Er staan hier wat vage dingen in af en toe.
Ik heb zelf 3 e half jaar muziektheorie gekregen en zal proberen wat basis dingen uit te leggen.
Eerst even 1 ding uit de wereld helpen :
alle witte toetsen zijn niet perse majeur en alle zwarte toetsen zijn niet perse mineur.
Het gaat om de afstanden tussen de toetsen. oftewel : intervallen.
bij majeur is het rijtje als volgt : heel, heel, half, heel, heel, heel, half
vanaf C gezien : C, D, E, F, G, A, B
Een hele interval bestaat uit 2 semi's. C naar D bijvoorbeeld. Of A# naar C
Een halve interval bestaat uit 1 semi. D naar E, F# naar G
De mineur intervallen reeks is als volgt : heel, half, heel, heel, half, heel, heel
Een mineur toonladder kan dus ook alleen uit witte toetsen bestaan.
Am, A mineur, A klein : A, B, C, D, E, F, G
Het maakt dus niet uit op welke toets je begint, als je een bepaalde intervallen reeks aanhoud van een bepaalde toonladder.
Je hebt nog meer toonladders dan alleen mineur en majeur. Zo heb je harmonisch mineur, melodisch mineur en de zogenaamde "kerktoonladders". Die hebben allemaal hun intervallen reeks.
De intervallen (afstanden van noten) hebben ook hun eigen benaming :
C - C : reine prime
C - C#/Db : kleine secunde
C - D : grote secunde
C - D#/Eb : kleine terts
C - E : grote terts
C - F : reine kwart
C - F#/Gb : overmatige kwart/verminderde kwint
C - G : reine kwint
C - G#/Ab : overmatige kwint/kleine sext
C - A : grote sext
C - A#/Bb : klein septiem
C - B : groot septiem
C3 - C4 : rein octaaf
Dit zijn enkele benamingen voor de afstanden. Ik hoop dat ik het goed kan uitleggen, maar de vuistregel is dat er geen enkele letter dubbel kan staan binnen een toonladder. Een D en D# kunnen niet in dezelfde toonsoort voorkomen. Mocht er dus een intervallen reeks voorkomen waar wel die toetsen in voorkomen dan krijg je als volgt: C, D, Eb, F, G, A, B.
Dit kan dus niet : C, D, D#, F, G, A, B.
Het alfabet wordt dus altijd :correct afgemaakt".
Wil je weten welke toetsen er in een toonladder zitten, dan verwijs ik jullie naar de kwintencirkel :
Hierin wordt aangegeven hoeveel kruizen (#) en mollen (b) in de majeur toonsoort staat
Ik hoor je al denken : Heb je dit ook voor mineur?
Ja dat is er ook..
In de binnenste ring van deze kwintencirkel vind je de toon voor de mineur kwintencirkel.
Dit is nog steeds gebaseerd op het intervallen reeks. Vanaf A gezien en je gebruikt de mineur intervallen reeks dan zal je geen kruizen of mollen aan te toetsen. bij E zie je dat je een kruis erbij krijgt. Probeer het eens uit op je paino/synth.
Er zit een logica achter de kwintencirkel. Hij heet namelijk niet voor niets de kwintencirkel.
Elke reine kwint hoger/lager zal je een kruis of een mol erbij/minder krijgen.
Hopelijk houd je het nog een beetje bij. Snap je het nog niet, lees het nogmaals door en houd je piano erbij. Als het kwartje valt, dan is het in 1x enorm logisch. Zoals mijn docent zei : Muziektheorie is pure wiskunde.
Nu komt het verhaal met de akkoorden. Een iets taaier gedeelte, maar hopelijk kan ik je er door heen slepen.
Eerst even een ding uit de wereld helpen : 3 noten is klassiek gezien geen akkoord. Dat noemt men een 3-klank. 4 tonen is algemeen geaccepteerd als akkoord, maar je hebt een aantal zeurpieten erbij zitten die dit nog een 4-klank noemen. 5 tonen zijn wel genoeg om het woord "akkoord" te dragen.
Hoe men het allemaal noemt, moeten jullie zelf weten. Het is meer om de 'muziek-taal' en communicatie daarvan op de been te houden.
Oke akkoorden....
We beginnen met de 3 klanken. Je hebt zoals verschillende intervallen ook verschillende 3-klanken. Majeur, mineur, verminderd, overmatig, sus2, sus4, hard verminderd en dubbel verminderd.
Bij deze de intervallen structuur van die 3-klanken:
majeur : prime - grote terts - reine kwint
mineur : prime - kleine terts - reine kwint
verminderd : prime - kleine terts - verminderde kwint
overmatig : prime - grote terts - overmatige kwint
Sus2 : prime - grote secunde - reine kwint
Sus4 : prime - reine kwart - reine kwint
hard verminderd : prime - grote terts - verminderde kwint
dubbel verminderd : prime - verminderde terts - verminderde kwint
Jawel een verminderde terts. Is dat eigenlijk geen grote secunde?
Dat klopt maar een 3-klank heeft altijd een prime, terts en kwint als tonen.
Heb je iets anders dan een 3 dan wordt dat aangeduid met o.a. "sus" of "6" (bij het gebruik van een sext)
een 3 klank hoeft niet altijd met een prime te beginnen. Het kan bijvoorbeeld ook : terts - kwint - prime (van laag naar hoog gezien).
Of kwint - prime - terts. Je houd dan nog steeds hetzelfde akkoord alleen leg je ze anders neer. Dit worden omkeringen genoemd.
Voor het gemak noem ik de prime : 1, terts : 3 en kwint : 5.
1 - 3 - 5 noemen we de grondligging.
3 - 5 - 1 noemen we de eerste omkering
5 - 1 - 3 noemen we de tweede omkering.
Deze omkeringen zijn bedoelt om "mooi aan elkaar" te kunnen spelen. Als je een akkoorden/3klanken reeks achter elkaar speelt dan gaat de doelstelling dat je zo min mogelijk qua afstand verschuift met je vingers/hand.
Voorbeeld:
als je van C majeur naar F majeur zou spelen dan zouden de meeste beginnelingen dit doen :
C - E - G
F - A - C
Als je het zo speelt dan verschuif je je hand onnodig.
Door middel van omkeringen kan je het dus ook zo doen :
C - E - G
C - F - A
Dit geeft correcter harmonisch gevoel. Het wil niet zeggen dat je dit altijd moet doen. Voor sommige mensen is het laten verspringen van de hand juist het karakter wat ze in dat stuk zoeken. Dat kan en is een creatieve keuze en als het resultaat goed is, dan moet je je niet laten afleiden door deze theorie. Wat betreft het bespelen van de piano zijn de omkeringen handig, zodat piano niet een sport wordt, maar een kunst van het laten glijden van de handen.
Dit is wel even genoeg info voor nu. Nog niet alles is verteld en er zullen zeker vragen bij je opkomen, maar ik zit nu al een half uur te typen en de theorie op te ratelen en vind het wel even mooi geweest.
Ik heb zelf 3 e half jaar muziektheorie gekregen en zal proberen wat basis dingen uit te leggen.
Eerst even 1 ding uit de wereld helpen :
alle witte toetsen zijn niet perse majeur en alle zwarte toetsen zijn niet perse mineur.
Het gaat om de afstanden tussen de toetsen. oftewel : intervallen.
bij majeur is het rijtje als volgt : heel, heel, half, heel, heel, heel, half
vanaf C gezien : C, D, E, F, G, A, B
Een hele interval bestaat uit 2 semi's. C naar D bijvoorbeeld. Of A# naar C
Een halve interval bestaat uit 1 semi. D naar E, F# naar G
De mineur intervallen reeks is als volgt : heel, half, heel, heel, half, heel, heel
Een mineur toonladder kan dus ook alleen uit witte toetsen bestaan.
Am, A mineur, A klein : A, B, C, D, E, F, G
Het maakt dus niet uit op welke toets je begint, als je een bepaalde intervallen reeks aanhoud van een bepaalde toonladder.
Je hebt nog meer toonladders dan alleen mineur en majeur. Zo heb je harmonisch mineur, melodisch mineur en de zogenaamde "kerktoonladders". Die hebben allemaal hun intervallen reeks.
De intervallen (afstanden van noten) hebben ook hun eigen benaming :
C - C : reine prime
C - C#/Db : kleine secunde
C - D : grote secunde
C - D#/Eb : kleine terts
C - E : grote terts
C - F : reine kwart
C - F#/Gb : overmatige kwart/verminderde kwint
C - G : reine kwint
C - G#/Ab : overmatige kwint/kleine sext
C - A : grote sext
C - A#/Bb : klein septiem
C - B : groot septiem
C3 - C4 : rein octaaf
Dit zijn enkele benamingen voor de afstanden. Ik hoop dat ik het goed kan uitleggen, maar de vuistregel is dat er geen enkele letter dubbel kan staan binnen een toonladder. Een D en D# kunnen niet in dezelfde toonsoort voorkomen. Mocht er dus een intervallen reeks voorkomen waar wel die toetsen in voorkomen dan krijg je als volgt: C, D, Eb, F, G, A, B.
Dit kan dus niet : C, D, D#, F, G, A, B.
Het alfabet wordt dus altijd :correct afgemaakt".
Wil je weten welke toetsen er in een toonladder zitten, dan verwijs ik jullie naar de kwintencirkel :
Hierin wordt aangegeven hoeveel kruizen (#) en mollen (b) in de majeur toonsoort staat
Ik hoor je al denken : Heb je dit ook voor mineur?
Ja dat is er ook..
In de binnenste ring van deze kwintencirkel vind je de toon voor de mineur kwintencirkel.
Dit is nog steeds gebaseerd op het intervallen reeks. Vanaf A gezien en je gebruikt de mineur intervallen reeks dan zal je geen kruizen of mollen aan te toetsen. bij E zie je dat je een kruis erbij krijgt. Probeer het eens uit op je paino/synth.
Er zit een logica achter de kwintencirkel. Hij heet namelijk niet voor niets de kwintencirkel.
Elke reine kwint hoger/lager zal je een kruis of een mol erbij/minder krijgen.
Hopelijk houd je het nog een beetje bij. Snap je het nog niet, lees het nogmaals door en houd je piano erbij. Als het kwartje valt, dan is het in 1x enorm logisch. Zoals mijn docent zei : Muziektheorie is pure wiskunde.
Nu komt het verhaal met de akkoorden. Een iets taaier gedeelte, maar hopelijk kan ik je er door heen slepen.
Eerst even een ding uit de wereld helpen : 3 noten is klassiek gezien geen akkoord. Dat noemt men een 3-klank. 4 tonen is algemeen geaccepteerd als akkoord, maar je hebt een aantal zeurpieten erbij zitten die dit nog een 4-klank noemen. 5 tonen zijn wel genoeg om het woord "akkoord" te dragen.
Hoe men het allemaal noemt, moeten jullie zelf weten. Het is meer om de 'muziek-taal' en communicatie daarvan op de been te houden.
Oke akkoorden....
We beginnen met de 3 klanken. Je hebt zoals verschillende intervallen ook verschillende 3-klanken. Majeur, mineur, verminderd, overmatig, sus2, sus4, hard verminderd en dubbel verminderd.
Bij deze de intervallen structuur van die 3-klanken:
majeur : prime - grote terts - reine kwint
mineur : prime - kleine terts - reine kwint
verminderd : prime - kleine terts - verminderde kwint
overmatig : prime - grote terts - overmatige kwint
Sus2 : prime - grote secunde - reine kwint
Sus4 : prime - reine kwart - reine kwint
hard verminderd : prime - grote terts - verminderde kwint
dubbel verminderd : prime - verminderde terts - verminderde kwint
Jawel een verminderde terts. Is dat eigenlijk geen grote secunde?
Dat klopt maar een 3-klank heeft altijd een prime, terts en kwint als tonen.
Heb je iets anders dan een 3 dan wordt dat aangeduid met o.a. "sus" of "6" (bij het gebruik van een sext)
een 3 klank hoeft niet altijd met een prime te beginnen. Het kan bijvoorbeeld ook : terts - kwint - prime (van laag naar hoog gezien).
Of kwint - prime - terts. Je houd dan nog steeds hetzelfde akkoord alleen leg je ze anders neer. Dit worden omkeringen genoemd.
Voor het gemak noem ik de prime : 1, terts : 3 en kwint : 5.
1 - 3 - 5 noemen we de grondligging.
3 - 5 - 1 noemen we de eerste omkering
5 - 1 - 3 noemen we de tweede omkering.
Deze omkeringen zijn bedoelt om "mooi aan elkaar" te kunnen spelen. Als je een akkoorden/3klanken reeks achter elkaar speelt dan gaat de doelstelling dat je zo min mogelijk qua afstand verschuift met je vingers/hand.
Voorbeeld:
als je van C majeur naar F majeur zou spelen dan zouden de meeste beginnelingen dit doen :
C - E - G
F - A - C
Als je het zo speelt dan verschuif je je hand onnodig.
Door middel van omkeringen kan je het dus ook zo doen :
C - E - G
C - F - A
Dit geeft correcter harmonisch gevoel. Het wil niet zeggen dat je dit altijd moet doen. Voor sommige mensen is het laten verspringen van de hand juist het karakter wat ze in dat stuk zoeken. Dat kan en is een creatieve keuze en als het resultaat goed is, dan moet je je niet laten afleiden door deze theorie. Wat betreft het bespelen van de piano zijn de omkeringen handig, zodat piano niet een sport wordt, maar een kunst van het laten glijden van de handen.
Dit is wel even genoeg info voor nu. Nog niet alles is verteld en er zullen zeker vragen bij je opkomen, maar ik zit nu al een half uur te typen en de theorie op te ratelen en vind het wel even mooi geweest.