Juno 106 preventieve behandeling voice chips

Johan73

Stamgast
Lid sinds
23 december 2008
Berichten
143
Locatie
Brussel, België
In de loop van dit jaar, vermoedelijk tijdens de zomer, plan ik een algemeen onderhoud van mijn Juno-106. Er moet een slider vervangen worden en de andere zitten voelbaar vol prut van het afgebrokkelde viltje dat erover zat. Op zich zal dit dus al heel wat werk zijn.

De Juno heeft nog al zijn originele voice chips en (voorlopig) geven die nog geen problemen. Ik weet echter dat het slechts een kwestie van tijd is eer de coating van de chips geleidend wordt en voor kortsluitingen zorgt. Onder het mom 'better safe than sorry' plan ik dan ook om meteen alle chips een voor een eruit te halen en de coating eraf te strippen met de welbekende procedure.

Mijn vraag is nu of de chips, indien je ze weer op hun oorspronkelijke plek soldeert, ook moeten gekalibreerd worden? Kalibratie is noodzakelijk als je er clones in stopt of chips uit een andere Juno hebt gehaald, maar is dit ook nodig als je de originele chips weer gebruikt?
 
'If it ain't broke, don't fix it' zegt men wel eens.

Kortom, als ze het nog doen dan lekker laten zitten. Het kan verder geen kwaad en mochten ze ooit stuk gaan dan zie je dan wel weer...
 
Ik sluit me erbij aan niets aan doen tot er ook daadwerkelijk problemen zijn, tenzij deze synth voor brood op de plank zorgt (en dan nog).

In theorie is het mogelijk dat je de juno moet kalibreren na het strippen van de chips. Zo zou parasitaire capaciteit beinvloed kunnen worden en er zouden gedrukte weerstanden beschadigd kunnen raken bij het strippen waardoor deze iets in waarde veranderen.

In de praktijk kan ook ik beamen dat er zelden veel bijgesteld hoeft te worden, zelfs na het vervangen van een origineel door een kloon.
 
ik heb 0,0 verstand van juno's, altijd buiten mijn interessesfeer gelegen....

ik heb er nu 1 die op 1 voice raar doet. dat wil zeggen, bij elke 6de toets die ik indruk, klinkt bij geluiden met het filter flink dicht het geluid heel anders of bijna niet. zodra het filter voor een derde of de helft openstaat, klinkt de stem gewoon goed.
het is na het aanzetten de 4de toets, dus ik neem aan voice 4.
als de chips oscillator en filter in 1 zijn, kan ik me voorstellen dat daar het probleem zit.

die chips, is daar makkelijk aan te komen? duur? (sorry nogmaals, heb me nooit in juno verdiept) ?
deze heeft ook een aantal moeilijke (want vuile) schakelaars.

wat zou zoiets in deze staat waard zijn? en is het de moeite om hem eerst schoon te maken en te repareren, of is het aantrekkelijker voor mij en de koper om hem zo weg te doen en de koper het werk te laten doen ?

of zit ik helemaal mis en ligt het voor de hand dat het iets anders is dan zo'n voicechip?

jullie advies wordt gewaardeerd.
 
ik heb 0,0 verstand van juno's, altijd buiten mijn interessesfeer gelegen....

ik heb er nu 1 die op 1 voice raar doet. dat wil zeggen, bij elke 6de toets die ik indruk, klinkt bij geluiden met het filter flink dicht het geluid heel anders of bijna niet. zodra het filter voor een derde of de helft openstaat, klinkt de stem gewoon goed.
het is na het aanzetten de 4de toets, dus ik neem aan voice 4.
als de chips oscillator en filter in 1 zijn, kan ik me voorstellen dat daar het probleem zit.

die chips, is daar makkelijk aan te komen? duur? (sorry nogmaals, heb me nooit in juno verdiept) ?
deze heeft ook een aantal moeilijke (want vuile) schakelaars.

wat zou zoiets in deze staat waard zijn? en is het de moeite om hem eerst schoon te maken en te repareren, of is het aantrekkelijker voor mij en de koper om hem zo weg te doen en de koper het werk te laten doen ?

of zit ik helemaal mis en ligt het voor de hand dat het iets anders is dan zo'n voicechip?

jullie advies wordt gewaardeerd.

Gewoon zo weg doen als het je toch niet interesseert :)
 
ik heb 0,0 verstand van juno's, altijd buiten mijn interessesfeer gelegen....

ik heb er nu 1 die op 1 voice raar doet. dat wil zeggen, bij elke 6de toets die ik indruk, klinkt bij geluiden met het filter flink dicht het geluid heel anders of bijna niet. zodra het filter voor een derde of de helft openstaat, klinkt de stem gewoon goed.
het is na het aanzetten de 4de toets, dus ik neem aan voice 4.
als de chips oscillator en filter in 1 zijn, kan ik me voorstellen dat daar het probleem zit.

die chips, is daar makkelijk aan te komen? duur? (sorry nogmaals, heb me nooit in juno verdiept) ?
deze heeft ook een aantal moeilijke (want vuile) schakelaars.

wat zou zoiets in deze staat waard zijn? en is het de moeite om hem eerst schoon te maken en te repareren, of is het aantrekkelijker voor mij en de koper om hem zo weg te doen en de koper het werk te laten doen ?

of zit ik helemaal mis en ligt het voor de hand dat het iets anders is dan zo'n voicechip?

jullie advies wordt gewaardeerd.

Voor €250,- heb jij de chips voor een 106, die nooit meer kapot gaat ;)

http://analoguerenaissance.com/D80017A/
 
bedankt voor de link. die chips zijn niet goedkoop, eentje is nog wel te doen, maar 6 van die dingen....
geen wonder dat die juno's steeds duurder worden.

ikga eens kijken...
 
deze heeft ook een aantal moeilijke (want vuile) schakelaars.

De voicechips was al duidelijk en door 1 chip te vervangen is het probleem (voor onbepaalde tijd, maar niet voor eeuwig) opgelost, hoeft natuurlijk niet alle 6 tegelijk en zou ik zeker voor verkoop niet zonder meer doen.
Vuile schakelaars (eigenlijk de potmeters in mijn ogen) willen nogal voor problemen zorgen in de richting van plotseling verspringende waarden. Als dit (nog) niet het probleem is (alleen maar vuil/stroef gaan, maar functioneel wel oke) zou ik er verder niets aan (laten) doen.
Dat zou dus betekenen dat je door 50 euro te investeren (mits je zelf kunt solderen) er 50 euro aan zou kunnen verdienen (een goed werkende juno maar niet in mint gaat meen ik voor 350). Of het je dat waard is is een overweging die je alleen zelf kunt maken.
Geven de schakelaars wel al problemen dan lijkt mij dat het in goede staat brengen van de juno ongeveer evenveel zal gaan kosten als dat het je bij verkoop zou opleveren. Niet zo interessant dus. (Wel interessant is het dan weer om als technisch persoon zo'n juno te kopen en die helemaal op te knappen voor eigen gebruik. Dan heb je voor niet te veel geld een juno.)

Das nogal ongeloofwaardig..
Ik sluit me aan bij 'hoezo?'.....
 
Back
Top