SCSI snelheid S5000

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.028
Locatie
Barendrecht
Ik heb via een SCSI naar IDE convertor een Compact Flash Card reader geïnstalleerd in mijn Akai S5000. Dit werkt prima.
Klein nadeel is dat mijn laptop alleen een SD kaartlezer heeft en geen CF. Ik kan de CF kaart dus niet rechtstreeks in mijn laptop stoppen om te vullen met sampes (ik heb ook aksys, maar dat is nogal onstabiel).

Ik kan natuurlijk een USB CF kaart lezer kopen, maar twijfel of een andere optie niet makkelijker is.
Er bestaan namelijk ook CF naar SD adapters. Dan stop je dus een SD kaart in een CF kaart en dat geheel dan in de S5000. Zal ongetwijfeld wel werken. De SD kaart kan ik dan wel in mijn laptop gebruiken.

Nadeel is echter dat SD kaarten aanzienlijk trager zijn dan CF kaarten.
Voordeel is dat SD kaarten veel goedkoper en gangbaarder zijn dan CF kaarten.

Ik vraag me eigenlijk af hoe snel/traag de SCSI bus van de S5000 nu eigenlijk is. In theorie zou hij 40MB/s moeten kunnen halen, maar is dit in de praktijk ook zo? Als hij bijvoorbeeld maar 10 MB haalt zou ik er dus wat snelheid betreft niet op achteruit gaan om een SD kaart te gebruiken, omdat de SCSI bus dan de beperkende factor is.
Ik kan nergens vinden hoe snel de SCSI bus van de S5000 kan laden en schrijven. Weet iemand dat?
 
Oke, ik dacht altijd dat die 50 pins scsi rond de 40 MB/s lagen en volgens deze link is dat ook zo: http://en.wikipedia.org/wiki/SCSI
Als het inderdaad maar 10 MB/s is, kan ik er dus net zo goed een class 10 SD kaartje voor gebruiken. Die zijn stukken goedkoper dan CF kaarten namelijk.
 
Ja zie ik nu ook. Ik had naar het aantal pinnen gekeken en er is dus ook een 50 pins aansluiting met 40 MB/s.
Maar 10 MB is netjes. Kan ik gewoon SD kaartjes gebruiken i.p.v. het duurdere CF.
 
Inmiddels zit er een SD-CF Adapter in met een 32 GB class 10 SD kaartje. Werkt allemaal als een trein nu en super stil. in de S5000 zit zelfs geen fan die je hoort.
 
Ik heb nog een IDE drive in mijn Z4. Die ga ik binnenkort ook maar 's vervangen. Hij is niet heel luidruchtig, maar toch...

Ik heb trouwens het gevoel (zelfs bij de Z4) dat de snelheid meer door het OS bepaald wordt dan door de bus.
 
Back
Top