Studiologic & modules

tully

Nieuwkomer
Lid sinds
24 juni 2012
Berichten
9
Ik speel nu op een Korg X50, lekker klein en licht, makkelijk om te sjouwen. De sounds zijn wel ok en de toetsen spelen heel licht, i.v.m. mijn artrose is dit wel prettig. Maar ja zoals dat gaat raak je op een gegeven moment toch uitgekeken op een bepaald instrument.

Heb verschillende mogelijkheden bekeken en semi weighted is een goede optie voor mij, had al min of meer voor een Kurzweil sp4-7 gekozen toen iemand mij op een Studiologic wees. De 161 plus organ lijkt me ook wel een goede keus, ik speel voornamelijk orgel en deze heeft waterfall keys, drawbars (soort van), en is denk ik verder ook goed in te stellen voor orgel.

Maar nu de modules, ik wil beslist niet gaan werken met laptops of 19" racks, vind ik allemaal te lastig cq te groot. Zag op het net een Ketron sd4, weet niet of dit qua sounds iets is voor mij, maar het heeft in ieder geval de afmetingen die mij aanspreken.

Wat ik zoek is, een module, niet te groot, simpel in gebruik, er hoeft geen sequencer of arranger functie op te zitten. Wel een goede hammond sound met de bijbehorende effecten en goede pianosounds, akoestisch en elektrisch. Nieuw of gebruikt maakt niet zo veel uit, met een prijs van rond de €400,- max.
 
Het is een vrij lastige vraag. De module moet in het geval van de Studiologic wèl de commando's van de drawbars kunnen verstaan. En dat zijn er weinig.
Dan kom ik vrij snel uit bij de arranger-modules van oa. Viscount. Maar ik denk niet dat een Viscount een verbetering is qua geluid ten opzichte van de Korg X50. Je praat over meer dan 10 jaar oudere techniek, en dan ook nog eens gebaseerd op een homekeyboard.

Ik denk dat je huidige X50 zo gek nog niet is... (misschien upgraden naar een M50 ofzo).
 
Een met Mark-T. Ketron gaat denk ik niet werken in combi met de drawbars op de studiologic. Maar dan moet je ff naar de midi data kijken die de Studiologic vestuurd.
Een hammond XM-2 kan denk ik wel, aangezien daar ook een aparte drawbar module bij zit. Maar dan heb je een 19" wat je niet wilt.
Vooral als een combi wilt tussen piano en hammond kan je wellicht beter bij je X50 blijven, of bijvoorbeeld kijken naar een Nord Electro 3. Daar worden constant sample updates voor gedaan op de Clavia site. Dan blijft t iig boeiend qua geluiden.
 
Ik denk dat de Nord Electro inderdaad een goede optie is. Dan heb je alles in 1 compacte kast en geluiden van een hoge kwaliteit. Als je daarnaast ook nog synth-klanken wilt, kun je een compacte module van bv. Korg aansluiten.
Dus eigenlijk de omgekeerde situatie als waar je om vroeg.
 
Ja, een Nord Electro staat inderdaad bovenaan mijn verlanglijst maar de prijs ligt toch ver boven mijn budget.
En die Kurzweil sp4-7 dan, heb wel eens op een ander Kurzweil gespeeld, weet het type niet meer maar die klonk niet verkeerd.
 
Ik ben zelf niet zo wild van Kurzweil. Mijns insziens zijn de klanken te klassiek/ingetogen om op een podium duidelijk over te komen. Ik heb zelf liever wat aggressievere klanken die beter door de mix heensnijden.
Maar er zijn ook genoeg Kurzweil-fans op dit forum...
 
Toen vroeger de Kurzweil Micropiano uitkwam, leek mij dat wel een interessant apparaat: goede piano's en strings in een klein kastje en makkelijk te bedienen.
Toen ik in de winkel kwam, raadde de verkoper mij de Micropiano af. Hij zei dat de klank veel te warm en mild was en dat het publiek dat niet als een pianoklank zou herkennen. Toen kwam hij met een oude Roland P-330 module aan. De piano-klank daarvan is verre van realistisch, maar die klank herkende het publiek wèl als een piano. De klank van de Kurzweil zou namelijk als een doffe brei in de massa verdwijnen en de scherpe klank van de P-330 komt wèl meer dan duidelijk door de mix. Dat een echte piano niet zo klinkt, dat wist het publiek toch niet. Die was de klank van de MKS-20/P-330/JV-80 en M-1 gewend als zijnde een echte piano. ;)
Tegenwoordig kun je echter niet meer met een P-330 aankomen, omdat het publiek inmiddels ook gewend is aan stereo-gesamplede realistische piano's.
Maar dan ga ik toch voor de scherpere klanken van bijvoorbeeld een Roland, dan voor de warme klanken van een Kurzweil.
 
Ja ben t wel eens met Mark-T hier. Heb zelf ook een Kurzweil Micro Ensamble. (De opvolger van ;) )
Het geluid is voor studio en solo piano perfect! vind eigenlijk nogsteeds dat er niet veel piano's zijn die net zo warm klinken. Maar hij heeft wel gelijk dat het binnen een band of op een podium niet tot zn recht komt. Doordat t geluid zwaar/dof/warm is drukt t al snel de rest weg of klinkt niet lekker in combinatie met andere instrumenten live. Ik gebrui zelf nu een Nord Electro 2. Die zijn voor een redelijke prijs 2ehands nog wel te krijgen. Het pianogeluid daarvan is niet echt top. klinkt vrij kil. Maar voor in een band is deze wel erg ideaal.
Voor live/band gebruik zou ik eerder een piano geluid van Korg, Yamaha of Nord aanraden. Voor solo piano en studio is kurzweil een beter keus.
 
Bedankt voor de reacties zover, denk dat het toch een Kurzweil gaat worden.

Het meeste gebruik ik het toch thuis en voor de wekelijkse repetities, optreden doe/wil ik niet meer zo vaak. De muziek die ik nu speel is vrij rustig, veelal met akoestische gitaar en wat ik doe is puur begeleiding. Geen snelle puntige solo's die er echt bovenuit moeten komen. In een kleine bezetting waar ieder instrument de ruimte krijgt zal deze Kurzweil denk/hoop ik goed tot zijn recht komen.

Zal toch ook nog naar een Nord Electro 2 kijken, misschien is de prij betaalbaar voor mij.
 
Back
Top