aanbevelingen gezocht - live optreden met software

robbieuswain

Nieuwkomer
Lid sinds
25 januari 2012
Berichten
14
Hallo - ik weet niet of dit het goeie forum is maar ben van plan all mijn hardware synths te verkopen en te vervangen door een goed midi klavier (88 toetsen), Apple Air & soft synths. Dit lijkt mij ideaal voor in de studio maar blijf met een pertinenete vraag zitten : wat als je dan life gaat spelen ? Ik ben gewoon van met hardware op te treden (genre pop/rock) en heb geen idee welke opties er allemaal bestaan, doenbaar en haalbaar zijn ... alle raadgevingen welkom !

Alvast bedankt - robbie
 
Waarom veranderen als je goed en handig met het spul overweg kan denk ik dan.
Als je op software overgaat betekent dat weer een leercurve en heel veel geklooi, want een pc betekent per definitie dat dingen altijd anders gaan dan je denkt.

Een simpele wiskundige als ik denk dan: niet aan beginnen. Je weet wat je nu hebt en je weet niet wat je straks hebt.

Paul
 
Als je daar geen antwoord op kan geven zal ik eerst de software oplossing erbij kopen en dan kijken hoe dat werkt in de studio en voor live je hardware houden. Is wellicht een grotere investering in het begin, maar als je besluit om eerst je harware weg te doen en er dan achterkomt dat het live niet werkt zoals je wilt kan je weer spullen terug gaan kopen.
Door het eerst dubbel te doen kan je altijd nog besluiten om je hardware weg te doen als je er live klaar voor bent.
 
Ik gebruik sinds 3 jaar naast de hardware ook software live. Heb allerlei combinaties geprobeerd, alles door de laptop mbt FX, hardware + softsynths, laptop er als extra bij maar de hardware synths niet door de FX vande laptop etc. Belangrijk: ik maak experimentele ambient-drone muziek, en daar is een laptop wel geschikt voor omdat latency geen issue is voor mij. Maar als je strakke pop/rock gaat spelen, dan ga je vaak wel wat last hebben van vertraging en dat is wel iets om rekening mee te houden.

My lessons learned:

1) Als je laptop of je audio interface er mee nokt, en dat gebeurd, ook met een Mac, dan is het wel handig als je nog wat hardware hebt. Dus ik zou zeker niet al je hardware verkopen, en zorg ook dat, als het gebeurd, je direct verder kunt met je alleen hardware, dus bereidt ook wat sounds voor.

2) Ik speel na 3 jaar toch weer met meer hardware dan software, gewoon omdat het betrouwbaarder is en minder gezeik op levert. Het gaat tenslotte om de muziek, je moet op je gear kunnen vertrouwen.

3) Een laptop is verre van ideaal en kwetsbaar en eigenlijk niet geamakt voor het podium. Mijn Mac macbook houdt het al 3 jaar vol maar ik ben er super zuinig op. Een Muse Receptor is een veel beter idee

4) Als je met een laptop wilt spelen, dan zou mijn advies zijn: koop kwaliteit, bv een Mac met Ableton Live en een RME audio interface. Dat is superstabiel, en spreek uit ervaring en daar durf ik wel een podium mee op. Kost wel een paar centen maar je neemt een groot risico als je met budgetmerken een live setup gaat maken. En vaak betaal je achteraf als nog veel geldt omdat je dan na 1-2 jaar toch maar een betere en duurdere audio interface koopt.
 
Je moet gewoon je Nord Stage EX 88 houden en een macbookje erbij kopen met een goede kaart. Dan heb je deze kwestie opgelost en hoef je ook geen keuze te maken tussen de apparaten in je andere tread. Via de externe zone op je Stage kan je prima je MacBook aansturen en zo sound daaruit mee programmeren in je presets op je Nord
Stop met zoeken naar een alles in een oplossing, die ga je nooit vinden...
 
het publiek wil ook wat., vanuit dat oogpunt is hardware visueel veel aantrekkelijker.
 
Je moet gewoon je Nord Stage EX 88 houden en een macbookje erbij kopen met een goede kaart. Dan heb je deze kwestie opgelost en hoef je ook geen keuze te maken tussen de apparaten in je andere tread. Via de externe zone op je Stage kan je prima je MacBook aansturen en zo sound daaruit mee programmeren in je presets op je Nord
Stop met zoeken naar een alles in een oplossing, die ga je nooit vinden...

Zou ik ook doen. En de perfecte oplossing bestaat inderdaad niet ;-)
 
Je moet gewoon je Nord Stage EX 88 houden en een macbookje erbij kopen met een goede kaart. Dan heb je deze kwestie opgelost en hoef je ook geen keuze te maken tussen de apparaten in je andere tread. Via de externe zone op je Stage kan je prima je MacBook aansturen en zo sound daaruit mee programmeren in je presets op je Nord
Stop met zoeken naar een alles in een oplossing, die ga je nooit vinden...

ja, dit is wel een erg goede tip, dat zou ik serieus overwegen als ik jou was.
 
tja ... wordt moeilijker en moeilijker om afscheid te nemen van de rooie ... nu wat mag een degelijke mac dan wel kosten ? Ik heb even naar de muse receptor gegoogled en wel heel duur en moeilijk te vinden hier in Belgiƫ ... er is trouwens een kleiner broertje de Musebox - iemand ervaring hiermee ?
 
Een 2e hands MOTU UltraLite (welke versie dan ook) en een 2e hands MacBook Pro, of zelfs die oude MacBookjes (niet de pro versies) met FW (dus vanaf 2008 volgens mij) voldoen prima als het daarvoor is hoor. Je kan gaan voor er nieuwste van het nieuwste maar zelfs dan zou ik gaan voor die combo, UltaLite en MacBook (Pro) simpelste versie. Of die kleine 11" Air

De importeur van Muse Research zit zelfs in Belgie, Amptec
 
Ik gebruik nog steeds een 13" witte MacBook 2.4 Ghz met FireWire, inmiddels 3-4 jr, maar die voldoet nog prima. Motu Ultralite heb ik ook jaren gehad, prima ding. Tweedehands RME Fireface 400 is ook aan te bevelen, iets duurder maar super stabiel.

Musebox: dat is iets heel anders dan een Receptor of laptop, is meer een preset doosje dus functioneel beperkt. Wordt overigens gemaakt door Peavey maar is denk ik nog niet verkrijgbaar.
 
Back
Top