SSD Boot schijf in muziek productie systeem?

SSD's kunnen natuurlijk ook de volgende ochtend kapot zijn he ?

Als je je wil beschermen tegen defecte disks, dan kan je wellicht beter opteren voor Raid1 (Mirror).
Daarvoor gebruik je 2 schijven die onderling synchroniseren zodat op beide schijven hetzelfde staat.
Voordeel: Lekker snel lezen van de raidset, Nadeel: schrijven niet zo snel en duur.
Maar als je twee Harddisks ( SSD of 'ouderwetse HD's ;-) in Raid 1 zet, sta je er goed voor !

Of je koopt weer een nieuwe HD, installeert alles, en maakt een IMAGE van je nieuwe disk.
Zou deze dan sneuevelen, dan is een image zo teruggezet.


Ik heb trouwens al jaren een raid0 set draaien.
Let er alleen op dat je kiest voor de Enterprise grade disks. Die zijn echt gemaakt voor Raid sets, hebben langer garantie en hebben een veel grotere MTBF.
Bijv. de Western Digital RE2 series ( Raid Edition ) zijn hier uitermate geschikt voor !
 
Aleen jammer dat de macpro nog op sata2 zit en nog geen gebruik maakt van sata3.
van hdd naar ssd is snelheidwinst, maar naar een sata3 ssd is echt knettersnel

Klopt, dat heb ik dan ook maar voor lief genomen. De stap van HD naar Sata(2) is voor mij voorlopig bevredigend genoeg ;)
 
een SSD op SATA2 is nog steeds vele malen sneller dan een HDD op SATA3
 
Als je je wil beschermen tegen defecte disks, dan kan je wellicht beter opteren voor Raid1 (Mirror).
Daarvoor gebruik je 2 schijven die onderling synchroniseren zodat op beide schijven hetzelfde staat.
Voordeel: Lekker snel lezen van de raidset, Nadeel: schrijven niet zo snel en duur.
Maar als je twee Harddisks ( SSD of 'ouderwetse HD's ;-) in Raid 1 zet, sta je er goed voor !
RAID-1 is helemaal niet sneller als gewoon 1 HDD hebben. Je denkt aan RAID-0 ofzo?
Ik wacht nog even tot de effecten van de overstromingen in Thailand voorbij zijn.
 
RAID-1 is helemaal niet sneller als gewoon 1 HDD hebben.

Voor lezen wel, als je een goeie controller hebt tenminste. Hij zal van beide schijven tegelijk lezen. Dus twee leesacties die tegelijk zijn doet een goede controller van verschillende disks en niet sequentieel vanaf eentje.

Ik weet niet of je wel eens een hardware RAID-1 aan het werk gezien hebt, maar daar staan bij het lezen van bestanden beide disks te knipperen.
 
Voor lezen wel, als je een goeie controller hebt tenminste. Hij zal van beide schijven tegelijk lezen. Dus twee leesacties die tegelijk zijn doet een goede controller van verschillende disks en niet sequentieel vanaf eentje.
Maar omdat je RAID-1 meestal voor backup gebruikt is lezen niet zo belangrijk als schrijven ;)
 
Maar omdat je RAID-1 meestal voor backup gebruikt is lezen niet zo belangrijk als schrijven ;)

Als het gaat om een backup-systeem (NAS o.i.d.) is de snelheid sowieso niet belangrijk.

Overigens heeft een hardware RAID-controller doorgaans evenveel diskcontrollers als disks, dus schrijven gaat helemaal parallel (nog naast de BBWC die er ook op hoort te zitten). Maar da's allemaal wel meer server spul.
 
Ik heb ook een nasje (synology usb station2) in mijn meterkast staan die snachts m'n sample library synct. Dat geeft toch wel een prettig gevoel.

Maar goed, ik moet me toch nog eens wat verder verdiepen in de verschillen tussen raid 0 en raid 1. Zo als het er nu uitziet ga ik iig. voor een SSD Raid oplossing :)
 
Dit lijkt me nog interessanter dan Linux: http://www.ext2fsd.com/?page_id=2 :)

Zou een NAS + RAID-1 veilig genoeg zijn als enig archiveer+backupmedium?

Ja, maar als de bliksem inslaat en je krijgt een stroompiek te verduren kunnen beide apparaten kapot zijn. Brand heeft dezelfde uitwerking trouwens ;-)
Voor een zekere backup kan je beter een online backup oplossing kiezen ( via internet ) of een manier om een kopie van je data offsite ( bij je ouders, buren, etc. ) te plaatsen.

Dit heeft echter niet zoveel te maken met de vraag uit de topicstart.
Je boot partitie veiligstellen gaat via raid 1 / raid 5, of gewoon een image trekken van je schijf en pas vervangen als het daadwerkelijk kapot gaat.
 
Ja, maar als de bliksem inslaat en je krijgt een stroompiek te verduren kunnen beide apparaten kapot zijn. Brand heeft dezelfde uitwerking trouwens ;-)

Voor een zekere backup kan je beter een online backup oplossing kiezen ( via internet ) of een manier om een kopie van je data offsite ( bij je ouders, buren, etc. ) te plaatsen.
Bliksem/ouders/buren zijn er hier in de stad niet :D

Offsite lijkt me nogal onhandig voor backup he? Hoe ga je die dan bijwerken? En zelfs aan een archief word toch regelmatig toegevoegd.

Ik heb eens Dropbox uitgeprobeerd... maar ik vond dat maar niks, je kon enkel de "dropbox-folder" gebruiken, en niet je eigen gestaande systeem van folders :frons:
 
Back
Top