde rijtje zou ik de Yamaha MX kiezen. Een allround 128-stemmige klankbron die heel eenvoudig integreert in een DAW. Dan zou ik wel de MX-61 kiezen. Voor een master-synth vind ik het toch wel handig om minimaal 5 octaven te hebben.
Een ander goed alternatief lijkt me een Korg M50. Mooi voor brede pads en dergelijke en als je een keer een piano of ander instrument nodig hebt, zit dat er ook in.
Daarbij: ik heb nog geen plugins gezien waarmee je de klanken van een Yamaha Motif of Korg M50/M3 kunt maken. Plugins voor virtueel analoge klanken zijn er meer dan genoeg, dus daar heb je niet echt hardware voor nodig.
 
Daarbij: ik heb nog geen plugins gezien waarmee je de klanken van een Yamaha Motif of Korg M50/M3 kunt maken.
Da's omdat er bij sample-libraries meer wordt gekeken naar kwaliteit dan kwantiteit.

Bij elke rompler heb je wel een stuk of 20 variaties van strings, brass, B3, EP, piano - en het enige wat er vaak van verschilt zijn de effecten en de EQ. Bij NI Scarbee Mark 1 krijg je 1 enkele library - als je perse al die variaties erin wil hebben moet je ze maken.

Yamaha heeft wel Halion, maar ze gaan hun eigen gans met de gouden eieren natuurlijk niet slachten en een library van Motif-kwaliteit in een plugin dumpen.

Het is in ieder geval veel meer een kwestie van preset-design dan van technische mogelijkheden.
 
Allereerst bedankt voor jullie reacties.

Ik heb er nog eens over nagedacht en een beetje rondgekeken en ik zag dat Arturia's Analog Experience The Laboratory (49-keys MIDI toetsenbord met daarbij een hoop sounds uit hun V-collectie) eigenlijk prima aan mijn verwachtingen voldoet. Daarbij hou ik dan nog geld over voor enkele plug-ins en/of een desktop-unit (b.v. Waldorf Blofeld) die ik via MIDI dan kan bespelen.

Heeft iemand ook die MIDI controller van Arturia? En zo ja, wat zijn je ervaringen?

Groeten,

Tim.
 
Nou...ik heb dan sowieso "volwassen" (lees: niet-mikrokorg) toetsen met aftertouch.
En ik denk dat die V-plugins van Arturia toch ook wel behoorlijk wat serieuze sounds aan boord hebben. Overigens beschouw ik de Mopho en de Maschine Mikro niet als speelgoed.
Ik heb het dan voornamelijk over de Kaossilator en de D2.

Groeten,

Tim.
 
Weet niet of je er wat aan hebt, maar wat ik gebruik om synthpop te maken is:

Hardware:
- Alesis Micron
- Roland D50
- Korg Radias
- Korg Microkorg
- Waldorf Blofeld
- M-audio Axiom 61 voor DAW

Soft Synths:
- U-He Zebra (aanrader!!!)
- Arturia Analog Factory
- Zero G Nostalgia
- Best Service SynthWerk
- Sylenth1
- PG8x
- DiscoDSP Discovery
- D16 Lush
- NI Massive
- SonicProjects OP-X (ook echte aanrader)
- Spectrasonics Stylus RMX

Misschien is een mooie analoge synth ook wel wat voor je. Bijvoorbeeld een Roland Juno106 of 60... Of anders misschien wel een Acces Virus (TI)?
 
Da's omdat er bij sample-libraries meer wordt gekeken naar kwaliteit dan kwantiteit.
Het is in ieder geval veel meer een kwestie van preset-design dan van technische mogelijkheden.

Wat ik bij softwarematige samplelibraries mis, is het typische merksausje dat je op Yamaha's, Korgs en Rolands wel hebt. De softwaresamples klinken vaak ingetogen en neutraal, terwijl bijvoorbeeld een typische Korg-klank nou juist een toevoeging aan een productie kan zijn. En het is eens iets anders dan analoog of VA.
 
Back
Top