een paar 'noobie' vragen m.b.t. produceren

PaulB

Stamgast
Lid sinds
8 juli 2009
Berichten
215
Locatie
R'Dam
Hi,
Ik heb een paar vraagjes m.b.t. het produceren (bij gebrek aan een beter woord)

1) Ik weet dat je je geluiden een plekje kan geven door vooral te pannen en te eq-en en ook dat het belangrijk is dat je mix mono nog goed klinkt en volgens mij kan je dat checken door een mid/side check.
Nu is m'n vraag: als je eerst netjes de boel hebt lopen pannen en dat leuke geluidje ergens rechts hebt weggemixed en vervolgens naar je "mix in mid" gaat luisteren, dan hoor je dus dat leuke geluidje niet meer zo best want die staat dus net meer naar "side""..... mis ik nu iets of hoe zit dat??!!! Je wilt dat leuke geluidje dus wel blijven horen! Sterker nog,je hebt 'm gepanned zodat-ie beter in de mix valt... Of is mid niet hetzelfde als mono? :?

2) Als je als je tracks netjes gemixed hebt, 380 keer van je monitoren naar je stereoinstallatie bent gelopen als referentie, en je vervolgens - als alles eindelijk acceptabel klinkt - denkt "zo, en nu boel lekker luid limiten", dan help je toch je hele mix weer naar de knoppen??!! Ik bedoel, ik hoef niet perse mee te doen aan de 'loudness war' maar je wilt toch wel een beetje een enigszins gelijk volume hebben als "professionele" producties. (En daarnaast vind ik het theoretisch een vreemde zaak en ben ik benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken).

3) Is dit de juiste volgorde als je record en mixed in 24bit (alles "in the box"): eerst recorden en mixen in 24 bits, en als laatste limiten en ditheren naar 16 bits en wav audio file exporten om op een cd-tje te kunnen branden?

Alvast bedankt voor enig inzicht!

Groeten
Paul
 
2) Als je als je tracks netjes gemixed hebt, 380 keer van je monitoren naar je stereoinstallatie bent gelopen als referentie, en je vervolgens - als alles eindelijk acceptabel klinkt - denkt "zo, en nu boel lekker luid limiten", dan help je toch je hele mix weer naar de knoppen??!! Ik bedoel, ik hoef niet perse mee te doen aan de 'loudness war' maar je wilt toch wel een beetje een enigszins gelijk volume hebben als "professionele" producties. (En daarnaast vind ik het theoretisch een vreemde zaak en ben ik benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken).
Gelijk heb je, en dit is ook weer een vak apart, het slimste is om dit te laten doen door mensen die veel ervaring hebben en het volume kunnen verhogen zonder de mix te verkloten.
 
Ik zou zeggen beperk compressie en zeker limiting zoveel mogelijk. (Ze voegen uiteindelijk meer vervorming toe aan je geluid.)
Beluister je eindresulaat op een goedkoop transistor-radiootje : een simpel 'middle of the road' ding uit de real world.
Dan weet je hoe het in the worst case scenario klinkt (de beenhouwerij dus :P).
Wanneer jij het goed vind, steek dan je vinger op... ja, die mid.}:|
 
Back
Top