grondtoon/toonladders

Dacide

Ouwe rot
Lid sinds
28 juni 2004
Berichten
730
Locatie
Echt
Ik heb zelf geen kennis van harmonieleer, toonladders, akkoorden... tevens kan ik geen piano spelen.
(lees: ik heb de klepel wel zien hangen, maar daar blijft t wel bij)

Hoe dien ik om te gaan met toonladders en grondtonen etc.

Ik 'weet' dat een lied/track/arrangement normaliter in een specifieke toonladder geschreven is. Is de gebruikte toonladder hetzelfde als de grondtoon? (dus een track in Am heeft als grondtoon Am?)

Is het juist dat als ik een track in Am wil maken, dat ik dan in mijn gehele arrangement, dus bij alle kanalen, enkel gebruik maak van de toetsen die bij deze toonladder horen?

Ik wil bovenstaande ietwat gerichter gaan toepassen om ervoor te zorgen dat alle klanken en tonen in harmonie met elkaar zijn... (lees: niet vals klinken)

Ik heb reeds een boekje gekocht dat eigenlijk bedoeld is voor mensen die keyboard willen leren spelen. hier staat een overzicht in van alle majeur en mineur akkoorden, evenals een overzicht van alle toonladders en de bijbehorende toetsen.
 
het makkelijkste is om gewoon deze akkoorden te leren spelen, dan hoor je vanzelf de "toon" van de track en of een vrijere interpretatie past of niet. vaak voelen ladders heel natuurlijk aan en iets wat niet past, dat wringt dan. hoor je snel genoeg. Vind jij het mooi, dan is het goed.
 
Hoe dien ik om te gaan met toonladders en grondtonen etc.

Ik 'weet' dat een lied/track/arrangement normaliter in een specifieke toonladder geschreven is. Is de gebruikte toonladder hetzelfde als de grondtoon? (dus een track in Am heeft als grondtoon Am?)
dat is een vaak gebruikte misvatting. De toonladder staat los van de toonsoort. In jouw voorbeeld spreek je over de Toonsoort A mineur (of A kleine terts in het nederlands). De grondtoon van A mineur is A

Is het juist dat als ik een track in Am wil maken, dat ik dan in mijn gehele arrangement, dus bij alle kanalen, enkel gebruik maak van de toetsen die bij deze toonladder horen?

nee dat klopt niet. Er zijn heel veel toonladders die je op de toonsoort A mineur kan spelen. Wat veel bepalender is, is de muziekstijl die je maakt in A mineur. De muziekstijl heeft vaak een toonladder schema die door veel mensen gebruikt wordt.

Ik wil bovenstaande ietwat gerichter gaan toepassen om ervoor te zorgen dat alle klanken en tonen in harmonie met elkaar zijn... (lees: niet vals klinken)

Ik heb reeds een boekje gekocht dat eigenlijk bedoeld is voor mensen die keyboard willen leren spelen. hier staat een overzicht in van alle majeur en mineur akkoorden, evenals een overzicht van alle toonladders en de bijbehorende toetsen.

dat is een goed begin. Leer eerst alle basis en mineur akkoorden plus in eerste instantie alleen de majeur en mineur toonladders die bij de toonsoort horen. Dus in het voorbeeld van de grondtoon A leer je dan het akkoord A majeur plus de A majeur toonladder en vervolgens het akkoord A mineur en de A mineur toonladder.

Doe dit voor alle akkoorden totdat je dit gewoon foutloos kan spelen dan is je basis voor het vervolg al flink gelegd.

De logische stap daarna is je te verdiepen in dingen als dorian, pentatonisch, chromatisch, ditonus, etc. Allemaal termen die je daarna wat beter kan plaatsen door je basis kennis. Maar dat heeft in het begin niet veel zin om je daarmee bezig te houden.

Maar gewoon elke dag even een half uurtje oefenen op 1 akkoord en de bijbehorende toonladder en binnen no time kan je het. Gegarandeerd.
 
aah ok. Weet iets geleerd...

Dus als ik een arrangement in A wil maken dan horen daar alle Majeur en Mineur akkoorden bij.... (die je mag combineren)

Nu even ervan uitgaande dat ik zónder akkoorden werk. Dus enkel met losse toetsen.
Geldt dan hetzelfde? Dus in een stuk dat gemaakt wordt in A kan ik alle toetsen gebruiken die onder A en Am toonladder vallen? Of is dit weer een andere situatie?
 
aah ok. Weet iets geleerd...

Dus als ik een arrangement in A wil maken dan horen daar alle Majeur en Mineur akkoorden bij.... (die je mag combineren)

Nu even ervan uitgaande dat ik zónder akkoorden werk. Dus enkel met losse toetsen.
Geldt dan hetzelfde? Dus in een stuk dat gemaakt wordt in A kan ik alle toetsen gebruiken die onder A en Am toonladder vallen? Of is dit weer een andere situatie?

nou niet helemaal. Je kiest een toonsoort voor je track, bijvoorbeeld A majeur of A mineur. Vervolgens bedenk je een akkoord progressie (of neem je 1 van de bestaande progressies uit de muziekstijl). Om het simpel te houden neem je dan de toonladder van de akkoord progressie stap op dat moment. Een progressie is eigenlijk de opeenvolging van akkoorden in je toonsoort.

Dus simpel voorbeeldje: voor trance kies je voor bijvoorbeeld Am dan een C en dan een F.
Je progressie is dan Am, C, F
Als je nu een melodie maakt dan gebruik je de toetsen in de A mineur toonladder op de Am , de toetsen in de C majeur ladder op C en de toetsen op de F majeur ladder op de F.

Als je daarmee een melodie maakt dan zal het altijd tonaal goed klinken in je track. Dat je zelf in je track geen akkoorden speelt maar alleen maar losse noten uit je toonladder maakt niet uit. Je uitgangspunt is dan je akkoord progressie.
 
Bedankt voor deze handvaten. Daar kan ik wel iets mee (eens even verder verdiepen in akkoord progressies)

Ik weet dat Trance muziek veelal gebruik maakt van bestaande akkoorden combinaties (neem aan dat dit is wat je bedoeld met 'bekende akkoord progressies')

Echter, hoe weet ik wat een bekende akkoord progressie is voor minimal, of techhouse, of progressive?
Is dit gewoon iets waar ik eens een avondje voor moet Googlen?
 
Ik weet dat Trance muziek veelal gebruik maakt van bestaande akkoorden combinaties (neem aan dat dit is wat je bedoeld met 'bekende akkoord progressies')
Het zou wat zijn, dan zou alles hetzelfde klinken :P
Is dit gewoon iets waar ik eens een avondje voor moet Googlen?
Nee, dit leer je door veel piano te spelen, oefening baart kunst.
 
Bedankt voor deze handvaten. Daar kan ik wel iets mee (eens even verder verdiepen in akkoord progressies)

Ik weet dat Trance muziek veelal gebruik maakt van bestaande akkoorden combinaties (neem aan dat dit is wat je bedoeld met 'bekende akkoord progressies')

Echter, hoe weet ik wat een bekende akkoord progressie is voor minimal, of techhouse, of progressive?
Is dit gewoon iets waar ik eens een avondje voor moet Googlen?

Met progressies bedoel ik inderdaad combinaties van opvolgende akkoorden (akkoordschema).

Googlen zou kunnen helpen (ik heb het nooit geprobeerd), maar het simpelste om te beginnen is om een paar van je favoriete tracks te pakken, en dan van elke track steeds de opvolging van akkoorden te vinden. Dan kom je er al snel achter dat veel tracks steeds dezelfde interval van akkoorden gebruiken voor hun tracks.

Het is ook handig om als je een bepaalde stijl mooi vindt, die stijl te benaderen door de progressie te hanteren (plus de sound en fx keuze). Dat hoeft helemaal niet in dezelfde grondtoon en in hetzelfde ritme (kadanz). Daardoor krijg je een compleet andere feel in je track als je daarmee varieert, terwijl je toch die stijl terugherkent.

En dat alle tracks hetzelfde klinken ben ik het niet mee eens. Simpel voorbeeldje, er zijn miljoenen Jazz tracks te vinden die gebaseerd zijn op een II - V - I progressie. Die klinken echt niet allemaal hetzelfde. Door veranderingen in timing, overgangsakkoorden, en natuurlijk de invulling van het arrangement kun je er je eigen draai aan geven.
 
het is vloeken in de kerk... maar dit kan je ook helpen:

http://www.7aliens.com/vst-midi-w2-harmonizer.php

zijn er vast nog wel meer van. Ik ben het met de anderen eens dat je de basistheorie (zoals boven beschreven) zelf moet leren en oefenen, het leuke van muziek maken vind ik muziek zelf inspelen.

Ook snel te leren is de pentatonische toonlader, zijn maar 5 noten, wordt veel op gitaar gebruikt.

Mogelijk heb je een keyboard of synth waarbij de de toetsindeling met transpose kan worden aanpast. Voor C majeur gebruik je alleen de witte toetsen. Met b.v. +2 transpose worden de witte toetsen de D majeur toonladder. Er zijn vast ook wel VST tools of apps die je toetsaanslag corrigeren, als je een noot buiten een toonlader aanslaat, dan klinkt de dichtsbijzijnde "juiste" noot.

Maar, door fouten onstaan vaak mooie dingen, dat sluit je dan weer uit met dit soort hulpmiddelen. En mijn conclusie is dat de noten die je op gehoor mooi vindt klinken bij elkaar vast wel in 1 of andere toonladder zitten.
 
Op het gehoor kan je inderdaad veel voor elkaar krijgen. :) Maar ergens ben ik wel jaloers op mensen die daarnaast ook veel muziektheorie kennen.
 
Ben het eens met 't eerste antwoord van Raphie, als ik je zo lees Dacide heb je nog een leuke maar lange weg te gaan.. ontdekkingsreis door de akkoorden.

Als je 't intuitief wilt houden, bij jezelf, kan ik je ook alleen maar aanraden wat Raphie zei. Pak bestaande liedjes die je kan behappen, zoek evt de keyboard-notatie erbij met de akkoorden, en train je brein op het horen/voelen wat voor akkoorden er allemaal zijn en hun functie.

Een leraar zou misschien beter zijn, die kan 't goed en gestructureerd uitleggen, en heeft ook in de gaten wanneer iets meer aandacht nodig heeft of als je conclusies ergens uit trekt, die niet kloppen, noem maar wat.. wie zegt je dat het niet zo is? de leraar dan dus.
Als je 't lessen op e.g.m. zat bent, kan je altijd stoppen en zelf verder gaan, toch?
 
... Hoe dien ik om te gaan met toonladders en grondtonen etc. ....
Door je goed te realiseren dat tonen (niet de nootjes, maar het geluid op zich) altijd in een relatie staan tot andere tonen, en dat in de tijd (na elkaar of gelijktijdig). En dan kom je bij de oefenmethode uit, die ook wel solfège wordt genoemd. En dat is hard werken... Maar te doen, vooral met een goede leraar er naast.

Wout
 
Op het gehoor kan je inderdaad veel voor elkaar krijgen. :) Maar ergens ben ik wel jaloers op mensen die daarnaast ook veel muziektheorie kennen.


nou, lees dit dan nog eens door, quifster geeft een uitstekende uitleg over de zeer belangrijke basis...:mega:
 
Ben ik weer eens met een verwijzing naar een site

Op www.trancemusicmastery.com wordt elke maand een producer binnen het genre beproken (deze maand bijv Armin en zo zijn ook cosmic gate, parker & Henson ea al aan de orde geweest.

Van heel veel nummers bespreekt de maker van de site de opbouw. Taaie stof, maar wel interssant.

Ik zou eens adviseren om daar eens te kijken (wel in het VIP gedeelte zijn voor deze zaken, de openbare delen zijn niet zo uitgebreid).

Paul
 
Op het gehoor kan je inderdaad veel voor elkaar krijgen. :) Maar ergens ben ik wel jaloers op mensen die daarnaast ook veel muziektheorie kennen.

Ik ook, maar ik weet ook dat ik het tweede vooral aan mezelf heb te danken. Dat is een kwestie van in de boeken duiken en een maand of wat (jaar of wat) studeren. Theorie is ten slotte leerbaar. Het eerste ben ik veel meer jaloers op. Dat is aangeboren voor een heel groot deel. Net als ik ook het talent niet heb om een marathon binnen de 2,5 uur te lopen zo heb ik ook dat talent niet.

Paul
 
Ik moet me ooit als ik tijd heb maar eens aan de studie van muziektheorie toewijden. Ik weet nog net de do te vinden op een klavier en notenbalk. :) Als ik kan leren hoe ik een vliegtuig moet ontwerpen, zal een basis muziektheorie ook nog wel lukken hoop ik.
 
Back
Top