zelf basstraps maken

shapey

Ingeburgerd
Lid sinds
1 november 2005
Berichten
53
Locatie
almere
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag aangaande het zelf maken van basstraps.
heb er al het een en ander over opgezocht, maar stuit op wat problemen.

Ik heb een studio annex studeerruimte in een kamer van 3X3.

ik wil nu enkele basstraps maken om met name de resonantie van de bass te beperken.
de kamer staat redelijk vol met een grote kast e.d. maar de bas galmt vreselijk door.
ik maak voornamelijk techno en kick en bass zijn in de ruimte vrij lastig te sturen, en een headphone op en op men frequency analyser af gaan is ook niet alles :P


qua afmetingen en plaatsing en dergelijke kan ik dit afkijken van een maat van mij met een "echte" studio, dus dat is geen probleem.

Waar ik echter tegen aan loop is gebruik van het juiste materiaal.
Ik lees veel over rockwool 221, dit schijnt het beste te zijn om te gebruiken, maar is niet vrij verkrijgbaar.

Nu vraag ik mij af wat ik dan wel het beste kan gebruiken.
Is een ander soort steenwol met redelijke dichtheid ook ok of volslagen kansloos?

Mijn gebruik is puur hobbymatig, en ik verwacht geen wonderen, het enige wat ik wil bijsturen is het galmen van de bass.

ik hoop dat men mij hier mee kan helpen!

alsvast bedankt voor jullie input!

Jeroen
 
hoi ik heb een heleboel basstraps en panelen te koop.. bespaart je een heleboel doe-het-zelf werk
 
Binnenkort ga ik een aantal Rockwool 221 pakken halen; 100mm en 60mm.

Mochten er mensen interesse hebben laat het maar weten.
 
3 x 3 is een erg lastige lengte breedte verhouding.

In eerste instantie zou ik proberen in een andere ruimte te gaan werken die een betere verhouding tussen lengte, hoogte, breedte heeft.

Verdiep je maar even in "room ratio's" en je komt erachter wat ik je hier mee wil geven.

Succes.
 
ja ik weet dat de ruimte niet ideaal is.

echt een keuze heb ik echter niet, ik woon in een appartement met 2 slaapkamers, 1 ervan is dus de studio, logischerwijs heb ik de grotere kamer als slaapkamer gekozen.

daarnaast vindt men vriendin het prima dat ik een hobby heb, maar ze hoeft er niet onder te lijden :P\
 
3x3 is verschrikkelijk als produceer ruimte, veel te klein en dan ook nog eens vierkant. extreem veel resonanties en gaten in het hoorbare lage bereik. Lijkt me onmogelijk om het goed te basstrappen.
 
Als de dichtheid maar boven de 40kg/m3 is, zit je wel goed. Ik ben het eens met dat je ruimte te klein is om het echt goed te doen, maar je kan zeker wel wat verbetering krijgen met basstraps. Basstraps schuin over iedere muur/muur hoek plaatsen en traps achter je speakers en daar je speakers zo dicht mogelijk tegenaan zetten.
 
Ik kom weleens in een studio die ook min of meer vierkant is. Daar hangt een grote (en dure) diffuser aan de achterwand en ik moet zeggen dat we daar toch goede mixen maken.

Bass trapping kost ruimte (athans als je serieus de lage frequenties aan wilt pakken) en die heb je niet.
 
Ik heb een ruimte van 3.00 bij 3.25 en een hoogte van 2,60.

Wil ook wat aan het geluid doen maar geen idee hoe ik dat moet meten etc.

Iemand tips of linkjes?

Tips:

Je kunt er een heel groot raam in maken en dat openzetten, dan zijn waarschijnlijk je akoestiek problemen grotendeels verholpen.

Met een speciale meetmic en software kun je metingen doen.

Linkje:

http://www.soundscapes.nu/
 
Tips:

Je kunt er een heel groot raam in maken en dat openzetten, dan zijn waarschijnlijk je akoestiek problemen grotendeels verholpen.

Dus je stelt aan dit forumlid voor om eerst een groot raam te bouwen. En dan is hij MISSCHIEN van zijn problemen af...

Aan de O.P.: trek je niets aan van ongestaafd natte vingerwerk ;)

Neem een professional in de arm. Basis advies is vaak gratis.
 
Dus je stelt aan dit forumlid voor om eerst een groot raam te bouwen. En dan is hij MISSCHIEN van zijn problemen af...

Aan de O.P.: trek je niets aan van ongestaafd natte vingerwerk ;)

Neem een professional in de arm. Basis advies is vaak gratis.

Was niet serieus bedoeld vriend, ik dacht niet dat ik dat zou moeten uitleggen. Een open raam werkt overigens heel goed, maar denk even na.
 
Is mogelijk maar je zal wel veel Rockwool moeten gebruiken. Met 5 grote broadbands en alle hoeken voorzien van chunks kom je een heel eind. Natuurlijk wil je geen dooie boel dus vandaar dat 5 panelen genoeg zijn. Vergeet diffusen, want je zal voornamelijk low-freq moeten behandelen. Zou je daar een diffusor voor moeten maken ben je niet blij :)

Doe wat metingen na het plaatsen van alles. Ben je dan niet tevreden zou je over kunnen gaan op het bewerken van de muur en plafondhoeken.
 
Back
Top