Timing van software sequencer tov hardware.

JohnnyBusca

rocket scientist
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
10.414
Locatie
Eindhoven - Strijp!
Ik vond een leuke site met wat tests.

http://www.analog-synth.de/avr/index.htm
Ziet er uit als een mooie test. Of ziet er een grove denkfout ergens?

Wellicht zijn er forumleden die deze metingen ook op een MPC-3000, MPC-60, RS7000, Analogic-ACS, MAQ en wat softsequencer uit kan voeren.

Ik heb geen computer met midi dus ik kan het niet.
 
hoe serieus moeten we dit nemen met hedendaagse versies van cubase. We weten allemaal dat de vroegere versie van cubase flinke midi timing problemen hadden. Hij heeft cubase versie 3 getest wat ik uit het verhaal kan opmaken. Sinds cubase SX is er wel het een en ander veranderd qua timing in cubase. Tuurlijk, een quasimidi revolution is oorspronkelijk bedoeld als drumcomputer, dus die hebben een goede strakke timing, maar is strakke timing altijd beter?

Soms is strakke timing helemaal niet beter, je nummers worden dan statisch en veel te strak gesequenced, soms is het gewoon ook fijner om een niet compleet accurate timing te hebben, zodat je nummer meer feel krijgt. Schiet mij maar lek, maar zo denk ik erover. Het is ook niet voor niets dat mensen ook vaak de swing functie gebruiken op bijvoorbeeld hihats e.d. zodat ze meer heen en weer zwiepen.

Goede timing is wel belangrijk, maar retestrakke timing vind ik overdreven. Die ene miliseconde die horen de meeste mensen echt niet hoor. Er zijn misschien wel echt complete freaks die zich hieraan storen, omdat ze alles megastrak willen hebben, ik denk dat er ergens een gulle middenweg bestaat. Waarbij ik nog steeds van mening ben dat de hedendaagse versie van cubase flink wat strakker klinken dan vorige tests. Aangezien die een test van cubase versie 3 is volgens mij, hecht ik hier niet veel waarde aan.

just my 2 cents ;)
 
Wat wel een punt is is dat je met een retestrakke sequencer een slechte timing kunt emuleren en andersom niet...
 
Hoe strakker, hoe beter... zorgen we er zelf wel voor
dat het groeft... :D

Luisterde laatst weer eens naar "Power, Corruption and Lies"
van New Order... vond ik vroeger altijd zo'n strak album...
Nu niet meer... ondanks dat ik nog steeds geheel onder de
indruk ben van de productie, merkte ik ook op dat de sloppy
timing van de drumcomputers me heel erg stoorde...

Dat krijg je als je Linear Time Base gewend bent 8)

't Is een beetje hetzelfde als met noise etc.: Je wil het zelf
kunnen toevoegen als je daar zin in hebt. Als het erin zit, en
je het er niet uit kan krijgen erger je je er dood aan!

Mvg.

CoolRunning
 
als ik me ergens aan kan storen dan is het uit sync lopen van apparaten
wat heb ik daar een schurft hekel aan zeg !

gelukkig kunnen me mpc en logic het prima met elkaar vinden
maar me Waldorf MQ gaat na een aantal uren echt schuiven .. en daar ben ik nog steeds ziek van

en het grappige is dat sommige appraten voor mijn gevoel met de bijv mpc geseqencend zijn
strakker lopen dat als het via logic gaat

of dat echt zao is weet ik niet maar dat gevoel heb ik wel eens . .weird iig
 
Helaas zijn met de vooruitgang van de techniek twee zaken verloren gegaan:

Retestrakke timing en slechte intonatie.

De ouwe synths klonken vals, maar de ouwe sequencers en drumdozen liepen superstrak in de maat. Het ligt er maar net aan wat je lekkerder vind klinken. Als veertig plusser hou ik het er op dat vroeger alles beter was. Toen kon je zelfs nog lachen...:D
 
Back
Top