Kawai / Teisco 100p restauratie en unlock mod

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.949
Locatie
Bij Herentals, België
Ik heb een Kawai 100p (= Teisco 100p) analoge presetsynth gekocht. Het was een project dat halverwege verval en halverwege bend zat.

Eerst en vooral heb ik gezorgd dat de Kawai terug werkt zoals het hoort als presetsynth. Hiervoor heb ik enkele switches uitgelijnd, de transposeswitch terug in leven gebracht, de aftertouchelektronica op punt gezet (wat speelt die aftertouch nu fantastisch!), en een brightnessfunctie in de presets hersteld. Hij werkt nu weer 100%.

Het volgende is de mod. De bedoeling is om 1 voice instelbaar te maken. Hiervoor is de voice "wind" gekozen. Het idee is als volgt:

In de Kawai worden presets bepaald door een reeks diodes en weerstanden. Van 1 voice worden alle diodes met schakelaars onderbreekbaar gemaakt, en alle weerstanden door potmeters vervangen. Elke diode en elke pot zou 1 synthesefunctie moeten hebben.

Op 1 weerstand en 1 of 2 diodes na is dit nu gebeurd. Het soldeerwerk heb ik gerenoveerd, en nu ben ik de functies van alle knoppen en switches aan het ontdekken. Ze waren wel gelabeled, maar niet altijd correct.

De meeste functies heb ik nu, maar enkele zijn me nog niet duidelijk.
-een switch gelabeled vco->vcf. Hiermee bedoelde de vorige eigenaar waarschijnlijk VCF modulatie met VCO zoals op de 100f. Het is in ieder geval een subtiel effect.
-een switch gelabeled Bender On. Lijkt niks te doen; de bender werkt in beide standen en ik hoor geen verschil.
-een switch gelabeled VCO PWM on. Lijkt niks te doen. Ik hoor niet meer of minder PWM in elke stand.
-een pot gelabeled "EG1 Sustain". EG1 is VCF, maar echt sustain hebben die jongens niet (zie 100F). En EG1 to VCF level is het ook niet, da's een andere pot. Deze is me dus niet duidelijk.
-een pot gelabeled VCO Duty Cycle. Ik hoor niks veranderen als ik eraan draai.

Ofwel werkte er bij de vorige eigenaar meer dan bij mij, ofwel doe ik iets fout, ofwel labelde de vorige eigenaar iets enthousiaster dan wat er werkelijk werkte.

Ik moet ook nog een paar individuele switches slim combineren in meerstandenswitches, zodat het allemaal wat gebruiksvriendelijker wordt. En wat pots vervangen door andere waarden voor een beter bereik.

Dit kan een mooie mod worden, want de klank van deze synth is enorm goed!
 
Als iemand informatie over de functie van de diodes en weerstanden in de presetmatrix zou hebben, zou dit heel welkom zijn! Ze heten D1 tot D15 ofzo voor de diodes, en L1 tot L15 ofzo voor de weerstanden. Google is mijn vriend niet in dezen.
 
Het soldeerwerk van de mod is zodanig slecht gedaan dat ik gewoon al het werk van de vorige eigenaar opnieuw ga doen, en dan meteen voor alle functies. Pas als er goed contact is met alle verbindingen, kan ik de functies gaan ontdekken. Want nu heb je het effect dat de klank al helemaal anders klinkt zodra je naar de dradenboel wijst...Ik ben geen achtste wereldwonder met solderen, maar een draad goed aan een PCB verbinden is nog ruim binnen mijn mogelijkheden.

Hiervoor de synth wel eerst een stuk gedemonteerd worden.
 
Momenteel ziet de mod er zo uit:

2725488740103382518S600x600Q85.jpg


Maar als ik er klaar mee ben gaat dat netjes ingebouwd worden, en worden een aantal switches gecombineerd in meerstandenschakelaars met een bedieningslogica zoals we ze kennen. Dit wordt dus absoluut geen "glitch" mod, maar bediening van de klassieke subtractieve synthesefuncties.
 
Ik heb het ding maar eens verder gedemonteerd tot ik enkel nog de matrixprint en de "programmer" heb. Dat werkt wat makkelijker.

De soldeerkwaliteit is echt bedroevend, dus ik bedraad hem helemaal opnieuw. Ook ontbreken er 2 functies in de programmer; die moet ik nog aan de programmer toevoegen. Daarna komt -als alles werkt- het correct labelen van de programmer, indien nodig het bereik van pots aanpassen, en dan uiteindelijk een paar aanpassingen aan de programmer voor gebruiksvriendelijkheid om tenslotte alles netjes in te bouwen.

Eerst maar eens herbedraden, dat wordt al een hele opgave.
 
Hier staat het schema van dit ding en de service manual. Ik neem tenminste aan dat de Teisco S-100p een en hetzelfde apparaat is.
 
Ik zie nu dat deze een uA726 gebruikt. Ook gij, mijn zoon. Ik wist niet dat die ook in instapsynths gebruikt was. Duur ding tov de huidige marktwaarde van deze synth. :)
 
What potentiometer values did you use?
did you use the same diodes, or something more common, like 1n4148?
 
A variety of pot values (mostly 10k and 100k, some 1M). I don't know about the diodes (previous owner's work), but I assume 1n4148 does the job.
 
yoooow sint nicolaas
jij moet die gast van die yamaha s2000 [2x korg s/dv800;4 ] synthesizer mailen das jouw syntje
mega sy //organminder denkik egte cs sounds mono band passfilter toch op de early sy

kost 400 denk datie tov oude rolands enzenz yamhaz cs5 / 10enz wel waard is ..jij speelt je instrumenten toch buyen happa;-]]]
 
Well, obviously i´ve got one. If you need photos, or anything, just ask me.
 
Het enige wat ik nog niet werkend krijg, zijn de functies bender en PWM ON/OFF (+PWM depth).

Bender geeft af en toe een hoorbaar verschil terwijl ik de schakelaar omzet, dus mogelijk is gewoon de schakelaar stuk. Eens doormeten. De vorige modder had cheapo schakelaars gebruikt, dus dat kan wel. PWM ON/OFF doet helemaal niks, bijgevolg PWM depth ook niet. Ook daar kan het een kapotte schakelaar zijn, wordt ook gecheckt.

Verder werkt de unlock mod nu, en dit ding klinkt VET!
 
De 100p is een preset synth. Toen hij ontwikkeld werd hebben enkele muzikanten de "voicing" gedaan zoals dat dan heet. Zij maakten de presets waarmee elke 100p door het leven zou moeten gaan. Zij konden de synthparameters dus bedienen, waarna alle switchsettings en potsettings van elke preset die ze leuk vonden werden ingebakken met vaste weerstanden en diodes per voice. Ik maak nu opnieuw zo'n programmer, zodat alle synthparameters terug vrij te bepalen zijn. Ik offer 1 presetvoice op en maak er een volledig vrije voice van. Samen met een bult potmeters en switches.
 
Hoi,

Ik heb onlangs ook een 100p aangeschaft. Het lijkt wel of deze kuren heeft. Ontstemd automatisch en er zit een soort trilling in sommige functie's en toetsen...

Iemand ervaring .. of reparatie tips?

thx
Bas
 
Back
Top