Slaapkamer studio akoestiek probleem.

DeWaat

Ingeburgerd
Lid sinds
6 januari 2012
Berichten
27
Beste SF'ers,

Na dagen door dit prachtige forum gestruind te hebben ga ik jullie om hulp vragen :halleluja

Zoals vele zit ik gewoon op mijn kamertje 3 hoog achter ( letterlijk ) beetje beats te maken en het valt mij telkens op als ik in clubs sta dat mijn afmixen niet echt super is.

Nu wil ik graag mijn kamer wat akoestisch vriendelijker maken, liefst niet al te prijzig, want het is niet zeker hoe lang ik bijv in deze kamer blijf ( dus mobiel moet t wel zijn wat ik installeer )

Hier een tekeningetje van hoe ik alles heb staan met afmetingen etc.

erztqb.jpg


Het zou super zijn als jullie me kunnen helpen :D :biertje:
 
Mooie kamer heb je.

Ik zou achter je bureau in de hoeken wat basstraps/cornertraps maken. (een googlen)
achter je een bank zetten (basstrap) en links en rechts en evt boven je wat absorptie panelen.

kleedje op de vloer en je bent al een heel eind volgens mij.
 
Een goede acoustiek in je studio in net zo belangrijk als het kiezen van bijvoorbeeld de juiste monitoren. Om de juiste acoustiek te krijgen in je. homestudio, kan je metingen laten doen van je ruimte. Msv te heerenveen kunnen je wellicht op dit punt informeren. Zij zijn professionals op het gebied van studio inrichting.

Mocht je budget goede aanpassingen niet toe laten, dan kan je met minimale middelen het zo goed als mogelijk maken en daarnaast IK MULTIMEDIA ARC gebruiken om je 'lekken' in je ruimte in je afluistering te compenseren.
 
ik kan het tekeningetje niet echt goed lezen. is het in verhouding? dan moet daar zeker iets van te maken zijn voor niet al teveel geld.

de standaard 1e oplossingen zijn je eerste reflecties (google eens op early reflections) beperken: ga je op luisterpositie zitten en vraag iemand om met een spiegeltje langs de muur te lopen. daar waar je je speaker kan zien moet je geluid gaan absorberen, en dat doe je door rockwool in een framepje met doek eromheen aan de muur (en deur zo te zien) te hangen.

op die manier zorg je dat het geluid wat je als eerste hoort ook daadwerkelijk uit je speakers komt en niet onderdeel is van de galm van de kamer.
 
120niuw.jpg


Zo moet het er dan ongeveer uit gaan zien? De gele vlakken zijn dan de basstraps en links en rechts de early reflection gebieden. Er ligt een tapijt, fungeert het bed ook als een basstrap ?!

Overigens is de kamer 2,90m hoog, hoe hoog moet ik de voorstaande basstraps maken?

Super bedankt voor de moeite, had ook na veel inlezen besloten om eerst mijn akoestiek aan te pakken en daarna nieuwe monitors te kopen.8~
 
Wijs besluit! Dat ziet er al goed uit.

Over de basstraps: Tot aan het plafond zou ik adviseren. Google eens op cornertraps.
 
Back
Top