cubase sx + mididinsync problemen (tb-303)

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
9 december 2002
Berichten
7.312
Locatie
la côte belge
ben bezig met een nummer, gesequenced op cubase, waarbij een midi sync signaal doorgestuurd naar een Phillip Rees MDS(midi sync convertor). Als ik op stop duw in cubase, dat laat hij het sync signaal als het ware niet "los". maw: het play-lichtje op de 303 blijft branden, en als ik opniew afspeel van het begin begint de pattern op de 303 gewoon ergens tussenin (waar ik op stop drukte)
Hoe kan je dit sync signaal beindigen? Ik heb dit probleem niet met hardware sequencer.
Heb ook al geprobeerd de kabel eruit te halen en opnieuw in te steken, maar dat lukt ook niet.
Ik denk zelfs als ik de kabel er terug instop (in de 303) ,dat hij een stap verder gaat vanwege het signaal die nog steeds op de midi kabel zit// :confused:


Help me out please, ik ben een cubase newbie =(
 
Ik heb hier bij m'n tr-909 ook min of meer last van. Als ik die laat meelopen op de Cubase midi-clock en ik stop Cubase en ga terug naar het begin van het pattern (of in ieder geval terug naar de plek waar de linker locator staat) en ik start Cubase weer, dan gaat die 909 verder op het punt waar ik Cubase eerder gestopt had. Alleen als ik helemaal naar het begin (zeg maar het nulpunt) van Cubase ga reset m'n 909 ook en zodra ik dan Cubase start, start m'n 909 ook netjes bij het begin van het pattern waar deze op ingesteld staat.

Trouwens.... M'n spul wat via midi-sync converter loopt (bijv. 303) heeft hier geen last van. Die stopt en start gewoon weer netjes opnieuw wanneer Cubase dat ook doet.
 
Je zou een mailtje naar Philip Rees kunnen sturen en die legt je precies uit wat je moet doen.

Hebben wij ook ooit gedaan toen we twijfelde over de strakheid van de MCV naar de MC-202. Toen heeft ie een mooi verhaal terug gemaild over hoe belangrijk de gate lengtes zijn bij MCVs..

Wellicht kan ie bij jouw probleem precies aangeven hoe je een start signaal ipv continue signaal kan sturen.
 
Ik denk het zelf opgelost te hebben

heb de sync instellingen van sx gewijzigd, wat geprutst met machine code en dingen veranderd, en opeens werkte het,
ik ga weer terug naar de vermoedelijk oorspronkelijke instellingen, en het werkt nog steeds :confused:

ik begrijp er de ballen van, maar ben blij dat het nu werkt, toch bedankt voor de antwoorden!
 
Volgens mij kan een 303 niet vanuit het midden van een patroon getriggerd en netjes gesynct worden, hij zal wel synchroon spelen maar het patroon zal dan altijd een maat voor of achter of wat dan ook lopen t.o.v. cubase, hij kan niet tot de 2/4, 3/4 en 4/4 "maat" of "measure" van de beat gesynct worden, het patroon moet eerst terug naar de 1e noot/maat wil alles weer mooi synchroon lopen, of heeft iemand nog een andere tip? Vertel het dan graag want dan heb ik echt iets gemist!
Dus je zult de loop in cubase altijd vanaf het begin van de eerste beat moeten laten lopen, dat je run lampie blijft branden is wel vaag, kijk nog eens ff bij je sync en MIDI instellingen. Bij "sync setup" "Machine control" aanvinken en bij de 2 vensters rechts (send MIDI timecode etc.) de output selecteren die naar je MIDI2SYNC converter gaat, handig in dit geval is, om bij "file"-"preferences" en dan het gedeelte "MIDI" de optie "return to start on stop" aan te zetten, elke keer als je liedje of loopje nu start, zal alles netjes vanaf het begin beginnen en je 303tje zal perfect meespelen.
Check ook nog ff of er niet ergens een MIDI track is die per ongeluk zooi zit door te sturen naar je converter.

"edit" Zo te zien heb je het dus al opgelost, kan je m ook vanuit het midden van een patroon in een keer totaal synchroon laten lopen?
 
Origineel geplaatst door Laurens O
Volgens mij kan een 303 niet vanuit het midden van een patroon getriggerd en netjes gesynct worden, hij zal wel synchroon spelen maar het patroon zal dan altijd een maat voor of achter of wat dan ook lopen t.o.v. cubase, hij kan niet tot de 2/4, 3/4 en 4/4 "maat" of "measure" van de beat gesynct worden, het patroon moet eerst terug naar de 1e noot/maat wil alles weer mooi synchroon lopen, of heeft iemand nog een andere tip? Vertel het dan graag want dan heb ik echt iets gemist!
Dus je zult de loop in cubase altijd vanaf het begin van de eerste beat moeten laten lopen, dat je run lampie blijft branden is wel vaag, kijk nog eens ff bij je sync en MIDI instellingen. Bij "sync setup" "Machine control" aanvinken en bij de 2 vensters rechts (send MIDI timecode etc.) de output selecteren die naar je MIDI2SYNC converter gaat, handig in dit geval is, om bij "file"-"preferences" en dan het gedeelte "MIDI" de optie "return to start on stop" aan te zetten, elke keer als je liedje of loopje nu start, zal alles netjes vanaf het begin beginnen en je 303tje zal perfect meespelen.
Check ook nog ff of er niet ergens een MIDI track is die per ongeluk zooi zit door te sturen naar je converter.

"edit" Zo te zien heb je het dus al opgelost, kan je m ook vanuit het midden van een patroon in een keer totaal synchroon laten lopen?

veel woorden
weinig begrip (van mijn kant dan)
het doet er niet meer toe, was waarschijnlijk iets in die sync setup, want na het klooien daarmee is het me gelukt. (vraag me niet wat ik gedaan heb, volgens mij staat ij nog steeds hoe hij vroeger stond)
maar ja, het werkt!(zoals hierboven al te lezen was)

het is opgelost, en als ik terugkeer naar het begin van de track brand het lampje niet meer.

dank

EDIT: zo te zien heb jij al gezien wat je eerst over het hoofd gezien had, bij deze mijn excuses voor de herhaling van het feit dat het gelukt is
dat in het midden van een pattern starten is me niet gelukt, maar ik weet begot niet waarom je dat nodig hebt???? met een midi-303 valt dat naturrlijk wel te doen
 
Ok dan! Het zou natuurlijk net ff makkelijker geweest zijn als je niet steeds alles terug op de eerste maat moet zetten, maar dat vanaf waar je ook begint te spelen, de 303 altijd perfect gesynct is. Maar helaas, dan maar zo.

Mzzzl :)
 
Origineel geplaatst door Laurens O
Ok dan! Het zou natuurlijk net ff makkelijker geweest zijn als je niet steeds alles terug op de eerste maat moet zetten, maar dat vanaf waar je ook begint te spelen, de 303 altijd perfect gesynct is.

ah zo bedoel je
maar dat lukt toch??
met je snap aan ga klik je bovenaan op de maat waar je wil beginnen (in stop-modus)
dan duw je op play en loopt de 303 mooi synchroom
als het nog niet het geval is moet je eerst es stoppen en naart begin van de track gaan, dan reset de tb zichzelf
 
Met de DIN-out van m'n drumstation werkt alles perfect zonder problemen met zowel TB-303 als TR-606.
Ik heb ook een Korg KMS-30 MIDI-DIN-TAPE-sync multi-convertor-dink, deze geeft soms problemen als hij net aanstaat. Voor 1 of andere reden moet deze eerst even opwarmen (een klein minuutje) eer hij perfect functioneerd, maar daarna werkt hij ook zonder problemen.

Het enige dat ik met cubase en met geen enkele hardware-sync-bron ervaar, is dat cubase zeer zelden al eens kort blijft hangen en een sync-pulse te weinig stuurt waardoor de 303 1/24ste van een kwartnoot achterloopt, maar voor die zeldzame keren dat dit voorvalt, begin ik gewoon even opnieuw.

Volgens mij liggen de meeste problemen bij de MIDI->DIN convertor.
Het zou ook kunnen dat je in Cubase nog moet instellen dat er ook start/stop-signalen gestuurt moeten worden.
 
Origineel geplaatst door rvooh
ah zo bedoel je
maar dat lukt toch??
met je snap aan ga klik je bovenaan op de maat waar je wil beginnen (in stop-modus)
dan duw je op play en loopt de 303 mooi synchroom
als het nog niet het geval is moet je eerst es stoppen en naart begin van de track gaan, dan reset de tb zichzelf

Ja dat is bekend, datzelfde zit ik net te vertellen in mijn verhaal, ik bedoel dat als je op bijv. een halve of een 16e noot begint (zonder snap, loop of wat dan ook), of het dan bij jou nog synchroon loopt.
Ach wat maakt t uit, het grootste euvel is opgelost, daar ging het om. :)
 
Back
Top