Korg TR (Triton LE) sequencer probleem (abrupte stop van noten)

Wootson

Ouwe rot
Lid sinds
29 Maart 2011
Berichten
1.428
Ik heb nu al een tijdje een Korg TR61 (vergelijkbaar met de Triton LE) en ondervind enige problemen met de sequencer. De handleiding biedt hierbij eigenlijk geen oplossing voor zover ik heb kunnen achterhalen. De Triton LE sequencer werkt 100% hetzelfde, dus misschien zijn er mensen die uitkomst kunnen bieden.

De sequencer kan dusdanig ingesteld worden zodat bijvoorbeeld measure 1 t/m 8 oneindig blijven loopen, zoals bij een willekeurige drum machine. Dat lukt in principe, maar als ik bijvoorbeeld een noot aanhaal op measure 6 en deze wil laten doorklinken van 6 tot eind measure 5, dan slaat de noot af bij eind measure 8. Dit gebeurd voor alle sounds en met echo's is dit echt vreselijk irritant. Je hoort dan echt dat het afgebroken wordt en alles herstart. Een crash cymbal met een flinke galm ergens in measure 8 is zo ook vrijwel onmogelijk.

Wat nu gebeurd: 6(start_noot)-7-8-cutoff-1-2-3-4-5-6(herstart_noot)
Hoe het hoort: 6(start_noot)-7-8-1-2-3-4-5-6(herstart_noot)

Eventueel kun je per track de loop measures instellen, waarbij je dus kunt kiezen om een losse track 16 measures te geven en zo de boel te omzeilen, maar dan nog worden lange echo's abrupt afgebroken soms. Plus het is een hele berg werk terwijl het gewoon simpeler kan.

Mijn Alesis SR18 drum machine bied enige uitkomst omdat ik de Bass sectie kan mappen met MIDI. Zo kan ik tegelijkertijd een beat laten loopen met daarbij de sounds van de Korg TR. Als ik de SR18 laat sequencen gebeurd het cutoff tafereeltje niet. Maar ja, de sequencer van de TR is wat uitgebreider dus ik zou die liever gebruiken eigenlijk.

Moet ik iets aan of uit vinken ergens? Of is dit niet mogelijk en kan ik beter op zoek gaan naar iets als een aparte hardwarematige sequencer ala Yamaha RM1X, MPC500 of iets vergelijkbaars waarbij dit soort zaken niet aan de orde zijn?
 
Misschien ligt het aan de polyphony, anders zou ik het echt niet weten...
 
Dat heet toch: note follow. Weet niet of dat op jouw Korg ook zo heet.
 
hmm... zal je triton niet gewoon een note-off msg versturen als ie overnieuw begint met zijn loop??
doet mijn mc909 ook.. de enige manier om dan superlange strings in een 16step pattern te krijgen
is domweg een superlange release toevoegen..

echo's en reverbs blijven wel doorwerken op me mc909.. dus even geen idee waarom ook DIE worden afgekapt bij jouw.
 
Correctie: echo wordt niet afgekapt, maar de noot wordt wel gestopt bij het opnieuw starten van de loop.

Als ik een vier-bar loop maak en start bij het begin van de derde bar, dan stopt de noot vanzelf als de loop opnieuw begint bij bar één. Enige oplossing is volgens mij inderdaad de lange release tijd toevoegen. Dat heb ik uitgeprobeerd en dat is gewoon mogelijk. Of er moeten nog andere oplossingen mogelijk zijn.

Dat note-follow heb ik trouwens nergens kunnen vinden.
 
Back
Top