Wie ervaring met Cubase AI ?

Paul Jenner

Stamgast
Lid sinds
31 juli 2002
Berichten
462
Locatie
Zoetermeer
Overweeg om deze te gaan gebruiken.

An sich is een beetje uitgeklede versie niet erg, want 12.000 sporen surround mogelijkheden zal mij eerlijk gezegd aan m'n derriëre oxideren.
Maar nu heb ik zo'n vergelijkingsstaatje eens bekeken en daar staat een aantal dingen op waar ik toch wel een beetje van schrik:

- geen sidechain mogelijkheden op de compressors ?
- geen volume envelopes ???
- misschien nog een paar dingen waar ik overheen gelezen heb ??

Kortom,

Ik ben voornamelijk geinteresseerd in Midi, 16 sporen audio @ 24/96.
Voorts alle dingen die je nodig hebt om professioneel te kunnen mixen. Daar hoort m.i. bij:
kanaalcompressors, buscompressors, goede 2 bands parametrische equalizers per spoor, sidechaining in verband comp. en EQ, hi-pass en lo-pass filters per spoor, noise gates per spoor, volume-aanpassingen per spoor door curves in te tekenen, enzovoort.

Kan iemand uit eigen ervaring zeggen hoe hij vaart op deze gebieden met Cubase AI ?


Dank,


Paul.
 
Ik ben voornamelijk geinteresseerd in Midi, 16 sporen audio @ 24/96.
Voorts alle dingen die je nodig hebt om professioneel te kunnen mixen. Daar hoort m.i. bij:
kanaalcompressors, buscompressors, goede 2 bands parametrische equalizers per spoor, sidechaining in verband comp. en EQ, hi-pass en lo-pass filters per spoor, noise gates per spoor, volume-aanpassingen per spoor door curves in te tekenen, enzovoort.

Paul.

Mijns inziens zijn professioneel mixen en gratis software twee zaken die niet zo goed samengaan.
Waarom verwacht je professioneel te kunnen mixen met een gratis/el-cheapo versie?
Je kunt gewoon met AI beginnen, en dan desgewenst upgraden naar bv de Artist versie.

Professioneel mixen kun je in professionele software, zoals de full version van Cubase.
 
Overweeg om deze te gaan gebruiken.

An sich is een beetje uitgeklede versie niet erg, want 12.000 sporen surround mogelijkheden zal mij eerlijk gezegd aan m'n derriëre oxideren.
Maar nu heb ik zo'n vergelijkingsstaatje eens bekeken en daar staat een aantal dingen op waar ik toch wel een beetje van schrik:

- geen sidechain mogelijkheden op de compressors ?
- geen volume envelopes ???
- misschien nog een paar dingen waar ik overheen gelezen heb ??

Kortom,

Ik ben voornamelijk geinteresseerd in Midi, 16 sporen audio @ 24/96.
Voorts alle dingen die je nodig hebt om professioneel te kunnen mixen. Daar hoort m.i. bij:
kanaalcompressors, buscompressors, goede 2 bands parametrische equalizers per spoor, sidechaining in verband comp. en EQ, hi-pass en lo-pass filters per spoor, noise gates per spoor, volume-aanpassingen per spoor door curves in te tekenen, enzovoort.

Kan iemand uit eigen ervaring zeggen hoe hij vaart op deze gebieden met Cubase AI ?


Dank,


Paul.

Mag ik vragen op welke manier je nu professioneel mixt? En uit eigen ervaring kan je prima deluxe mixen en profi producties afleveren met veel minder dan Ai hoor als het moet.

Als je je huidige werkwijze zou kunnen uitleggen kan men wat meer zegen over of deze versie van cubase genoeg is voor je of niet.
 
AI mist de extended mixer view en nog wat andere zaken, details kan je zien op www.steinberg.net
AI is prima voor de gemiddelde ITB producer, ik draai het zelf op m'n 2e DAW op m'n laptop
 
Mijns inziens zijn professioneel mixen en gratis software twee zaken die niet zo goed samengaan.
Hoi Arno,
normaliter zou ik zeggen: je hebt gelijk. Gelijk in die zin dat je niet kunt verwachten dat Behringer monitors net zo goed klinken als Dunlavy's.

Maar met software ligt het toch een beetje anders.
Ten eerste is die software niet gratis.
Ten tweede klinkt Cubase één-komma-Flintstone precies even goed als de fully loaded versie (in tegenstelling tot bij hardware).
Het gaat dus eigenlijk alleen nog maar om de features. Onbreken er 11.986 sporen, dan vinnik dat geen probleem. Onbreken er dingen die een mixert met professionele aspiraties doorgaans gebruikt, dan is dan wel een probleem.


Manu schreef:
Mag ik vragen op welke manier je nu professioneel mixt? En uit eigen ervaring kan je prima deluxe mixen en profi producties afleveren met veel minder dan Ai hoor als het moet. Als je je huidige werkwijze zou kunnen uitleggen kan men wat meer zegen over of deze versie van cubase genoeg is voor je of niet.

Ja hoor, dat mag je vragen :)
Werkwijze op dit moment = geen. Studio moet weer opgebouwd worden.
Laatst gesignaleerde werkwijze in huize Jenner: 24 kanaals hardware mixer Behringer Eurodesk MX8000, van daaruit stereo mix naar opnamemedium.

@Raphie:
Wat doet die extended mixer ?


Paul.
 
Hoi Arno,
normaliter zou ik zeggen: je hebt gelijk. Gelijk in die zin dat je niet kunt verwachten dat Behringer monitors net zo goed klinken als Dunlavy's.

Maar met software ligt het toch een beetje anders.
Ten eerste is die software niet gratis.
Ten tweede klinkt Cubase één-komma-Flintstone precies even goed als de fully loaded versie (in tegenstelling tot bij hardware).
Het gaat dus eigenlijk alleen nog maar om de features. Onbreken er 11.986 sporen, dan vinnik dat geen probleem. Onbreken er dingen die een mixert met professionele aspiraties doorgaans gebruikt, dan is dan wel een probleem.

Ja, AI klinkt idd hetzelfde als de full version. Wat je vooral zult missen naast hetgeen je zelf al genoemd hebt, zijn een aantal plugins. Maar die kun je misschien dan wel weer als gratis versies/freeware downloaden (hoewel de meesten niet echt goed genoeg zijn).
Je zult op mixgebied vooral een aantal dynamische FX missen in de insert range (multiband compressor, grafische EQ's, etc.) en een aantal 'gewone' FX zoals REVerence, wat eigenlijk de enige goede reverb in Cubase is die mij happy maakt.
Als je ITB wilt werken en het gaat om mixen, dan zijn die plugins van wezenlijk belang. Heb je 3rd party plugins, geen probleem, maar als je het wilt doen met wat in Cubase zit, dan zijn ze essentieel, en kun je mijns inziens met AI niet voldoende uit de voeten. Maar ik zou gewoon met AI beginnen, die heb je toch al. En zoals aangegeven kun je dan desgewenst gaan upgraden.
 
Wat je vooral zult missen naast hetgeen je zelf al genoemd hebt, zijn een aantal plugins .....
Je zult op mixgebied vooral een aantal dynamische FX missen in de insert range (multiband compressor, grafische EQ's, etc.) en een aantal 'gewone' FX zoals REVerence, wat eigenlijk de enige goede reverb in Cubase is die mij happy maakt.
Arno,

jouw reacties worden zeer op prijs gesteld.
Het volgende:

- multiband compressor zit ik -geloof ik- niet op te wachten. Compressie is naar mening iets wat je per kanaal per instrument doet,
en op de mix:
of helemaal niet;
of overlaten aan anderen;
(of je wijkt uit naar andere middelen ...)

- grafische EQ zit ik -geloof ik- ook niet op te wachten. Ik ga al heel blij zijn met lo-pass en hi-pass cq. shelving, daar kom je een heel eind mee;

- reverb gaan we niet uit de "box" halen maar hardwarematig.
Als ik me niet vergis is zo'n software reverbje of gewoon helemaal klote, of het is zo processor intensief dat je er feitelijk een tweede pc voor aan moet schaffen (en dan nog is het de vraag of zo'n softverb wel écht klinkt)

Paul.
 
Arno,

jouw reacties worden zeer op prijs gesteld.
Het volgende:

- multiband compressor zit ik -geloof ik- niet op te wachten. Compressie is naar mening iets wat je per kanaal per instrument doet,
en op de mix:
of helemaal niet;
of overlaten aan anderen;
(of je wijkt uit naar andere middelen ...)

- grafische EQ zit ik -geloof ik- ook niet op te wachten. Ik ga al heel blij zijn met lo-pass en hi-pass cq. shelving, daar kom je een heel eind mee;

- reverb gaan we niet uit de "box" halen maar hardwarematig.
Als ik me niet vergis is zo'n software reverbje of gewoon helemaal klote, of het is zo processor intensief dat je er feitelijk een tweede pc voor aan moet schaffen (en dan nog is het de vraag of zo'n softverb wel écht klinkt)

Paul.

Multiband compressie betekent gewoon dat je je signaal onderverdeeld in verschillende frequentie ranges. Dan kun je dus van bv een synth het laag compressen, terwijl je het mid-hoog ongemoeid laat. En dat kan per kanaal, group, bus, wat ieder maar wenselijk acht en prettig is in zijn/haar werkwijze.

Reverb bestaan wel goede ITB, maar dat hoeft natuurlijk niet. Als je een redelijke PC hebt, hoef je daarvoor geen nieuwe te kopen. Ik heb een i7-920, maar die heb ik nu toch al 2 1/2 jaar en die volstaat nog prima. En wat is 'echt' klinken? Hardware FX zijn ook allemaal digitaal (nagenoeg; behoudens wat hele oude bakken als bv spring-reverbs)

Als je zaken als FX OTB doet, zou je dat met side-chain compressie ook kunnen doen. Dan moet je natuurlijk wel een dual-channel compressor met side-chain hebben natuurlijk. Maar dat heeft zelfs de Alesis 3630.
Daarnaast staat hier ergens op het forum trouwens nog een draadje over hoe je side-chain compressie toe kunt passen zonder dat je mixer de functionaliteit als standaard biedt. Dat kun je ook even opzoeken........
 
Laatst gewijzigd:
Multiband compressie betekent gewoon dat je je signaal onderverdeeld in verschillende frequentie ranges. Dan kun je dus van bv een synth het laag compressen, terwijl je het mid-hoog ongemoeid laat. ........
Is mij bekend,
maar mijn synths gaan "enkele" sounds spelen, niet multitimbraal. Indien wel multitimbraal, dan i.i.g. verdeeld over meerdere outputs (dus meerdere inputs in Cubase)Ik wil niet zeggen dat mb compressie dan niet nuttig kan zijn, maar het is niet het eerste waar ik naar op zoek ben.
Reverb bestaan wel goede ITB, maar dat hoeft natuurlijk niet. Als je een redelijke PC hebt, hoef je daarvoor geen nieuwe te kopen. Ik heb een i7-920, maar die heb ik nu toch al 2 1/2 jaar en die volstaat nog prima. En wat is 'echt' klinken? Hardware FX zijn ook allemaal digitaal (nagenoeg; behoudens wat hele oude bakken als bv spring-reverbs)
Ik heb nog een Lexicon Reflex staan (natuurlijk geen topper, maar ik heb hem nog, dus een soort van "gratis").
Voorts beoog ik de Steinberg MR816's aan te schaffen, daar zit een yamaha REV x gallempie in (zeg ik dat goed ?) en die schijnen gewoon goed te klinken.
Als je zaken als FX OTB doet, zou je dat met side-chain compressie ook kunnen doen. Dan moet je natuurlijk wel een dual-channel compressor met side-chain hebben natuurlijk. Maar dat heeft zelfs de Alesis 3630.
Daarnaast staat hier ergens op het forum trouwens nog een draadje over hoe je side-chain compressie toe kunt passen zonder dat je mixer de functionaliteit als standaard biedt. Dat kun je ook even opzoeken........
OTB kan ik de compressors natuurlijk side-chainen, maar mijn belangstelling gaat bijvoorbeeld uit naar look-ahead limiting en/of compressie. Dat lukt het makkelijkste ITB natuurlijk, vooropgesteld dat die functionaliteit er in zit.


Paul.
 
Thanks !


Kan iemand nog wat zeggen over het vermeend ontbreken van volume envelopes in AI ?
Wat ik zoek is het over tijd aanpassen van het volume in een audio track. Zeg maar: fade-in en fade-out en dergelijke.

Ik mag toch hopen dat dat er op zit,
bedoelt Stein met "volume envelopes" misschien iets anders dan ik dacht dat ze bedoelden ?


Paul.
 
brrrrr, ga toch gewoon naar de Steinberg AI download ??? ('t is gratis !!) en Probeer zelf is...
Ik heb 'm ook al is geprobeerd, AI5, maar ESS 5 geeft toch veeeeel meer,,
om nog niet te spreken van Studio of de FULL !!
 
AI is niet gratis, wordt meegeleverd met Steinberg of Yamaha hardware. je hebt ook HW serienr nodig om te kunnen downloaden. als je ergens een andere download link heb dan ben ik wel benieuwd?
 
Nee hoor Raphie !! of mss in theorie !!??
'k heb 'm toch ook kunnen binnenhalen, legaal,, via de officiele link
maar geen idee of ik dat wel mag posten hier !!

't werkte perfect met m'n Hercules FW 16/12
PB anders maar !! :)
 
je kan natuurlijk een willkeurig serienr invullen :D

zal eens kijken of ze zo dom zijn?
 
op de steinberg site is geen AI download
en voor een AI activatiecode heb je een geldig Yamaha serienummer nodig

je link?
 
Tja, idd, of tja, je hebt toch de originele Cubase AI CD nodig...
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top